استفاده از ظرفیت نخبگان دانشگاهی برای تولید ثروت از محصولات زیست‌فناوری

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی، گفت: : باید از ظرفیت نخبگان دانشگاهی برای ثروت‌زایی محصولات زیست فناوری استفاده کرد.

به گزارش گروه علم‌وفناروی ایسکانیوز، مصطفی قانعی در بازدید از یکی از شرکت های دانش بنیان حوزه تحقیقات و تولید مواد بیولوژیک، با بیان اینکه استفاده از ظرفیت نخبگان دانشگاهی در حوزه زیست فناوری ضروری است، بیان کرد: ستاد توسعه زیست فناوری موظف است پاسخگوی بخش اقتصاد دانش بنیان باشد و برای این امر اعتباراتی در نظر گرفته است.
وی افزود: مباحث اقتصاد دانش بنیان در حوزه زیست فناوری را ستاد مشخص می کند، برای این کار در ابتدا اولویت ها مشخص می شوند و با در نظر گرفتن اولویت ها، کار پیش می رود.
به گفته قانعی، ستاد موظف است هر شش ماه، میزان فروش و نیز صادرات محصولات در حوزه زیست فناوری، همچنین سهم شرکت ها از بازار را گزارش بدهد.
وی در ادامه تصریح کرد: در حقیقت، یکی از اهدافی که برای ستاد مصوب شده، به دست آوردن سه درصد بازار توسط محصولات زیست فناوری است.
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری همچنین عنوان کرد: فرق ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این است که ستاد توسعه زیست فناوری، فقط توسعه زیست فناوری را با هدف تحقق اقتصاد دانش بنیان در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیگیری می کند.
وی ادامه داد: بنابراین مباحث مربوط به تحقیقات پایه و سایر موارد، متولیان خود را دارد و موضوع ستاد توسعه زیست فناوری نیست. به عنوان مثال این که یک جلبک بتواند به عنوان خوراک مورد استفاده قرار بگیرد، در حوزه زیست فناوری قرار دارد و توسعه آن، موضوع فعالیت ستاد است.
قانعی در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: به طور کلی، توسعه موضوعات حوزه زیست فناوری را ستاد حمایت می کند، اما صنعتی شدن این موضوعات، بر عهده نهادهایی است که وام ها و تسهیلاتی را برای توسعه صنعتی اختصاص می دهند.
شرکت تحقیقات و تولید مواد بیولوژیک پسوک، در سال 73 به منظور تولید واکسن ها و مواد بیولوژیک مورد مصرف در دامپزشکی ایجاد و شروع به کار کرد. در این مدت علاوه بر تولید محصولات بیولوژیک به منظور رفع نیازهای کشور و ایجاد خود کفایی نو آوری را در سرلوحه اهداف خود قرار داده است.
پس از موفقیت در تولید و عرضه واکسن های نیوپاسل 101، فلوپاسول و نیوپاسول 102، برای پیشگیری و کنترل دو بیماری مهم صنعت طیور یعنی نیوکاسل و آنفلوآنزا و واکسن جدید سه گانه ای بنام نیوپاسول 103 را برای اولین بار در کشور تولید کرده است. در کنار این محصولات باید به تولید آنتی ژنهای پسوفلو و پسوکاسل که برای انجام آزمایشات تشخیصی بیماری های آنفلوآنزا و نیوکاسل به کار می روند نیز اشاره کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 975880

وب گردی

وب گردی