مقررات ملی شهرسازی ایران منتشر شد

کتاب «تأملاتی در چیستی و چگونگی مقررات ملی شهرسازی ایران» تألیف دکتر محمدعلی جلالی‌نسب توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز راهی بازار نشر شد.

به گزارش ایسکانیوز، کتاب «تأملاتی در چیستی و چگونگی مقررات ملی شهرسازی ایران» تألیف محمدعلی جلالی‌نسب توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز راهی بازار نشر شد.

ارتقای کیفیت محیط شهری و کنترل کیفی ساختار کالبدی و به تبع آن عملکردی شهر، اقتضا می‌کند قوانینی عام با تعریف کارکرد و مکانیزم‌های حقوقی - کنترلی ملی بر ضوابط و مقررات خرد و موضوعی شهرسازی نظارت داشته باشد تا از انحراف و خطا در تدوین محتوای این مقررات خاص جلوگیری کند.

شاید مفهوم قوانین عام مورد نظر را بتوان در این عبارت تیبالدز جستجو کرد که آنچه اکنون باید به طور جدی مورد شناخت قرار گیرد، این است که چرا با وجود آن که برنامه‌ریزی‌ها اغلب در محیط‌هایی با حاکمیت قانون و پیچیدگی‌های فراوان و به ظاهر دموکراتیک انجام می‌گیرند باز در بیشتر موارد یک محیط انسانی موفق به وجود نمی‌آید و لازم است حساسیت‌ها و ظرافت‌های بیشتری در تهیه درخواست‌های مربوط به قوانین برنامه‌ریزی اعمال شود. مشخصاً در مورد کشور ما این پرسش ایجاد می‌شود که چرا با وجود قوانین و مقررات حجیم و متنوع در موضوعات شهری ایران و قانون‌گذاری نوین دست کم ۸۰ ساله در این حوزه، کیفیات محیط‌های شهری ما عموماً مطلوب و مورد رضایت شهروندان نیست.

این نوشتار تلاش می‌کند در قالب یک روند منطقی، دریچه‌ای به موضوع بگشاید و در این ارتباط برخی پایه‌های نظری و عقلانی آن را به اجمال بررسی کند. در بخش اول کتاب با توجه به ماهیت حقوقی مبحث قوانین و مقررات، به معرفی کلیات و مباحث حقوقی مفید در ارتباط با قانون، مقررات ملی و قوانین شهرسازی پرداخته شده است. بخش دوم کتاب، کاوشی در رویه و محتوای قوانین و مقررات شهرسازی برخی کشورهای توسعه یافته از ابعاد سه‌گانه حقوقی، اجتماعی و شهرسازی است. بخش سوم کتاب ضمن بررسی وضعیت قوانین و مقررات شهرسازی در ایران به مطالعه مقایسه‌ای وضعیت قوانین و مقررات شهرسازی ایران و کشورهای توسعه یافته از ابعاد سه‌گانه اشاره می‌کند و فصل پایانی از جمع‌بندی مطالعات صورت گرفته در فصل‌های قبل، چارچوبی نظری برای تدوین مقررات ملی شهرسازی ایران با ذکر مثال‌هایی از فرایند و مکانیزم تعریف مصادیق مقررات ملی شهرسازی پیشنهاد شده است.

کتاب «تأملاتی در چیستی و چگونگی مقررات ملی شهرسازی ایران» تألیف محمدعلی جلالی‌نسب در ۲۲۰ صفحه، تیراژ ۲ هزار جلد با قیمت ۲۰ هزار تومان توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز منتشر شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 976076

وب گردی

وب گردی