کتاب های  کهنه درسی کیلویی چند؟

این روزها بازار خرید و فروش کتاب های دست دوم حسابی گرم شده است، بسیاری ازدانش آموزان و دانشجویان حاضرند چند هزار تومانی صرفه جویی کرده و به جای خرید کتاب نو،‌ کتاب های درسی و کمک درسی دست دوم خریداری کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اینکه هوا رو به سردی رفته است؛ اما خیابان انقلاب مانند همیشه شلوغ است، شلوغ و پر رفت و آمد؛ گویی گوشه ای از زندگی دانش آموزان و دانشجویان در دل مغازه های این خیابان جا خوش کرده، ذره ذره کتاب ها، صحافی ها و حتی رفت و آمدهای دانشجویان هم جذاب هستند.

با اینکه حدود یک ماه و 15 روز از آغاز سال تحصیلی می گذرد؛ اما هنوز دانشجویانی هستند که از این مغازه به آن مغازه می‌روند تا کتابی که استادشان از اول سال تحصیلی آن را تدریس می کند، بخرند؛ البته گاها برخی دانشجویان هم هستند که شب امتحان تازه به فکر خرید کتاب می افتند، امیدوارم که شما از‌آن دسته دانشجویان نباشید.

خرید کتاب هم داستان هایی دارد، فقط کافی است ندانید از کدام انتشارات کتاب را تهیه کنید، یا کتاب های فلان رشته خاص را کدام کتاب فروشی ها می فروشند،‌ آن وقت است که باید کفش آهنی به پا کنید؛ از این مغازه به آن مغازه بروید بلکه بتوانید کتاب مورد نظرتان را پیدا کنید.

رمان های ممنوعه در بساط مرد دست فروش

قطعا اگر مسیرتان به خیابان انقلاب افتاده باشد، افرادی را می بینید که مقابل مغازه ها بساط کرده اند و کتاب هایی را می‌فروشند که شاید در برخی کتاب فروشی ها به سختی پیدا شود، در بساط این دست فروش ها کمتر می توان کتاب های درسی پیدا کرد. بساطشان پر از رمان ایرانی و خارجی است، فروششان هم بد نیست، یکی از این فروشنده ها در این باره به خبرنگار ایسکانیوز می گوید : «برخی از این کتاب ها کمیاب هستند، برخی هم معمولی اند، برخی نو اند و برخی دیگر کهنه هستند.»

از او می پرسم: کتاب های دست دوم را از مکان خاصی خریداری می کنید؟ کمی این پا و آن پا می شود و می گوید:« برخی از کتاب ها را از سمت میدان امام حسین می گیریم، آنجا چندین مغازه از قدیم وجود دارد که کارشان خرید و فروش کاغذ باطله ، مجله و کتاب های دست دوم است، برخی مشتری ها هم به علت کمبود جا حاضرند کتاب های خود را بفروشند، حتی برخی از افراد تماس می گیرند و می خواهند کتاب هایشان را به صورت رایگان در اختیار ما بگذارند، تنها کافی است برای گرفتن کتاب ها به آدرسی که می گویند برویم.»

می پرسم: شما کتاب های کمک درسی هم می فروشید؟ در حالی که با دست جلوتر را نشان می دهد، می گوید: «بازار کتاب های درسی و دانشگاهی کمی جلوتر است.»

دانشجویان طرفدار کتاب های ارزان هستند

چندین دانشجو در یکی از مغازه ها جمع شده اند، یک دختر که 20 ساله به نظر می رسد، سراغ یک کتاب درسی از دکتر شفیع آبادی را می گیرد، فروشنده این کتاب را تمام کرده و به او آدرس مغازه ای را می دهد و می گوید: «احتمالا بتوانی کتابی را که می خواهی در این مغازه پیدا کنی.»

تا سر آقای مغازه دار کمی خلوت شود، کتابی را برمی دارم و ورق می زنم، یکی از کتاب های معروف آموزش زبان است، ظاهرش که مانند کتاب های نو است فقط در چندین فصل اول آن چند نکته با مداد نوشته شده و کنار برخی کلمه ها چند تیک با خودکار رنگی زده شده است. پس از اینکه مغازه خلوت شد از فروشنده می پرسم: «قیمت این کتاب چقدر است؟» سرش را بالا می آورد و می گوید: « 18 هزار تومان است؛ ناقابل!» بر حسب اتفاق از قیمت این کتاب با خبرم، جلد نو این کتاب حدود 45 هزار تومان است؛ اما به علت چند نکته یادداشت شده آن را 27 هزار تومان ارزان تر از قیمت اصلی کتاب می فروشند.

گویا فکرم را خوانده، می گوید:«27 هزار تومان هم در این دوره و زمانه 27 هزار تومان است، برای دانشجو جماعت، کم پولی نیست. بیشتر مشتری های ما دانشجو هستند.» از قیمت کتاب های دروس عمومی دانشگاه می پرسم. می گوید:« کتاب های دروس عمومی مانند اندیشه اسلامی جلدی 5 هزار تومان است، باقی هم نهایتا 7-8 هزار تومان بفروشیم.»

کمی مکث می کنم، می پرسم:«چرا دانشجویان حاضرند کتاب های دست دوم بخرند؟» پوزخند می زند و می گوید: «جواب سوالتان کاملا مشخص است خانم، پول! کتاب های ما ارزان تر هستند و این مهم ترین علتی است که دانشجویان را به خرید کتاب های دست دوم ترغیب می کند، محتویات کتاب ها که فرقی نمی کند، دانشجویان می خواهند درس را بخوانند و پاس کنند، پس از پاس کردن دیگر کتاب فلان درس به چه دردشان می خورد، حالا اگر کتاب کمی کهنه باشد و در گوشه و کنار آن نکته هایی نوشته شده باشد به هیچ جای دنیا بر نمی خورد.»

کتاب تست پیش از سال 95 را کیلویی می خریم

مغازه بعدی، کتاب های تست دست دوم می فروشد، در بساطش همه جور کتاب تستی پیدا می شود، از کنکور سراسری گرفته تا تست های کنکور ارشد و دکتری. روی ویترین مغازه نوشته شده کتاب های دست دوم خریداری می شود. به فروشنده می گویم که تست های کنکور انسانی را سال 95 را دارم، می خواهم آن ها را بفروشم. می گوید: « این کتاب تست ها مال نظام قدیم هستند، دیگر کسی این کتاب ها را نمی خرد، فقط کتاب ها را کیلویی می خریم.»

فروشنده سرش شلوغ است، می پرسم قیمت کتاب های تست دروس تخصصی رشته های انسانی چقدر می شود، خودش را به نشنیدن می زند؛ پس از چند لحظه بار دیگر سوالم را تکرار می کنم، با بی حوصلگی می گوید: «شما خریدار نیستید، نمی گویید که کدام کتاب از چه انتشاراتی را می خواهید؟» نام یک انتشارات را می گویم، پاسخ می دهد: «کتاب تست دروس تخصصی این انتشارات حدود 45 هزار تومان است، البته برای دروس مختلف متفاوت است. حالا اگر مشتری هستید بسم الله!» تشکر می کنم و از مغازه خارج می شوم و به این فکر می کنم که کتاب های دست دوم آن قدرها هم که فکر می کنند، بد نیست!

پای خرید و فروش کتاب دست دوم به اپلیکیشن ها و فضای مجازی باز شد

فقط کافی است کلمه خرید کتاب دست دوم را در گوگل سرچ کنید، چندین صفحه مقابل شما باز می شود که در این زمینه فعالیت می کنند، از خرید و فروش رمان و کتاب های تاریخی گرفته تا کتاب های درسی،‌کمک درسی تست و ...؛ حتی اپلیکیشن هایی برای سیستم عامل اندروید طراحی شده که افراد به وسیله آن می توانند کتاب هایی که دیگر به دردشان نمی خورد را به فروش برسانند.

انتهای پیام/

کد خبر: 976037

وب گردی

وب گردی