آیا چالش ایران و غرب راه سوم دارد؟

بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در راستای گرامیداشت یوم ا... 13 آبان ، روز ملی مبارزه با استکبار جهانی یک دوره نشست تخصصی با عنوان " آیا چالش ایران و غرب راه سوم دارد؟ " را با حضور جمعی از اندیشمندان و نخبگان دانشگاهی واحد تهران شمال برگزار کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی واحد تهران شمال در این نشست دکتر مصلح زاده، دبیر ستاد راهبردنگاری دهه پنجم جمهوری اسلامی ایران، به تبیین راهبردهای آمریکا در قبل از پیروزی و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران پرداخت.

او با برش تاریخی دوران مصدق و نقش انگلیسی ها در ساختار حکومتی ایران در آن دوره و مسایل و موضوعات ملی شدن نفت پرداخت و در ادامه به حضور توسعه طلبانه امریکا در حاکمیت آن دوره پرداخت و با بیان این که ایالات متحده آمریکا به خاطر موقعیت خاص جغرافیایی سیاسی ایران توجه خاصی به این کشور مصروف نموده بود.

سفیر سابق ایران در اردن نقش آمریکا در عقد قرارداد سنتو، عقد قراردادهای نفتی با ایران، ساخت پایگاههای متعدد امریکایی، حضور مستشاران و عقد قراردادهای مختلف از جمله کاپیتولاسیون برای تامین امنیت مستشاران در ایران و در نهایت تحریک دولت بعثی عراق برای حمله به ایران توضیحات مبسوطی ایراد کرد.

وی در ادامه با ورود به برهه تاریخی پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران و تغییرمواضع ضد آمریکایی و استکبار ستیزی ایران، به اهداف و جوانب راهکار سوم چالش ایران با غرب پرداخت و در ادامه به پرسش های حاضرین پاسخ گفت.

کد خبر: 976020

وب گردی

وب گردی