فلاحتی: یکسان سازی رشته ها، بستری مناسب برای اشتغال زایی و درآمد زایی در دانشگاه است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: یکسان سازی رشته ها با توجه به شرایط بومی و جغرافیایی هر منطقه می تواند هم زمینه اشتغال زایی را برای دانشجویان و فارغ التحصیلان فراهم آورد و هم برای دانشگاه ها و در نهایت کل کشور درآمدزایی ایجاد کند.

فرهاد فلاحتی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: موضوع یکسان سازی رشته ها یکی از برنامه هایی است که وزارت علوم در اولویت خود قرار داده است و مجلس شورای اسلامی نیز جلسات مشترکی که با مسئولین وزارت علوم در خصوص این موضوع داشته را به طور جدی ادامه خواهد داد.
وی ادامه داد: در واقع برای برخی رشته ها ضرورت دارد تا شرایط پذیرش دانشجو و انتخاب رشته را با توجه به زیست بوم و شرایط جغرافیایی منطقه برنامه ریزی و اجرایی کنیم که حقیقتا می تواند زمینه بسیار مناسبی برای دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته های مختلف در سراسر کشور فراهم می کند.
فلاحتی افزود: برای مثال در استانی مانند سیستان و بلوچستان و یا شهرهای حاشیه دریای خزر یک سری از رشته ها مانند رشته های مربوط به علوم دریایی، کاربرد و طرفدار بیشتری دارند که این موضوع باید به سرعت در شرایط پذیرش دانشجو و تعریف رشته ها در دانشگاه های این شهرها و استان ها لحاظ شود.
وی تصریح کرد: در واقع روش یکسان سازی رشته ها با توجه به شرایط بومی و جغرافیایی هر منطقه می تواند هم زمینه اشتغالزایی مناسبی برای دانشجویان و فارغ التحصیلان فراهم آورد و هم برای دانشگاه ها و در نهایت کل کشور درآمدزایی ایجاد کند که قطعا هر دو موضوع برای جامعه علمی، پژوهشی و دانشگاهی ما اهمیت ویژه ای دارد.
فلاحتی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر این مسئله در اکثر دانشگاه های ما مغفول مانده است و در بسیاری از مراکز علمی شاهد آن هستیم که رشته های مناسب شرایط بومی و جغرافیایی آن منطقه جذب دانشجو ندارند.
وی بیان کرد: به طور مثال، استان های خراسان جنوبی، رضوی و شمالی ظرفیت و پتانسیل بسیار بالایی در خصوص رشته های حوزه کشاورزی و زیر شاخه های آن که مربوط به گیاهان دارویی، زرشک و زعفران است، دارد اما متاسفانه دانشکده های کشاورزی این چند استان اصلا رشته مناسبی در رابطه با موارد مذکور تعریف نکرده است.
فلاحتی ادامه داد: با این حال موضوع یکسان سازی رشته ها می تواند در راستای توسعه تجارت بین المللی و همچنین ارتقای اشتغال جوانان بسیار راهگشا باشد‌.
وی تصریح کرد: در این راستا، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکنون صحبت ها و جلسات مثبتی نیز با وزیر علوم داشته است و این وزارت خانه اعلام کرده است که رویکرد آن می خواهد به سمتی برود که رشته ها با تمرکز بر قابلیت های هر منطقه ایجاد شود و با شرایط بومی و جغرافیایی آن شهر سازگار باشد. همچنین رشته هایی که برای دانشجویان و فارغ التحصیلان آن دانشگاه یا شهر کاربرد و یا زمینه اشتغال خاصی ندارند حذف شوند و به منطقه مناسب خود منتقل گردند.
فلاحتی در پایان تاکید کرد: به نظر می رسد یکسان سازی رشته ها رویکرد بسیار منطقی و موثری در راستای حمایت از اشتغال دانشجویان و فارغ التحصیلان کشور است و می تواند نتایج و دستاوردهای بسیار خوبی در حوزه های کشاورزی، صنعتی، گردشگری و... برای ما داشته باشد که قطعا این مسئله، توجه و نظارت جدی تر مسئولین وزارت علوم را می طلبد و ان شاءالله با همکاری همگان تحقق خواهد یافت.
انتهای پیام/
کد خبر: 976054

وب گردی

وب گردی