آمریکا نمی‌تواند برجام راتضعیف کند

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه آمریکایی‌ها بعد از یک سال و نیم تلاش هنوز هم نمی‌توانند برجام را تضعیف کنند، گفت: هنوز هم با افتخار اعلام می‌کنم برجام بهترین توافق ممکن بود.

به گزارش ایسکانیوز، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز(دوشنبه) در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و در پاسخ به سوال ۶ نفر از نمایندگان با تسلیت ایام سوگواری اهل بیت(ع)، اظهار داشت: در خصوص تلاش‌ها برای استرداد اموال بابک زنجانی نقش وزارت امور خارجه نقشی حمایتی است و ما موظفیم اقدامات دستگاه های قضایی را پیگیری و درخواست‌های دستگاه های مختلف را دنبال کنیم که این کار را انجام دادیم و درخواستی نبوده که وزارت امور خارجه دنبال نکرده باشد.

وی افزود: برای این کار ده ها ملاقات تنظیم شده اما اینکه برخی می‌گویند اقدامی از سوی وزارت امور خارجه انجام نشده است، دلیلش ضرورت وجود تفاهم نامه معاضدت قضایی است. وزارت امور خارجه اگر تمایل داشته باشد می‌تواند ملاقات های سفرای خود در کشورهای مختلف را اعلام کند. وزارت خارجه مسئول پیگیری و تسهیل است و اقدام با دستگاه های ذیربط قضایی و داخلی است.

ظریف گفت: در خصوص اسنادی که بعد از برجام به امضا رسید، باید بگویم هر سندی که امضا شده در معرض دید عموم در سایت‌ها قرار گرفته است. سندی بعد از برجام امضا نشده است؛ پس از برجام چند توافق برای اجرای برخی موارد فنی برجام در زمینه انرژی هسته ای امضا شده که بر اساس نظر کارشناسان هسته ای و در راستای منافع ملی کشور بوده است.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در خصوص اینکه [در مذاکرات هسته ای و توافق برجام] زورمان نرسیده است، واقعیت امر این است که برجام حاصل یک توافق چندجانبه است و در این نوع توافق هیچ طرفی نمی‌تواند تمام خواسته‌هایش را بگیرد. آمریکایی ها وقتی وارد مذاکرات شدند می خواستند تمام فعالیت های هسته ای ایران متوقف شود و فردو، اراک و آب سنگین را تعطیل کنند و ده ها خواست دیگر هم داشتند اما آنها نیز به خواست خود نرسیدند.

وی با بیان اینکه مذاکره ابزاری برای رسیدن به تفاهم و توازن است تا بتواند منافع را حفظ کند، گفت: امروز برجام آنقدر در جهت منافع ملت ما بوده که آمریکا با فضاحت از آن خارج شده است. آمریکا نه تنها مجبور به عقب نشینی از خواسته های خود شده بلکه بنا بود امروز فروش نفت ایران به صفر برسد، اما بیانیه داد که تا ۶ ماه دیگر فرصت می دهیم.

ظریف تاکید کرد: آنها می خواستند علیه ایران اجماع ایجاد کنند و در این راستا دروغ پردازی کردند اما برجام همچنان از استحکام برخوردار است و کماکان پابرجاست.

وی با تاکید بر اینکه این آمریکایی‌ها بودند که زوشان به ما نرسید، گفت: آمریکایی‌ها بعد از یک سال و نیم تلاش هنوز هم نمی‌توانند برجام را تضعیف کنند. از همگان خواهش می‌کنم در شرایطی که دنیا قدرت دیپلماسی ایران را پذیرفته، بر اساس یک تصور غلط نگوییم که ما به خواسته‌های خود نرسیده‌ایم.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه برجام منافع کشور را حفظ کرد، اظهار داشت: امروز برنامه هسته‌ای ایران در شرایطی است که اگر با تصمیم نظام بخواهیم به آن برگردیم به مراتب بهتر از گذشته خواهد بود. به صراحت گفته‌ایم که برجام آن چیزی بود که می‌توانستیم بگیریم و هنوز هم با افتخار اعلام می‌کنم با پشت گرمی از مقاومت مردم ایران برجام بهترین توافق ممکن بود. من خودم هم آرزوهای بهتری داشتم اما برجام آنچه بود که قابل حصول بود.

وی افزود: در چند ماه گذشته توفیقات بیشتری داشتیم که از جمله آنها پیروزی های حقوقی جمهوری اسلامی ایران در دادگاه لاهه بود.

کد خبر: 975859

وب گردی

وب گردی