بومی سازی چسب‌های طبیعی برای کاربردهای آزمایشگاهی

پژوهشگران دانشگاه آزاد واحد شیراز به تولید چسب‌های طبیعی در فاز مایع و جامد به منظور کاربردهای آزمایشگاهی حوزه‌های زیستی، پزشکی و زمین‌شناسی دست یافتند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، برای مطالعه نمونه‌های مختلف از طریق میکروسکوپ نمی‌توان نمونه را مستقیما مورد مطالعه قرار داد و از این رو لازم است نمونه توسط یک ماده با خواص و ویژگی‌های خاص به لام میکروسکوپی چسبانده و ثابت شود. این ماده علاوه بر آنکه از خراب شدن نمونه جلوگیری می‌کند موجب بهتر شدن کیفیت تصویر در زیر میکروسکوپ می‌شود.

چسب میکروسکوپی با خواص ویژه که برای چسباندن نمونه‌های آزمایشگاهی به لام شیشه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد، دارای ویژگی‌های نمونه خارجی این چسب است.

این چسب با فرمول خاص و فناوری بومی در داخل کشور تهیه شده و به علت طبیعی بودن هیچ‌گونه اثران مضر ترکیبات مصنوعی را ندارد و خواص و ویژگی‌های خود را در طی سال‌ها حفظ می‌کند و به علت نداشتن ترکیبات رنگی هیچ گونه تغییر فیزیکی و شیمیایی را در نمونه‌ها به وجود نمی‌آورد.

چسب تولید شده دارای قدرت چسبندگی بالایی بوده و همچنین دارا بودن ترکیبات طبیعی دارای بوی نا مطبوع نیست و بر خلاف ترکیبات مصنوعی مانند "انتالین" پس از چسباندن مجددا با حرارت قابل جدایش است و این عمل برای بازسازی مقاطع میکروسکوپ شکسته شده و زدودن پوشش‌های چسب بسیار مفید است.

چسب تولید شده بی نیاز از هر گونه ماده حلال و یا آماده سازی قبلی است و با توجه به اینکه فرمولاسیون و روش تهیه ایت محصول بومی سازی شده است به راحتی می‌توان در این چسب بر حسب نیازهای مختلف تغییراتی ایجاد کرد که مناسبت بیشتری با شرایط تهیه مقاطع و کاربرد آن داشته باشد.

نمونه خارجی این محصول در کانادا تولید می‌شود و از آنجایی که گیاه مورد استفاده در این چسب از گیاهان بومی این منطقه است از این رو تولید آن در انحصار این کشور قرار دارد.

نمونه بومی این محصول در دو فاز جامد و مایع تولید شده است. چسب جامد قابل استفاده در آزمایشگاه‌های زمین‌شناسی برای چسباندن نمونه ‌های سنگ و کانی به لام شیشه‌ای و چسب مایع برای چسباندن نمونه‌ بافت گیاهی و جانوری در زمینه کلیه مطالعات میکروسکوپی کاربرد دارند.

این محصول قابل استفاده در کلیه مطالعات علوم زیستی چون جانوری، سلولی، گیاهی، مولکولی و ژنتیک، مطالعات بافت شناسی و آسیب شناسی، قارچ شناسی و انگل شناسی در حوزه‌های علوم پزشکی و دامپزشکی، مهندسی پزشکی و زمین شناسی است.

این محصول که به شماره ۴۰۵۷۶ در دفتر ثبت اختراعات اداره کل ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی ثبت شده، از سوی دکتر مهرداد کریمی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد شیراز اجرایی شده است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 976104

وب گردی

وب گردی