علوم انسانی در دانشگاه های ما، صرفا ترجمه آثار دیگران است

عضوشورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: علوم انسانی در دانشگاه های ما نقلی است، عقلی نیست.صرفا آثار دیگران را ترجمه می کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، به مناسبت روز ۱۳ آبان ماه، سالروز تسخیر لانه جاسوسی به دست دانشجویان پیرو خط امام، نشستی تحت عنوان «تجربه شکست یک اندیشه» در آمفی تئاتر دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این نشست، که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شده بود، سخنرانی کرد.

حسن رحیم پور ازغدی ضمن اشاره به پر معنی بودن عنوان نشست گفت: در ابتدا باید پرسید آیا صاحبان آن اندیشه ای که می خواهیم به آن بپردازیم، تجربیاتی آموخته اند و پذیرفته اند که تفکرشان شکست خورده است؟

وی ادامه داد: قطعا آن افراد شکست اندیشه خود را نمی پذیرند و در هر زمان با توجیهات مختلف سعی در متهم نمودن طرف مقابل خود را دارند، که البته این ها حاصل حماقت است و در برخی مواقع، حماقت دست کمی از خیانت ندارد.

او با اشاره به این که برخی می گویند، غربی ها علوم انسانی اسلامی را قبول ندارند گفت: هیچ اهمیتی ندارد که آنها علوم انسانی اسلامی را قبول نداشته باشند؛ ما هم علوم انسانی غربی را قبول نداریم.

وی ادامه داد: این یک امر طبیعی است که هر جایی بر اساس مکتب خودش پیش می رود و سایرین هم ممکن است که مکتب او را قبول نداشته باشند؛ همان گونه که علوم انسانی سوسیالیستی را فقط سوسیالیست ها قبول دارند، علوم انسانی کمونیستی را فقط کمونیست ها قبول دارند و این ها را یک امر طبیعی می دانیم؛ حالا که بحث علوم انسانی اسلامی مطرح شد، کار دچار مشکل شد؟

رحیم پور گفت: غربی ها در شرایطی مدعی دموکراسی و حقوق بشر هستند که خونین ترین قاره جهان، قاره اروپا است؛ چراکه در طول قرن بیستم حدود ۱۰۰میلیون نفر از مردم خود را کشتند. حالا هم که دیگر تصمیم گرفتند خودشان را نکشند، به قاره های دیگر آمده اند و مردم دیگر را می کشند.

او با اشاره به نمایشی بودن ادعای دموکراسی از سوی غربی ها گفت: به جز انقلاب امام(ره)، هیچ انقلابی بعد از پیروزی، انقلابش را به رفراندوم نگذاشته است؛ به جز انقلاب اسلامی ایران، هیچ نظامی قانون اساسی خود را به رأی عمومی مردم نگذاشته است.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در حوزه علوم سیاسی و به طور خاص فلسفه سیاسی، غربی ها ادعایشان این است که از قرن ۱۹ با دید علمی با علوم سیاسی برخورد می کنند.

وی ادامه داد: در قرن گذشته شاهد مکتب شیکاگو بودیم که مدعی نگرش علمی بود؛ همچنین بعد از جنگ جهانی دوم، چند مکتب در علوم سیاسی به وجود آمد که مدعی بودند نگرش علمی دارند و به دنبال مسائل ایدئولوژیک نیستند. آن ها ادعا داشتند که تنها احکامی که ما به ازای عینی داشته باشد، درست است و ارزش ها و ایدئولوژی ها، غیر علمی است.

رحیم پور گفت: این سخن غربی ها هم غلط و هم دروغ است؛ چراکه آنان ادعا داشتند که ارزش ها و ایدئولوژی ها غیر علمی است، در صورتی که خود آن ها ایدئولوژی را وارد سیاست کردند و ارزش های لیبرال خود را ترویج دادند.

وی افزود: از نظر آن ها اخلاق، فلسفه و مذهب، چون ما به ازای عینی ندارند، علمی نیستند؛ این حرف هم غلط و هم دروغ است. غلط است؛ چون اساس فرض آن ها اشتباه است و مذهب سرشار از ما به ازای عینی است. دروغ است؛ چون خود آن ها به حرفشان پایبند نماندند و ایدئولوژی لیبرال خود را وارد علوم انسانی کردند.

رحیم پور گفت: انسان یک موجود دو بُعدی است؛ یک بُعد فیزیکی است که آن ها همه چیز را در آن می بینند و یک بعد معنوی است که به طور کامل منکر آن می شوند؛ در صورتی که بعد دوم مهم تر است.

او ادامه داد: این هایی که خط سازش را در دستور کار سیاست خارجی مملکت قرار داده اند، قبله شان همان غربی است که سرشار از تضاد میان گفتار و عمل است.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: به آن ها می گفتیم اقتصاد مقاومتی را عملیاتی کنید، پاسخ می دادند اقتصادی برجامی آورده ایم؛ همه دیدند که نتیجه اقتصاد برجامی چه شد. آن ها گفتند که آمریکا قول داده است و جان کری قول شرف داده است؛ آن ها مگر شرافت دارند که قولشان را ملاک و معیار قرار دادید؟

وی با اشاره به این که اقتصاد مقاومتی تاکنون پیش نرفته و عملیاتی نشده است گفت: آقایان به اقتصاد برجامی پرداخت که نتیجه اش این است که می بینید. کار به جایی رسیده است که مردم ما در اربعین به خاطر بی ارزشی پولشان تحقیر شدند.

او ادامه داد: نتیجه تفکر و اندیشه آن ها به اینجا رسیده است؛ اما فکر می کنید می پذیرند که اندیشه شان اشتباه است؟ آن ها باز هم تمام تقصیر ها را می اندازند گردن شما و توجیهات مختلفی می آورند. دیر مذاکره کردیم، کم امتیاز دادیم و یا هر توجیه دیگری می آورند، اما نمی پذیرند که تفکر آن ها شکست خورده است.

حسن رحیم پور ازغدی گفت: علوم انسانی در دانشگاه های ما نَقلی است، عقلی نیست. صرفا آثار دیگران را ترجمه و نقل می کنیم، در حالی که هیچ نقدی به نظریات و دیدگاه های آن ها طرح نمی شود.
او ادامه داد: از زمان انقلاب تا کنون، تمام بحث غرب گرایان این است که انقلابی گری، افراطی گری است و ایدئولوژی و ارزشی های مذهبی، غیر علمی است. آن ها می گویند که در دیپلماسی سیاسی، زنده باد و مرده باد معنی ندارد و همه چیز در چهارچوب منافع تعریف می شود؛ سوال ما این است که در طول تاریخ، کدام منافع ممکلت حکم کرده که ما تحقیر شویم و زیر با ذلت رویم؟
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: الآن هم نمی پذیرند که تفکرشان شکست خورده است و مدام می گویند که دموکرات ها خوب و جمهوری خواهان بد هستند؛ غافل از این که دموکرات ها چه جنایت هایی در حق مردم این مملکت مرتکب شده اند و یا می گویند که ترامپ دیوانه است، وگرنه شأن رئیس جمهور آمریکا بالاتر از این حرف ها است.
وی افزود: اکنون هم شیوه جدیدشان این است که می گویند آمریکا این کار را کرده وگرنه اروپا خوب است. حالا فکر می کنید که اگر اروپا هم بزند زیر میز، اشتباه خود را می پذیرند؟ آن زمان هم یک توجیه جدید می آورند. تا هر زمان، هر خطا و اشتباهی کنند، غلط بودن تفکرات خود را نمی پذیرند و باز هم شما را متهم می کنند.
رحیم پور ادامه داد: این ها می گویند که در سیاست خارجی بحث ایدئولوژیک نکنید و صرفا منافع ملی را ملاک قرار دهید؛ غافل از این که در همه جای دنیا ایدئولوژی ها هستند که منافع ملی را تعیین می کنند.
وی گفت: در طول تاریخ هرگاه یک دولت منفعل روی کار داشته ایم، بیشتر تحریم شده ایم. زمان مرحوم هاشمی و بعد از دوران جنگ گفتند که یک مقدار رابطه خود را با آمریکا بهتر کنیم؛ بلافاصله تحریم های متعددی متوجه ایران و برخی شخصیت ها، از جمله خود آقای هاشمی شد.
رحیم پور ادامه داد: در زمان آقای خاتمی بحث گفت و گوی تمدن ها مطرح شد، که البته منظورشان از تمدن کاخ سفید بود؛ نتیجه این شد که بوش ما را محور شرارت خطاب کرد. الآن هم در زمان برجام و آقای روحانی می بینیم که بزرگ ترین تحریم ها در طول تاریخ کشور، متوجه ما شده است.
وی در پایان خاطر نشان کرد: در مجموع می توان گفت که در حوزه نظری علوم انسانی، غربی ها هم غلط صحبت کرده اند و هم دروغ گفته اند. آن ها در حوزه عملی هم ثابت کرده اند، کاری که خود آن ها انجام می دهند متفاوت از نسخه ای است که برای ما می پیچند.
حسن رحیم پور ازغدی در پایان این نشست به سوالات تعدادی از دانشجویان پاسخ داد.
انتهای پیام/

کد خبر: 975923

وب گردی

وب گردی