آملی: دانشگاه فنی و حرفه ای، قلب سیاست‌گذاری آموزش‌های عالی کشور است

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل با حضور در سازمان مرکزی دانشگاه فنی و حرفه ای در اولین نشست بین المللی سازی آموزش های عالی فنی و حرفه ای شرکت کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از اداره کل روابط عمومی دانشگاه فنی حرفه ای، صبح امروز (سه شنبه) دکتر سالار آملی، قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل و رییس مرکز همکاری های علمی و بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در معیت معاونین خود با حضور در سالن جلسات سازمان مرکزی دانشگاه فنی و حرفه ای در اولین نشست بین المللی سازی آموزش های عالی فنی و حرفه ای شرکت کرد.

بنابراین گزارش سالار آملی در این نشست ضمن قدردانی از فعالیت های گسترده دانشگاه فنی و حرفه ای در زمینه ارتقای آموزش های عالی مهارتی بیان داشت: ما در وزارت علوم در بحث بین المللی سازی آموزش عالی برنامه های جامعی داریم که اگر به نتیجه برسد تحول شگرفی در آموزش عالی و دانشگاه ها خواهیم داشت.

وی ادامه داد: امروز بایستی علم و دانش برای رفع مشکلات اجتماعی و اقتصادی گام بردارد در همین راستا ارتباط دانشگاه ها با صنعت، تجاری سازی نتایج حاصل از تحقیقات پژوهشگران، توسعه آموزش های عالی فنی و حرفه ای و بین المللی سازی آموزش عالی سه محور اساسی و سیاست کلان وزارت علوم است.

سالار آملی گفت: معتقدم دانشگاه فنی و حرفه ای قلب سیاست گذاری آموزش های عالی فنی و حرفه ای و مهارتی در کشور است و حضور دکتر صالحی عمران با در اختیار داشتن دانش روز دنیا، عمل گرایی و ارایه دیدگاه های مثبت و تأثیر گذار بالاخص اشراف ایشان به آموزش های مهارتی، نعمت بزرگی برای دانشگاهیان فنی و حرفه ای کشور به حساب می آید.

قائم مقام وزیر در امور بین الملل با اشاره به برنامه ششم توسعه و اهمیت بین المللی سازی آموزش عالی در ذیل این برنامه اظهار داشت: رساندن دانشگاه ها به تراز بین المللی، ایجاد شعب دانشگاه های کشورمان در دیگر کشورها و ایجاد دوره های مشترک با مشارکت دانشگاه ها و مراکز پژوهشی از جمله مصوبات قانون برنامه ششم در بخش همکاری های علمی بین المللی است.

وی افزود: فرصت کوتاه است و بایستی به دنبال تحول در آموزش عالی کشور باشیم نگاه ما به آموزش های فنی و حرفه ای باید منطقه ای و بین المللی باشد.

سالار آملی خاطر نشان کرد: معتقدم در دانشگاه فنی و حرفه ای بایستی به دنبال تربیت تکنسین و پنجه کارآمد جهت به حرکت درآوردن چرخ های صنعت کشور با دستانی توانا و فکر خلاق باشیم.

وی با تأکید بر لزوم نوآوری در دانشگاه ها گفت: نوآوری مختص تکنولوژی های جدید نیست نوآوری در مباحثی است که جامعه، امروز به آن نیاز دارد. متاسفانه در بحث نوآوری ضعیف هستیم و این امر مهم در کشور ما به کندی حرکت می کند باید دید جامعه را به سمتی هدایت کنیم که نوآوری نیاز به زیر ساخت های کلان و پیچیده ندارد و هر فردی با کمترین امکانات بتواند در این زمینه گام بردارد.

رییس مرکز همکاری های علمی و بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بین المللی سازی دانشگاه فنی و حرفه ای با سایر مراکز آموزش عالی فرق دارد این دانشگاه نیاز به اعزام دانشجو به خارج از کشور و برگزاری سمینار و کنفرانس های بین المللی ندارد نیاز امروز این مرکز علمی و مهارتی ارتقای سطح دانش اعضای هیأت علمی و استاد کاران با اعزام به کشورهای توسعه یافته برای بروز سازی اطلاعات و کسب تجربه و مهارت لازم است.

وی در پایان با عنوان اینکه وزارت علوم تمایل به راه اندازی شعبات دانشگاه فنی و حرفه ای در کشورهای منطقه مانند عراق، سوریه، افغانستان، تاجیکستان، افغانستان و ... دارد افزود: بایستی برنامه ریزی منسجم برای بین المللی سازی آموزش های مهارتی و کاربردی با محورهای مشخص برای کشورهای هدف در دستور کار دانشگاه قرار گیرد.

گفتنی است در ادامه این نشست 3 کارگاه تخصصی با عناوین "همکاری های دو جانبه علمی و بین المللی، اصول تشریفات بین المللی و معرفی سازمان های بین المللی و فرصت های آن" با ارایه مدرسین مدعو از مرکز همکاری های علمی و بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حضور مدیران ستادی و روسای استانی دانشگاه فنی و حرفه ای برگزار شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 976006

وب گردی

وب گردی