زندگی روی خشکی در حال متلاشی شدن است

تعدادی از پژوهشگران یک دانشگاه در استرالیا با انجام تحقیقاتی ضمن اشاره به این‌که 70 درصد از اکو سیستم سالم جهان تنها در 5 کشور وجود دارد، نسبت به نابودی و پیامدهای آن هشدار دادند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، گروهی از پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که 70 درصد از اکو سیستم بکر و سالم تنها در 5 کشور جهان باقی مانده اند و جز با اتخاذ اقدامات جدی بین المللی برای حمایت از آنها هرگز پا بر جا نخواهند ماند.

پژوهشگران دانشگاه کوئینزلند استرالیا و سازمان حمایت از محیط حیات در خشکی (WCS) هشدار دادند زمین های باقی مانده در کره زمین در معرض ناپدید شدن کامل هستند، آنها در گزارش خود که در نشریه «Nature» منتشر شده است اعلام کردند نقشه جهان بیانگر آن است که تنها 5 کشور دارای مناطق طبیعی خالی از هر گونه فعالیت صنعتی است و آنها عبارتند از روسیه، کانادا، استرالیا، آمریکا و برزیل.

پژوهشگران این مناطق خشک زمین را خالی از فشارهای بشری توصیف کردند که در آن شهرک های مسکونی، اراضی زراعی و زیر ساخت های مربوط به حمل و نقل وجود ندارد و گستره آنها به 10 هزار کیلومتر مربع می رسد که البته قاره قطب جنوب و دریاهای آزاد از این تحقیقات مستثنی بوده اند. همچنین پژوهشگران افزودند مناطق دریایی خالی از صید صنعتی، آلودگی و حمل و نقل دریایی تقریباً تنها در مناطق قطبی وجود دارند.

پژوهشگران در تحقیقات خود تغییرات ایجاد شده در سطح زمین را سریع و غم انگیز اعلام کردند چرا که هم اکنون 77 درصد از مساحت زمین برای کشاورزی استفاده می شود در حالی که 100 سال پیش این مقدار تنها 15 درصد بوده است.

بر اساس نتایج این پژوهش حمایت از مناطق بکر باقی مانده در جهان نقش تعیین کننده ای در کاهش آثار تغییرات آب و هوایی دارد چرا که این مناطق می توانند به منزله مانعی برای ناهنجاری های هوایی سخت باشند و برخی تاثیرات باران های شدید و فجایع طبیعی مانند سونامی را دفع می نمایند.

نتایج این پژوهش در پی صدور گزارشی در این هفته بود که از سوی صندوق جهانی طبیعت منتشر شد، این صندوق یک سازمان غیر دولتی است که در خصوص مسائل حفاظت از محیط زیست فعالیت می کند، در این گزارش هشدار داده شده است که فعالیت های بشری تعداد گونه های حیات وحش زندگی روی خشکی را در 4 دهه گذشته 60 درصد کاهش داده است.

همچنین در گزارش این سازمان که در اوایل سال جاری منتشر شد آمده است 50 درصد از حیات وحش و 60 درصد از گیاهان در بیشتر جنگل های متنوع جهان قرار داشته و در قرن پیش رو در معرض انقراض هستند.

گزارش جدید پیش از نشست توافق تنوع زیستی که ماه جاری برگزار می شود منتشر گردیده است که هدف از برگزاری آن تدوین طرحی برای حمایت از تنوع زیستی برای سال 2020 به بعد اعلام شده است.

در این گزارش آمده است: ما بسیاری از کارها را انجام نداده ایم ... باید فرصت را برای حفاظت از حیات بر روی خشکی مغتنم شماریم پیش از آنکه برای همیشه نابود شود.

کد خبر: 976015

وب گردی

وب گردی