نگاه سنتی به اقتصاد مانع تحقق اقتصاد دانش بنیان/ لزوم ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به صنعت نفت

معاون توسعه و مدیریت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با تأکید بر اینکه صنعت کشور باید مجهز به فناوری‌های نوین باشد، گفت: متاسفانه ساختار بنگاه‌های اقتصادی کشور ساختارهای فناورانه نیست و ترکیب نیروی انسانی در این بنگاه‌ها نیازمند اصلاح است.

به گزارش خبرنگار گروه علم‌وفناوری ایسکانیوز، یکی از اصول مورد تاکید اقتصاد مقاومتی حرکت در جهت اقتصاد دانش بنیان است؛ در بند دوم سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری پیشتازی اقتصاد دانش بنیان، پیاده سازی و اجرای نقشه جامع علمی کشور و ساماندهی نظام ملی نوآوری به منظور ارتقاء جایگاه جهانی کشور و افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانش بنیان و دستیابی به رتبه اول اقتصاد دانش بنیان در منطقه مورد تاکید قرار گرفته است.

برای رسیدن به این هدف یکی از مهم‌ترین الزامات اقتصاد دانش بنیان سرمایه انسانی نیرومند و کارآمد است. علاوه بر این، اقتصاد دانش بنیان به یک زیرساخت اطلاعاتی پویا نیاز دارد تا بتواند ارتباطات موثر، انتشار و پردازش اطلاعات را میسر کند و بالاخره یک نظام ملی نوآوری لازم است که کارآمد باشد.

از آنجایی که برای دستیابی به اقتصاد دانش بنیان باید شرایط لازم برای ابداع و نوآوری فراهم شود تا توانایی تبدیل ایده ها به محصولات از طریق سرمایه گذاری، به تولید محصولات جدید منجر شود، وجود محیط مناسب اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و قانونی برای سرمایه گذاری، تولید و تجارت، آموزش و تعلیم و تربیت یا سرمایه گذاری در سرمایه انسانی، سیاست‌های حمایتی دولت و فناوری اطلاعات و ارتباطات از جمله پیش نیازهای اقتصاد دانش بنیان است.

علیرضا دلیری معاون توسعه و مدیریت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم‌وفناوری ایسکانیوز، اظهار کرد: رهبر انقلاب بارها در منویات خود تاکید کردند که اقتصاد مقاومتی از طریق اقتصاد دانش بنیان شکل می گیرد. ما برآن هستیم که اقتصاد دانش بنیان را در کشور نهادینه کنیم تا همه بخش‌های مختلف جامعه چه دولتی و چه بخش خصوصی با سرعت بیشتر در این عرصه ورود پیدا کنند تا بتوانیم با فراهم کردن بسترها، ایده‌ها را تبدیل به شرکت کنیم؛ چرا که شرکت‌های دانش بنیان در اقتصاد کشور نقش بسزایی را ایفا می‌کنند.

وی تصریح کرد: معاونت توسعه و مدیریت برای حمایت از این شرکت‌های نوپا خدمات مختلفی را از جمله ارائه تسهیلات، سرمایه‌گذاری، معافیت مالیاتی، ارائه ضمانت نامه و فورش محصولات را رائه می‌دهد. هم‌اکنون سیر حمایتی ما از این شرکت‌ها در جایگاه مناسبی قرار گرفته است تا جایی که با این حمایت‌ها ریسک شرکت‌های دانش بنیان کاهش می‌یابد.

دلیری همچنین با تاکید بر اینکه اگر در نظام آموزشی، نظام انگیزشی درست کارگذاشته شده باشد و رویکرد صادراتی باشد، تقاضا برای تحول تکنولوژی به وجود خواهد آمد،گفت: وقتی تقاضا به وجود آمد، ابداعات شکل می گیرند. اگر در یک نظام ملی که ظرفیت خلق نوآوری ارزان را دارد، با کمک دولت مثال نانوتکنولوژی، بایاتکنولوژی، هوافضا و الکترونیک رشد کند، در این صورت تحقیقاتی صورت می گیرد و به نوآوری هایی هم منجر می شود.

معاون توسعه و مدیریت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با تاکید براینکه طی چهار سال گذشته 3700 شرکت دانش بنیان در کشور شکل گرفته است و در حال توسعه و گسترش آنها هستیم، اظهار داشت: شرکت‌های دانش بنیان باید در تمام بخش‌های اقتصادی کشور رخنه پیدا کنند. همچنین استارت آپ‌ها باید در فعالیت روزمره مردم اثرگذار باشند و خدمات را برای مردم سهل کنند؛ بنابراین ما در این راستا هم فرهنگ سازی را برای جامعه و هم بستر را برای سرمایه گذاری فراهم می کنیم. همچنین بستر فعالیتی برای صاحبان ایده ها و مخترعان را ایجاد می کنیم تا بتوانند ایده پردازی کنند.

معاون توسعه و مدیریت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با اشاره به همکاری بانک‌ها با شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: در حال حاضر بانک‌ها از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت 14 هزار میلیارد تومانی داشته‌اند، ضمن آنکه صندوق‌های ضمانت نیز خدمات خوبی به شرکت‌ها ارائه می‌دهند.

وی افزود: شرکت‌های دانش بنیان در حوزه نفت نیز فعالیت می‌کنند؛ اما ورود به این صنعت نفت یک پروسه پیچیده دارد. درست است که ما فعالیت مشترکی با نفت داریم و رسوخ فناوری جدید در صنعت نفت شروع شده است و خیلی از شرکت‌های دانش بنیان نفتی هستند وزارت نفت از آنها استفاده می کند ولی برای رفع نیاز بخش نفت باید بیشتر از این پرداخته شود.

وی با تاکید بر اینکه صنعت کشور نیز باید مجهز به فناوری‌های روز باشد، گفت: متاسفانه ساختارهای بنگاه‌های اقتصادی کشور ساختارهای فناورانه نیست و ترکیب نیروی انسانی در این بنگاه‌ها نیازمند اصلاح است. تحقیق، توسعه و آموزش نیروی انسانی در این بنگاه‌ها مناسب نیست و ماشین‌آلات مورد استفاده در کارخانه‌ها کهنه هستند و از چنین کارخانه‌هایی نمی‌توان انتظار داشت که محصول رقابتی خارج شود.

دلیری با تاکید بر اینکه شرکت‌های صنعتی موجود در کشور باید به علم و فناوری مجهز شوند، تصریح کرد: باید محصول کارخانه‌ها و شرکت‌های صنعتی محصولی خوب و رقابتی باشد، چراکه نمی‌توانیم به مردم بگوییم کالاهای موجود را حتی اگر کیفیت مناسب ندارند، خریداری کنید.

وی با تاکید بر اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان باید محصولاتی صادارت محور تولید کنند، گفت: این مناسب نیست که در سبد صادراتی کشور، سهم صادرات کالای دانش‌بنیان عدد غیرقابل ذکری باشد و امیدوارم شرکت‌های دانش‌بنیان به جایگاهی برسند که بتوانند محصولات خود را به آسانی در بازارهای بین‌المللی عرضه کنند.

لذا می بایست بستری فراهم شود تا سرمایه گذاران کشور اولین اولویت خود را برای استارت آپ ها و دانش بنیان اختصاص دهند چرا که این کار به نفع شرکت‌ها و اقتصاد کشور است. اکنون که اقتصاد کشور در حال رکود است و ورود این شرکت‌ها به چرخه اقتصاد کشور باعث می شود که شرایط اقتصادی به سمت پویایی حرکت کند. چون شرکت‌های دانش بنیان مرتب در حال رشد و ارتقا هستند و این ارتقا سبب می شود که قابل رقابت پذیری داشته باشند و بستر صادراتی نیز فعال شود. اگر سرمایه گذاران در این عرصه سرمایه گذاری کنند؛ قوام فعالیت بخش اقتصادی بیشتر خواهد بود.

می‌توان چنین برداشت کرد که یکی از راه‌های توسعه اقتصاد دانش بنیان، قطع وابستگی درآمدهای دولت به نفت باشد، هرچند توسعه می شود که از درآمد نفتی برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان یک امر ضروری است که می تواند به عنوان مشوق بنگاه‌های دانش بنیان مورد توجه قرار گیرد؛ اما در گام نخست وقتی کشور خود را بی نیاز از درآمد نفت ببیند برای اقتصاد دانش بنیان جایگاه ویژه ای قائل خواهد شد.

از سویی در نگاه جهانی تکیه بر اقتصاد سنتی، مهم‌ترین مانع تحقق اقتصاد دانش بنیان شناخته شده است. در نهایت فراموش نباید کرد که برقراری ارتباط میان شرکت های دانش بنیان و صنعت، فرصت های شغلی جدید ایجاد می کند و می تواند گره گشای یکی دیگر از ابر چالش های اساسی کشور یعنی اشتغال باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 975967

وب گردی

وب گردی