راه های رهایی از خود وسواسی

دانشمندان « خود وسواسی » را در دسته سوم اعتیادها طبقه بندی کرده اند که استفاده از شبکه های اجتماعی باعث تشدید آن می شود، شناخت این اعتیاد اولین قدم برای درمان آن است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، تحقیقات دانشگاه «دربی» نشان می دهد که خود وسواسی به عنوان نوعی اعتیاد شناخته شده است و رسانه های اجتماعی باعث تشدید آن می شوند. دکتر ویلیام ون گوردون روانشناس، اعلام کرد که خود وسواسی نوع سوم از اعتیاد است.

به اعتقاد دانشمندان دو نوع اعتیاد وجود دارد: 1- اعتیاد به مواد شیمیایی، مانند مواد مخدر، سیگار یا الکل، 2- اعتیاد رفتاری مانند اعتیاد به قمار یا بازی های ویدئویی.

با این حال، نظریه جدید نوع سوم اعتیاد را ارائه داده است که اعتیاد به هستی شناسی و اعتقاد ما به اینکه چگونه وجود داریم است.

گوردون گفت: « مدل های قبلی مسئله به خود معتاد بودن را نادیده گرفته اند. اعتیاد به هستی شناسی با تمامی معیارهای مربوط به اعتیاد مرتبط است.

به عنوان مثال، اگر افراد برای ترک این اعتیاد تلاش کنند به همان عورض دچار می شوند و اغلب منجر به عود بیماری می شود که در طول زمان می تواند باعث خستگی در افراد مبتلا به آن شود.

دانشمندی که در طول ده سال به عنوان یک راهب بودایی در حال فعالیت بوده است یافته های نظری خود از هستی شناسی را از طریق فلسفه بودایی ارائه داد که تمام پدیده ها از جمله خود، به طور ذاتی یا مستقل آشکار نمی شوند.

این دانشمند اظهار داشت که تمایل معتاد شدن به خود چیزی است که از کودکی همراه انسان است با این حال فرد خود باعث تضعیف نفس خود می گردد و این مسئله بسته به اینست که شخص تا چه میزان اصطلاحا « منم منم » می کند.

او در ادامه توضیح داد که استفاده از رسانه های اجتماعی چگونه باعث اعتیاد هستی شناسی و اثرات منفی در فرد می شود: اگر فرد با رسانه ها و تکنولوژی های اجتماعی بی معنا ارتباط برقرار کند، این تکنولوژی ها وی را از لحظه حاضر دور می کنند. این مسئله باعث می شود که ما درک کمی از خود واقعیمان پیدا کنیم و درک ما را به یک تصویر تحریف شده می کشاند که باعث تضعیف شدن واقعیت می گردد.

بنابراین، چگونه می توانید بفهمید که آیا به خود معتادی دارید یا نه. ساده ترین راه این است که کاملا با خودتان صادق باشید و بررسی کنید که ضمیر شما تا چه حد می تواند افکار، اعمال و کلمات شما را کنترل کند.

به عنوان مثال، هنگام انجام یک رفتار مهربانانه نسبت به دیگران اگر به جای اینکه آن را به نفع آن ها انجام دهید؛ انتظار دریافت توجه، پاداش و جبران کردن از طرف مقابل را دارید ممکن است یک نشانه اولیه از خود معتادی باشد.

در مقیاس وسیع، افرادی دارای این نوع اعتیا،د بر این باورند که آنها مرکز جهانی هستند که در آن زندگی دیگران و مفاهیم کم اهمیت ترند.

فرد معتاد می تواند در سه مرحله از این مشکل بهبودی یابد:

اولا شخص باید آگاه باشد که دچار خود معتادی شده است. سپس می توانید قبل از شروع فاز نهایی به شخصیت خود اعتماد کنید، که می تواند حس جدید و پویا از خود را بازسازی کند، که می داند ما جزء حیاتی یک جامعه بزرگتر هستیم. نهایتا مراقبه و تمرکز حواس نیز می تواند در کمک به غلبه بر خود وسواسی نقش داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 975860

وب گردی

وب گردی