انتظار دانشجویان دکتری در خصوص آزمون ept/ دانشگاه آزاد برای برتر شدن به جدیت در مباحث آموزشی نیاز دارد

دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: انتظار ما این است که دانشگاه آزاد حداقل بسترسازی کند و دانشجویان بتوانند در این 6 ماه، رساله و پروپوزال خود را کار کنند.

علی بابایی فرشباف در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره اعتراض دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه آزاد به لزوم قبولی در آزمون زبان برای پذیرش در آزمون جامع اظهار داشت: بخشنامه جدید روز پنجم اردیبهشت ماه 1392 مصوب شد و با توجه به آن، دانشجویان 6 ماه فرصت دارند مدرک زبان خود را ارائه دهند، در غیر اینصورت مدرک آزمون جامع باطل خواهد شد و باید مجددا آزمون را پاس کنند. قبل از این بخشنامه هم دانشجویان EPT می دادند ولی اگر نمره 40 الی 49 می آوردند و مشروط می شدند، تا زمان دفاع فرصت داشتند نمره 50 (قبولی) را کسب کنند اما این نکته در بخشنامه جدید حذف شد.

وی ادامه داد: دانشجویانی که اکنون آزمون جامع می دهند، می توانند نمره 50 را بعد از آزمون هم کسب کنند و مدرک زبان را پس از 6 ماه بیاورند ولی در این 6 ماه ترم جدید شروع شد و بعضی از واحدهای دانشگاه آزاد، مرخصی سنوات با احتساب یک چهارم شهریه ثابت برای دانشجو رد کردند. حرف دانشجویان این است که کاش می توانستند پایان نامه خود را در این 6 ماه بردارند، رساله خود را کار کنند و فرصت را از دست ندهند. اگر مدرک زبان را کسب نکنند، آزمون جامع از دست می رود، مرخصی رد می شود و باید دوباره آزمون جامع بدهند.

دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی تصریح کرد: در این شرایط دانشجویان، زمان را از دست می دهند. دوستان معتقدند دانشگاه آزاد می خواهد سخت‌گیری کند و با دیده اغماض نگاه نکند که ما هم قبول داریم ولی دانشجویانی هستند که کتاب از انگلیسی به فارسی ترجمه کرده اند؛ اما چندین ماه است معطل مدرک زبان هستند و چند بار هم امتحان داده اند.

بابایی فرشباف در پاسخ به این سؤال که چه انتظاری از دانشگاه آزاد اسلامی دارد، گفت: انتظار ما این است که حداقل بسترسازی کنند و دانشجویان بتوانند در این 6 ماه، رساله و پروپوزال خود را کار کنند. اگر نتوانستیم مدرک خود را بگیریم، ما تا زمان دفاع در دانشگاه هستیم و می توانند مدرک‌مان را ندهند. اگر این 6 ماه را تا زمان دفاع تمدید کنند، برای ما بهتر خواهد بود.

وی با اشاره به نامه نگاری با مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ما طومار و چندین نامه نوشتیم، کمپین و گروه تشکیل دادیم و مسئولان را هم اضافه کردیم اما جوابی نگرفتیم. دکتر علیرضا رهایی (معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی) از مشکلات آگاه است و دکتر طهرانچی (سرپرست دانشگاه آزاد) هم در جریان مسائل قرار دارد، حتی نامه ما به دفتر دکتر علی اکبر ولایتی (رئیس هیأت موسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی) هم رسیده ولی ترتیب اثر نداده اند. می گویند ما می خواهیم دانشجویانِ با سواد فارغ التحصیل شوند ولی دانشجویانی که تا مقطع دکتری آمده اند، بالطبع صلاحیتی دارند.

دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی در خصوص مشکلات اشتغال دانشجویان مقطع دکتری گفت: طبیعتا ما دغدغه زیادی برای اشتغال داریم. درست است که وزارت علوم بخشنامه داده و تأکید کرده بین مدرک دانشگاه ها فرقی نیست ولی دانشگاه سراسری در هیچ کجای کشور، مدرک دکتری دانشگاه آزاد را قبول ندارد. اگر کسی بخواهد عضو هیأت علمی شود، او را کنار می گذارند. این بخشی از مشکلات ماست.

این در حالی است که در بسیاری از دانشگاه های دولتی دانشجو باید قبل از امتحان جامع مدرک زبان خود را ارائه دهد و برخی دانشگاه ها مدرک زبان انگلیسی را شرط ثبت نام دانشجو در مقطع دکتری می دانند و این موضوع در دانشگاه های مطرح جهان هم صدق می کند و دانشجویان غیر بومی باید مدرک معتبر زبان انگلیسی را در زمان ثبت نام مقطع دکتری ارائه دهند.

سطح علمی سوالات آزمون ept متوسط است و دانشجویی که ادعای صلاحیت علمی دارد باید بتواند به راحتی به 50 درصد سؤلات این آزمون پاسخ دهد از طرفی دانشگاه آزاد راه مناسبی را پیش روی دانشجویان قرار داده است که 6 ماه بعد از آزمون جامع نیز فرصت دارند نمره ی قبولی در آزمون ept و مدرک زبان خود را ارائه دهند که به نظر می رسد تلاش های دانشجویان دکتری در راستای رفاه خود است نه سیستم آموزشی دانشگاه.

در پایان باید گفت یکی از اهداف و چشم اندازهای دانشگاه آزاد تأثیرگذاری بالا در آموزش عالی و انتخاب اول داوطلبان در سال 1404 است که تحقق این هدف جدیت آموزشی از طرف دانشجو و دانشگاه را می طلبد تا به نحوی با سخت گیری بیشتر در حوزه آموزش و پژوهش تأثیر گذاری این نهاد بزرگ علمی افزایش یابد.

انتهای پیام /

کد خبر: 975963

وب گردی

وب گردی