پهپادها گمشدگان در جنگل را نجات می دهند

دانشمندان مرکز فناوری ماساچوست آمریکا توانستند با طراحی تکنولوژی نقشه برداری از جنگل ها برای پهپادها، از این وسیله برای عملیات جست‌و‌جو و نجات در جنگل های متراکم استفاده کنند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، پهپادها می توانند در عملیات های جست‌و‌جو و نجات ایفای نقش کنند؛اما نه در جنگل های متراکم، چرا که درختان مانعی برای سیگنال های جی پی اس محسوب می شوند. در همین راستا مرکز فناوری ماساچوست، راه حلی هوشمندانه برای این مسئله دارد و آن هم استفاده از تکنولوژی هدایت ماشین های کنترل از راه دور است.

پژوهشگران این مرکز، تکنولوژی را برای پهپادها طراحی کرده اند و در آن از سیستم لیدار استفاده می شود که برای رسم نقشه جنگل ها بدون استفاده از جی پی اس کاربرد دارد.

تکنولوژی لیدار از جدیدترین فناوری های سنجش و اسکن از راه دور است و پالس های لیزر را در جهت معینی ارسال کرده و پالس های برگشتی را دریافت می نماید و آنها را برای کشف و مشخص نمودن مشخصات اجسامی که پالس ها به آن برخورد کرده اند، تحلیل می نماید. از این فناوری در ماشین های کنترل از راه دور برای رسم نقشه های سه بُعدی و مشخص شدن پستی و بلندی های زمین استفاده می شود.

در این فناوری جدید هر پهپاد اقدام به رسم نقشه ای دو بُعدی می نماید که شامل جهت درخت های جنگل نیز می شود و این می تواند اطلاع از مکان پهپاد را در هنگام انجام عملیات جست‌و‌جو آسان تر کند. با همین روش می توان نقشه های به دست آمده از چند پهپاد را یکپارچه سازی کرده و بدون انجام تلاش زیادی، گستره بزرگی از جنگل ها را نقشه برداری کرد.

با استفاده از این فناوری، پهپادها قابلیت بیشتری در کیفیت جست‌و‌جو به دست می آورند. بنابراین به جای ارسال هواپیما برای پوشش نزدیک‌ترین منطقه ناشناخته روش مرکز ماساچوست از توان پهپادها به شکل بهتری استفاده می کند و نتیجه آن معمولاً روشی حلزونی بوده که منطقه را با سرعت بیشتری پوشش می دهد و این برای ماموریت های نجات که زمان در آن بسیار تعیین کننده است امری حیاتی به شمار می رود.

اما این فناوری برخی محدودیت ها را نیز با خود همراه دارد چرا که هنوز به ایستگاهی زمینی برای یکپارچه سازی نقشه ها نیاز داشته و برای شناخت اشخاص به سیستم تشخیص چهره نیاز دارد.

مرکز ماساچوست پیش بینی می کند نسخه های آینده این پهپاد قادر به اشتراک گذاری نقشه ها در حالت ارتباط چند پهپاد با یکدیگر هستند و به سیستم تشخیص واقعی و کامل اجسام نیز مجهز خواهند شد. در صورت موفقیت این طرح پهپادها نقشی اساسی در پیدا کردن آسیب دیدگان و مفقودین در جنگل ها بدون استفاده از تعداد زیاد نیروی انسانی و با سرعتی بیشتر ایفا خواهند کرد.

لازم به ذکر است پهپهادها در ابتدا برای مقاصد نظامی ساخته شدند و اولین آزمایش های علمی آن در 1917 در کشور انگلیس انجام شد و پس از آن در سال 1924 به عنوان اهدافی متحرک برای توپخانه دشمن توسعه داده شد. پهپاد اولین بار در جنگ ویتنام و پس از آن در جنگ سال 1973 اسرائیل و کشورهای عربی بکارگیری شد ولی به دلیل ضعف های موجود در آن نتوانست در برابر پدافند مصر به نتایج مطلوب خود دست یابد.

اما پهپادها در جنگ 1982 میان سوریه و اسرائیل عملکرد خوبی داشته و پس از مختل کردن سامانه دفاع هوایی روسی ارتش سوریه توانستند 82 جنگنده سوری را منهدم کنند.

کد خبر: 975938

وب گردی

وب گردی