کارگاه تخصصی فرهنگی با عنوان شهروند فرهنگی-امر به معروف و نهی از منکر برگزار شد

به همت حوزه معاونت دانشجویی وفرهنگی واحد تهران مرکزی و با همکاری و مشارکت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای آزاد اسلامی استان تهران کارگاه تخصصی فرهنگی با عنوان شهروند فرهنگی-امر به معروف و نهی از منکر برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی واحد تهران مرکزی، دراین کارگاه دکتر سید احمد حسینی مشاور وکارشناس در حوزه فرهنگ سخنانی پیرامون شهروند مسئول و ویژگیهای آن، موضوع و ماهیت مسئولیت پذیری، سامانه های اخلاقی، حقوق شهروند، بحثهای خود انتقادی ،سرمایه های اجتماعی و فریضه امر به معروف و نهی از منکر ایراد کرد.

وی با تفسیر معنای شهروند مسئول مبنی بر احساس مسئولیت نسبت به خود و دیگران، آگاهی از قوانین و مقررات،گفت: شهروند دارای حقوقی بوده و دارای حق رأی است. مجموعه کارکردهای نهادهای اجتماعی از جمله خانواده و شهروند به مثابه عمومی می تواند کمک به حل بخشی از مشکلات امروز جامعه باشد.

حسینی با بیان اینکه در این برهه از زمان جامعه ما چالشهایی روبرو می باشد به 3 چالش عمده و مهم اجتماعی از جمله افزایش بی اعتمادی اجتماعی ،کاهش شعور اجتماعی در اماکن و معابر عمومی و افزایش بی تفاوتی اجتماعی اشاره کرد و گفت: اگر جامعه بر اساس اعتماد بنا نباشد ، زندگی اجتماعی ممکن نیست و زندگی بنا بر بی اعتمادی جز حسادت و ریشه کن کردن زندگی نیست.

حسینی در ادامه سخنان خود وی افزود: باید آگاهی شهروندان افزایش یابد تا نسبت به وظایف خود، آگاهی و دانش کافی یابند. در زمان قدیم غالب پدرها و مادرها بی سواد بودند، ولی در زمان حال نرخ بی سوادی تا حد زیادی ریشه کن شده است. بسیاری از این دانشها و اطلاعات باید از طریق رسانه تأمین شود. بنابراین کسب آگاهی های اجتماعی، محصول سامانه های فرهنگی است.

حسینی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر بخشی از مشارکت ما در حل و فصل مسائل اجتماعی است تصریح کرد: در این فریضه مهم استعدادی نهفته است که می تواند حیات اجتماعی مسلمانان را تضمین کند. واژه امر به معروف و نهی از منکر همواره گره گشای زندگی مسلمانان بوده است. در افکار و اذهان عمومی امر به معروف و نهی از منکر، محدود کننده آزادی های فردی و اجتماعی است به گونه ای که آزادی های اجتماعی فرد را محدود می کند. بد آموزی ها و بدرفتاری هایی در این زمینه وجود دارد. بخشی از آنها مربوط به گروههای تندروست.

وی افزود: آن چه که به عنوان مشارکت اجتماعی و حل و فصل مشکلات اجتماعی در جامعه به چشم میخورد جز بر پایه امر به معروف و نهی از منکر ممکن نیست. چنانکه می خواهید فرزندتان را اصلاح کنید باید به رفتار و کردار او شناخت کامل داشته باشید، سپس درصدد اصلاح آن برآئید. درواقع مهمترین وظیفه شهروند مسئول، برخوردار بودن از مهارت نقد و انتقاد است. در غیر این صورت نمی توانیم در مقام شهروند مسئول به وظایف خود عمل کنیم.

حسینی با تاکید بر مسئولیت پذیری شهروندان گفت: به طور کلی باید در مقابل رویدادهای اجتماعی از جمله زلزله، سیل و آسیب های اجتماعی احساس مسئولیت نماییم. مسئولیت بخش مهمی از زندگی اجتماعی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 976009

وب گردی

وب گردی