المپیاد ورزشی بازی‌های فکری و رایانه‌ای به دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌آید

رئیس اداره ورزش‌های همگانی وزارت بهداشت گفت: المپیاد ورزشی بازی‌های فکری، ذهنی و رایانه‌ای در صورت تأیید نهایی وموافقت معاون وزیر بهداشت، برای نخستین بار از سال آینده به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور می‌آید.

به گزارش ایسکانیوز، حسین میرزا راه کوشکی با بیان این خبر افزود: طرح و ایده اولیه برگزاری المپیاد ورزشی بازی‌های فکری، ذهنی و رایانه‌ای از سال ۹۵ در وزارت بهداشت مطرح شد و طرح و پروپوزال اولیه مربوط به این المپیاد در آن سال شکل گرفت اما آن زمان فرصتی برای عملیاتی کردن این ایده نبود چرا که بسترهای اجرایی آن مهیا نشده نبود اما خوشبختانه اکنون این بسترها ایجاد شده است.

وی خاطرنشان کرد: تصمیم برگزاری این المپیاد در جلسه مدیران تربیت بدنی مناطق دهگانه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که مهرماه امسال برگزار شد، مطرح شد که مورد موافقت مدیران مناطق و همچنین دکتر عباس عطوف مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت قرار گرفت که ان‌شاءالله در صورت تایید نهایی از سوی دکتر محمد رضا فراهانی، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، می‌توان آن را عملیاتی و اجرایی کنیم.

رئیس اداره ورزش‌های همگانی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: البته قبل از برگزاری المپیاد بازی‌های فکری، ذهنی و رایانه‌ای به صورت رسمی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی‏، باید این المپیاد به صورت پایلوت و آزمایشی در سطح مناطق برگزار شود تا بعد از کسب تجربه اولیه و بررسی نقاط ضعف و قوت آن، بتوان آن را در سطح وزارت بهداشت برگزار کرد.

کوشکی خاطرنشان کرد: ما بنا داریم در صورت تایید نهایی، المپیاد بازی‌های فکری، ذهنی و رایانه‌ای را به صورت مجزا برای دانشجویان دختر و پسر در شش تا هفت رشته از جمله پازل‌های روی کاغذ، سودوکو، معکب روبیک، ماراتن حافظه مسابقات حافظه بازیهای تمرکزی، بازیهای جنگا، دومینو و... برگزار کنیم که این رشته‌ها در حال بررسی و تجزیه و تحلیل است.

وی گفت: با توجه به فواید بازی‌های ذهنی، فکری و بازیهای مجازی که امروزه در جهان با استقبال بسیار گسترده‌ای روبرو است و با توجه به اعلام موافقت نظر مدیران مناطق در خصوص ایجاد و ترویج بازی‌های فکری برنامه ریزی خواهیم کرد.

این مسؤول گفت: با برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده ، تلاش بر آن داریم که دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بتوانند در عرصه‌های بین‌المللی بازی‌های ذهنی ورود کنند از این رو درصدد هستیم که در خصوص انواع مختلف بازی‌های ذهنی و رایانه‌ای پس از تحقیقات ،با توجه به امکانات موجود، ظرفیت‌های مورد نیاز را ایجاد کنیم.

کوشکی خاطرنشان کرد: در جامعه دانشگاهی، دانشجویان علاوه بر یادگیری علم و دانش، نیاز دارند تا ذهن و روان خود را نیز برای آینده آماده سازند. این آماده سازی شامل تقویت یادگیری، تحلیل و تصمیم سازی استراتژیک است.

وی گفت: در واقع توانایی ذهن را می‌توان به سه مؤلفه قدرت حافظه، قدرت تحلیل اطلاعات و همچنین تصمیم‌سازی سریع تقسیم کرد. لذا در راستای تقویت این سه فاکتور، بازی‌های ذهنی به سه دسته اصلی تقسیم شده‌اند. بازی‌های حافظه، بازی‌های پازل و بازی‌های استراتژیک. البته بازی‌های دیگر مانند بازی‌های تمرکزی و ورزش‌های الکترونیک (esports) نیز به‌عنوان انواع دیگر بازی‌ها پا به عرصه بازی‌های جهانی نهاده‌اند.

رئیس اداره ورزش‌های همگانی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه تقویت حافظه در رشته‌های مختلف دانشگاهی بویژه رشته‌های پزشکی و علوم انسانی نقش بسزایی دارند، گفت: این نقش در جایگاه دانشجو بعد از فارغ‌التحصیلی و اشتغال اهمیت دوچندان خواهد داشت چرا که به خاطر داشتن حفظیات و استفاده از آن‌ها در یک پزشک می‌تواند نجات دهنده جان بیمار باشد.

وی ادامه داد: حل پیچیدگی‌ها، تحلیل سریع و تصمیم‌سازی به‌موقع با توجه به منابع محدود نیز از پر اهمیت‌ترین فاکتورها به نظر می‌آید که می‌تواند پزشک خبره را از دیگر پزشکان متمایز کند. لذا تقویت این فاکتورها با استفاده از بازی‌های پازل، استراتژیک و تمرکزی جزء مهمی از یادگیری‌ها برای دانشجویان این دسته رشته‌هاست.

کوشکی با اشاره به اهمیت بازی‌های فکری و ذهنی خاطرنشان کرد: یکی از نکات پراهمیت تربیت بدنی، فعالیت‌های جسمانی آن است که البته باید در کنار این فعالیت‌های جسمانی، فرد به تقویت فعالیت‌های ذهنی و فکری خود بپردازد که قطعا برگزاری این المپیاد می‌تواند زمینه را برای تقویت جنبه‌های ذهنی و فکری دانشجویان فراهم کند. بویژه در جامعه دانشگاهی می‌توان در بازه سنی ۱۸ تا ۲۵ سالگی که بهترین زمان برای یادگیری است، جنبه‌های فکری و ذهنی دانشجویان را تقویت کرد.

به گزارش مفدا،وی با اشاره به اینکه در خیلی از کشورها در فضاهای دانشگاهی روی جنبه‌های یادگیری فکری و ذهنی دانشجویان سرمایه‌گذاری زیادی می‌شود، اظهار کرد: بررسی‌ها نشان داده است که باید رشد و تقویت فعالیت‌های جسمانی و حرکتی متوازن با فعالیت‌های ذهنی و فکری باشد و به عبارتی باید یک همگونی بین فعالیت‌های جسمی وذهنی افراد باشد که زمینه را برای موفقیت وی فراهم کند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 976077

وب گردی

وب گردی