قرائتی: توجه به مسائل اعتقادی و تفسیر قرآن، زمینه تحول در دانشگاه آزاد است

استاد اخلاق و مفسر قرآن گفت: اگر می خواهیم واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی متحول شود باید پس از نمازهای واجب، تفسیرهای پنج تا 10 دقیقه ای قرآن را داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مراسم سوگواری شهادت جانسوز رسول مکرم اسلام (ص)، امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) در مسجد امام علی (ع) دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، ظهر امروز (سه شنبه) بعد از اقامه نماز ظهر و عصر برگزار شد.
حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی، استاد اخلاق و مفسر قرآن در این مراسم به سخنرانی پرداخت.

قرائتی در ابتدای سخنان خود با انتقاد از اینکه متأسفانه بسیاری از مردم دنیا از علوم اسلامی آگاهی ندارند، اظهار داشت: قرآن کریم بر مسئله لقمه حلال تأکید بسیار دارد و لقمه حرام، انسان را فاسد و فاسق خواهد کرد، حتی هنگامی که خداوند می خواست به پیامبر اسلام (ص) فرزند بدهد، به او دستور داد تا از استفاده از یک سری خوراکی های خاص اجتناب کند.

وی افزود: اسلام در مسائل حقوقی، اسلام آن قدر نکته دارد؛ اما متأسفانه دنیا به آن توجهی ندارد؛ مشکل اساسی ما این است که حرف های دیگران را می دانیم اما خودمان را فراموش کرده ایم.

قرائتی ادامه داد: متأسفانه طب قدیم خود را فراموش کرده ایم، این در حالی است که ما باید طب قدیم خود را بلد باشیم و طب جدید را به آن اضافه کنیم، نه اینکه طب قدیمی را به طور کل کنار بگذاریم.

این استاد اخلاق با اشاره به مسئله خوردن و آشامیدن در قرآن کریم، تصریح کرد: قرآن کریم هر گاه که از خوردن یا آشامیدن یاد می کند، در کنار آن یک مسئولیتی را قرار داده است ولی ما انسان ها در بسیاری از موارد دست به اسراف می زنیم.

قرائتی با اشاره به مسئله لیسانس در کشور گفت: متأسفانه فارغ التحصیلان کشور در مقطع لیسانس از وضعیت مطلوب و بهره علمی بالایی برخوردار نیستند؛ ما نباید به درس های دانشگاه اکتفا کرده و نباید در یک ریل خاص حرکت کنیم، بلکه باید طبق نیازهای جامعه و کشور، تحصیلات خود را ادامه دهیم.

وی اضافه کرد: این که صرفا عده ای لیسانس را تحویل کشور قرار دهیم، هیچ گاه وضعیت کشور درست نخواهد شد.

این استاد اخلاق خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات اساسی کشور ما این است که انسان دارای حُریت و شجاع، کم شده لذا اینگونه سخنان کمتر مطرح می شود؛ درسی که دانشجویان می خوانند باید واجب باشد؛ یعنی حداقل یکی از گره های کشور را باز کند. متأسفانه این موضوع در حوزه های علمیه نیز وجود دارد و علومی در آنجا مطرح می شود که ارتباطی با مشکلات کشور ندارد.

قرائتی با بیان اینکه آموزش و پرورش، دانشگاه و حوزه علمیه نیاز به تحول اساسی دارد، گفت: من نامه ای به رهبری نوشتم و طی این نامه از فارغ التحصیلان حوزه علمیه انتقاد کردم. به عنوان مثال برخی از فارغ التحصیلان حوزه توانایی ارتباط با جوانان یا دانش آموزان در مدارس را ندارند.

وی تأکید کرد: اگر می خواهیم واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی متحول شود باید پس از نمازهای واجب، تفسیرهای پنج تا 10 دقیقه ای قرآن را داشته باشیم؛ ما باید قرآن و نهج البلاغه را اقامه کنیم، اگر این کار را انجام دهیم، دین‌مان سقوط خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 975992

وب گردی

وب گردی