موسی خانی: پژوهش در دانشگاه مأموریت‌گرا نیست

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین گفت: دانشگاه آزاد اسلامی باید در ایجاد دانشگاه‌های نسل سوم تلاش بیشتری داشته باشد تا به این طریق در مسیر پژوهش محوری حرکت کرده و گره از مسائل کشور بگشاید.

دکتر مرتضی موسی‌خانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره تغییر سیستم آموزشی به پژوهشی در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دیدگاه تغییر سیستم از آموزشی به پژوهشی نشان از اهمیت پژوهش در نظام آموزش عالی کشور است البته آموزش هم جایگاه مخصوص به خود را دارد و با توجه به اینکه پژوهش نتیجه کار علمی است و اگر انجام نشود علم ما به روز نخواهد شد. باید برای توسعه و تعالی آموزش عالی، مسئولان امر توجه بیشتری به این مسئله داشته باشند.

وی افزود: پژوهش در دانشگاه مأموریت‌گرا نیست. چون دانشگاه، مأموریت پاسخ‌گویی به سؤالات تخصصی حوزه‌ خاصی را عهده‌دار نیست. دانشگاه مأموریت مهم دیگری دارد که تربیت نیروی متخصص در حوزه‌های مختلف است؛ بنابراین اعضای هیأت علمی دانشگاه کاملاً آزاد هستند تا اطراف هر موضوعی که در راستای حوزه‌ تخصصی آنهاست، پژوهش کنند. پژوهشِ عضو هیأت علمی دانشگاه معمولاً به یکی دو محور پژوهشی محدود نیست و گستره‌ موضوعات پژوهشی او معمولاً بسیار وسیع‌تر از عضو هیأت علمی پژوهشگاه است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین در ادامه خاطر نشان کرد: تقویت شیوه پژوهش محور، سبب افزایش مهارت‌های آموزشـی، فردی و اجتماعی در نظام آموزش عالی خواهد شد و با توجه به نیاز کشور به سرعت و شتاب علمی در امور مختلف همچنین تاکید مقام معظم رهبری در راستای تحقق این امور و ظرفیت مناسب و پتانسیل خوبی که دانشگاه آزاد در بهره‌مندی از استادان برتر کشور دارد زمینه برای انجام امور پژوهشی فراهم است.

موسی‌خانی تاکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی باید در ایجاد دانشگاه‌های نسل سوم تلاش بیشتری داشته باشد تا به این طریق در مسیر پژوهش محوری حرکت کرده و در کنار تربیت دانشجو، پژوهش‌هایی انجام دهد که گره از مسائل دانشگاه و کشور بگشاید.

وی یادآورشد: منظور از دانشگاه‌های نسل سوم دانشگاه‌هایی است که بتوانند کار، ثروت و شرکت تولید کرده و کارآفرین باشند. وظیفه اصلی دانشگاه تنها ارائه مدرک نیست، مهم‌ترین وظیفه دانشگاه، تربیت نسلی است که کارآفرین بوده و بتوانند نقش مفیدی در اداره کشور داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 975975

وب گردی

وب گردی