یزدانمهر: ارتقای خوابگاه‌ها و سلف سرویس های دانشجویی دغدغه اصلی صندوق رفاه است

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت: 1000 تن گوشت به قیمت 27 تا 29 هزار تومان بین دانشگاه ها توزیع کردیم و دغدغه ای که  رؤسا داشتند از بین رفت.

ذوالفقار یزدانمهر در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: یکی از دغدغه های اصلی رؤسای دانشگاه ها قبل از آغاز سال تحصیلی بحث تامین اقلام اساسی بود که پیمانکارها راضی به عقد قرارداد نبودند و یا قرارداد های یک ماهه و سه ماهه با دانشگاه به ثبت رسانده اند.

وی افزود: با توجه به افزایش قیمت ها و وجود رکود تورمی که در کشور حاکم است وضعیت خاصی بود که خواه یا ناخواه روی کیفیت غذا تاثیر میگذاشت. تدبیری که داشتیم با توجه به نامه ای که وزیر علوم و وزیر جهاد کشاورزی نوشت حمایت همه جانبه ای صورت گرفت و حتی کمیسیون امنیت دانشجویی کشور و نهاد های دیگر کمک کردند و اقلام اساسی را توانستیم تهیه کنیم.

یزدانمهر ادامه داد: خوشبختانه اواخر مهر ماه سال جاری 1000 تن گوشت به قیمت 27 تا 29 هزار تومان بین دانشگاه ها توزیع کردیم و دغدغه ای که رؤسا داشتند از بین رفت. چون کارشناسان در آنالیز قیمتی که پیش بینی کرده بودند دانشگاه ها باید گوشت را به قیمت کیلویی 58 هزار تومان تهیه می کردند.

رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با اشاره به اختصاص چند هزار تن اقلام اساسی به دانشگاه های کشور تصریح کرد: 4500 تن برنج، روغن، شکر هم به دانشگاه ها با همان قیمت دولتی توزیع شد. با شرکت پشتیبانی دام جهاد کشاورزی و شرکت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی توافقی کردیم که نیاز دانشگاه را اعم از دانشگاه دولتی، پیام نور، فنی حرفه و حتی دانشگاه فرهنگیان اصلاح کردیم و لیست را به شرکت های مذکور تحویل دادیم و شرکت ها بر اساس نیاز سهم هر استان را به استان تحویل دادند و بدون هیچ تصدی گری صندوق رفاه این کار صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: به عنوان مثال دانشگاه چمران اهواز 19 تن سهم گوشت از خود نماینده شرکت ها با همان قیمت دولتی تحویل گرفت. خوشبختانه این کار باعث شد آرامشی در دانشگاه ها حاکم شود و الان مشکل آنچنانی نداریم و اگر هم مسئله‌ای وجود داشته باشد به آن رسیدگی و کمک خواهیم کرد. به طور مثال دانشگاه صنعتی ارومیه جزو دانشگاه هایی بود که اصلا سلف نداشت. خوشبختانه سلف شان آماده شد ولی نیاز به تجهیز داشت که ما کمک کردیم تجهیز و مشکل حل شود. سعی کردیم به دانشگاه ها کمکی کنیم تا مشکل و تنش نداشته باشند. اگرچه ردیف تغذیه هر دانشگاهی ذیل بودجه خودش و به طور مستقل است و بودجه تغذیه در اختیار صندوق رفاه نیست. دانشگاه ها بودجه را به صورت مستقیم دریافت می کنند و اگر سازمان برنامه و بودجه، تخصیص مناسب تری قرار دهد، مشکلات بیشتری حل می شود.

او درباره تلاش دانشگاه حکیم سبزواری برای دریافت کمک از صندوق رفاه برای صنعتی کردن آشپزخانه خود گفت: از دانشگاه خاصی اسم نمی برم ولی ما خوابگاه دانشگاه ها را در 5 بخش، رتبه بندی کردیم و خوابگاهی که وضعیت اورژانسی داشت را در اولویت قرار دادیم. 64 خوابگاه دانشگاهی ما وضعیت اورژانسی داشت که در سال 1395 به سطوح بالاتر ارتقا دادیم، در سال 1396، 317 و در سال 1397 هم بالغ بر 200 خوابگاه که رتبه 3 یا 4 داشتند را ارتقا بخشیدیم و در حال حاضر شاهد بهبود فضای خوابگاهی هستیم؛ اما در بحث تغذیه هم امسال، رتبه بندی کردیم و نتایجش اعلام شد. در فصل تابستان 109 سلف سرویس ما در رتبه 3 بود و نیاز به تجهیز داشت تا از حالت سنتی به صنعتی تبدیل شود. به طور مثال رستوران دانشگاه سیستان و بلوچستان به دو میلیارد تومان نیاز داشت تا صنعتی شود. 50 درصد ما کمک کردیم و 50 درصد هزینه را هم خود دانشگاه متقبل شد تا تجهیز انجام شود یا دانشگاه بیرجند 700 میلیون تومان نیاز داشت و با نظارت کارشناسان، 50 درصد هزینه را پرداخت کردیم. خوشبختانه با این روش در بحث تجهیزات، بخش عمده ای از سلف سرویس های ما به صنعتی تبدیل شدند. در رتبه بندی امکانات جانبی مثل سردخانه ها را هم در نظر گرفتیم.

وی تاکید کرد: بحث دیگر فضای فیزیکی رستوران ها بود؛ یعنی ما هم از نظر فضای فیزیکی، هم امکانات جانبی و هم تجهیزات، رتبه بندی می‌کنیم. سال بعد به دانشگاه هایی که رتبه 3 فضای فیزیکی دارند، کمک می کنیم و سال بعد از نظر امکانات جانبی اقدام می کنیم تا ظرف 3 سال هیچ سلف سرویسی در رتبه 3 نداشته باشیم.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم خاطرنشان کرد: در بخش خوابگاه ها حدود 53 یا 54 میلیارد تومان به دانشگاه ها کمک کردیم که همین میزان، دانشگاه ها هم هزینه کردند تا دیگر دانشگاهی در رتبه 4 یا 5 نداشته باشیم. از حیث سلف سرویس ها حدود 22 میلیارد تومان کمک کردیم و نیمی دیگر را باز هم دانشگاه ها هزینه کردند. ان شاءالله هر روز خبرهای بهتری می شنویم. صندوق رفاه، روش مند و سیستماتیک شده و دانشگاه ها هم خوشبختانه خیلی خوب همکاری می کنند. ما با مشارکت دانشگاه ها در تلاشیم ارتقای خدمات رسانی توام با کرامت انسانی برای دانشجویان داشته باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 976041

وب گردی

وب گردی