استقبال از "خانه‌های ریاضیات" در گذشته بیشتر بود/ در جذب کمک‌های مالی موفق نبوده‌ایم

مدیر خانه ریاضیات استان یزد با بیان اینکه «خانه ریاضیات استان یزد یک موسسه تقریبا خودگردان است»، گفت: بیشتر افرادی که در این جا مشغول به کار هستند، از دبیران بازنشسته هستند و ما نیروی استخدامی نداریم که لازم باشد حقوق ثابت پرداخت کنیم.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، صفا احراری با اشاره به «درآمدزا نبودن کلاس‌هایی که درخانه ریاضیات برگزار می‌شود» اظهار کرد: کلاس‌ها برای خانه ریاضیات درآمدزایی ندارد، زیرا هزینه‌ای که گرفته می‌شود، کم‌تر از حد معمول است و تعدادی از دانش‌آموزان هم از طرف موسسات خیریه از جمله محک، بهزیستی و کمیته امداد معرفی می‌شوند که به صورت رایگان در کلاس‌ها شرکت می‌کنند. بعضی از دانش‌آموزان هم با بیان اینکه وضعیت مالی مناسبی ندارند شامل تخفیف 50 درصدی برای حضور در کلاس‌ها می‌شوند. البته باید توجه داشت که همکاران مدرس ما نیز چندان چشم‌داشتی به حق‌الزحمه تدریسشان ندارند. در حقیقت هزینه‌ها و درآمدها پایاپای است.

وی درباره هزینه‌هایی که برای مسابقات مختلف از داوطلبان گرفته می‌شود، گفت: هزینه‌هایی که برای مسابقات مختلف از داوطلبان می‌گیریم نیز به گونه‌ای است که صرف هزینه‌های طرح سوال، تصحیح، برگزاری مسابقه و در نهایت برگزاری جشنواره و اهدای جوایز می‌شود. در حقیقت هر ساله گردش مالی ما به صفر می‌رسد و دوباره آغاز می‌کنیم و هر زمان که گردش مالی کم‌تری داشته باشیم، به همکارانی که در شورای علمی و اجرایی هستند، هیچ حق‌الزحمه‌ای پرداخت نمی‌کنیم؛ البته آن‌ها هم هیچ انتظاری ندارند و می‌توان گفت که همه فقط با عشق به علم ریاضی در اینجا جمع شده‌اند.

احراری یکی از راه‌های ارتقای وضعیت خانه ریاضیات استان یزد را کمک‌های مالی افراد خیر و کارخانجات دانست و گفت: هم‌چنین افرادی که خود به کارهای علمی مشغولند و وضعیت مالی خوبی دارند، می‌توانند بخشی از پول خود را صرف موسسات NGO کنند؛ ولی در یزد تاکنون این اتفاق نیفتاده است. ما در حد توانمان تلاش کردیم که از حمایت صنعت برخوردار شویم، ولی صنایع برای تبلیغ خود به سراغ جاهایی می‌روند که مخاطب زیادی داشته باشد. ما اگر بخواهیم نمایشگاه ریاضی هم برگزار کنیم، به سختی می‌توانیم اسپانسر بیابیم. اسپانسرها به دنبال برنامه‌هایی هستند که در نهایت برایشان سودآوری داشته باشد.

وی با اشاره به همکاری خوب اداره‌ کل آموزش‌وپرورش یزد با خانه ریاضیات این استان، افزود: ما از طریق گروه‌های آموزشی دوره متوسطه، تمام برنامه‌ها و فعالیت‌هایمان را به تمام آموزشگاه‌ها و مدارس می‌فرستیم و مدارس با ما همکاری خوبی دارند و هر وقت مشکل مالی داشته باشیم از امکانات آموزش و پرورش استفاده می‌کنیم. خوشبختانه مسئولان اداره کل آموزش و پرورش یزد پشتیبان معنوی ما هستند، کمک می‌کنند که ما جایگاه خوبی از لحاظ روحی داشته باشیم و برای ما احترام خاصی قائل هستند.

مدیر خانه ریاضیات استان یزد با بیان اینکه استقبال از برنامه‌های خانه ریاضیات در گذشته بیشتر بوده و دانش‌آموزان و دانشجویان به کارهای پژوهشی و تحقیقاتی اهمیت بیشتری می‌دادند، خاطرنشان کرد: در روزهای اولیه بازگشایی خانه ریاضیات تعداد زیادی از دانش‌آموزان و دانشجویان از برنامه‌های خانه استقبال کردند. در سال‌های اولیه هنوز قشر دانشجو به دنبال تحقیق و پژوهش بود و دانش‌آموزان هم کم‌تر درگیر کنکور و تست زدن بودند و علاقه زیادی به کارهای پژوهشی و تحقیقاتی نشان می‌دادند. ثمره فعالیت‌های اولیه خانه ریاضیات‌، برگزاری اولین نمایشگاه ریاضی در سطح کشور در یزد شد که بسیار مورد استقبال همه قشرها قرار گرفت؛ ولی هر سال که می‌گذرد دانش‌آموزان و دانشجویان کم‌تری به اینجا می‌آیند که یکی از دلایل آن بی‌انگیزگی و مسائل مالی است؛ البته هر روز تعدادی از فارغ‌التحصیلان رشته ریاضی به این جا مراجعه می‌کنند ولی همه تقاضای تدریس کلاس‌های عمومی و خصوصی دارند؛ حتی وقتی در مورد برنامه‌های دیگر خانه صحبت می‌کنیم، ظاهراً علاقه نشان می‌دهند ولی پیگیر نیستند، البته شاید هم توان انجام طرح‌ها و برنامه‌های نوآورانه ندارند.

احراری با بیان اینکه ارائه طرح‌های جدید می‌تواند به مرور درآمدزا باشد، گفت: جامعه‌ ما هم‌اکنون دنبال طرح جدید و نو است. خانواده‌ها دنبال راهکارهای جدیدی برای آموزش ریاضی فرزندان خود هستند و به سوی هر طرحی که جدید باشد، می‌روند. به عنوان مثال، آموزش چرتکه در تمام شهرهای ایران هم‌اکنون متقاضی دارد و فکر می‌کنند یکی از مسیرهای صحیح آموزش ریاضی، آموزش چرتکه است؛ هر چند که چرتکه می‌تواند قسمتی از محاسبات را برای دانش‌آموز تسهیل کند ولی نمی‌توان همه‌ آموزش ریاضی را به چرتکه منحصر کرد.

احراری درباره نوآوری این مرکز علمی در طراحی مسابقات جدید ریاضی گفت: ما در خانه ریاضیات یزد یک مسابقه تیمی ریاضی به نام "تورنی‌تیم ریاضی" طراحی کردیم که حدود 10 سال است این مسابقه در یزد برگزار می‌شود و دانش‌آموزان از پایه چهارم ابتدایی تا سال یازدهم در این مسابقه به صورت تیم‌های سه نفره شرکت می‌کنند. این مسابقه دو مرحله‌ای است و سوالات به صورت تشریحی است. تمام سوالات "تورنی‌تیم" توسط شورای علمی خانه ریاضیات طرح می‌شود و تصحیح برگه نیز در خانه انجام می‌گیرد. سوالات "تورنی‌تیم" به گونه‌ای است که با سوالات کلیشه‌ای امتحانات فرق دارد و علاوه‌ بر به چالش کشیدن دانش‌آموزان، معلمان نیز درگیر حل آن می‌شوند و این مهم، توانسته سطح علمی ریاضی را در مدارس بالا ببرد.

وی از مسابقه "رنگین‌کمان" به عنوان یکی دیگر از مسابقات طراحی شده در خانه ریاضیات استان یزد نام‌ برد و افزود: در سال جاری یک مسابقه هفت مرحله‌ای به نام رنگین کمان طراحی کردیم که همه ابعاد ذهنی بچه‌ها را درگیر می‌کند. از سوالات درسی تا بازی‌های فکری و کامپیوتری و از کار عملی (ورزشی) تا دست ورزی ریاضی و حتی پرتاب دارت و حلقه در این مسابقه گنجانده شده است. مسابقه رنگین کمان هم به صورت تیم‌های سه‌نفره اجرا می‌شود. هدف از برگزاری مسابقات به صورت تیمی، بالا بردن روحیه همکاری و تعاون بین دانش‌آموزان است. در مسابقات گروهی بچه‌ها یاد ‌می‌گیرند چگونه با هم تعامل کنند و درمی‌یابند که تبادل افکار حل‌مساله را آسان‌تر می‌کند.این مسابقه اولین بار در تیرماه سال جاری بین دانش‌آموزانی که در مسابقه تورنی‌تیم ریاضی برتر شناخته شده بودند، برگزار شد و بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

احراری درباره مسابقات کشوری و بین‌المللی‌ای که خانه ریاضیات یزد مجری برگزاری آن‌هاست، گفت: مسابقات دیگری هم در خانه ریاضیات برگزار می‌شود که کشوری و بین‌المللی است؛ از جمله "تورنمنت شهرها"، "کانگورو"، "الیمپیاد"، "روز حل مسأله" و ... . در چند سال گذشته که مسابقه "تورنمنت شهرها" را (مسابقه‌ای است که طراح آن کشور روسیه است و تیم‌های برتر با انتخاب کشور روسیه به آنجا اعزام می‌شوند) برگزار کردیم، دو بار و هر بار یک تیم 3 نفره از یزد برای شرکت در اردوی علمی "تورنمنت شهرها" به روسیه اعزام شده‌اند. مسابقه دیگری که در خانه ریاضیات یزد برگزار می‌شود، مسابقه "الیمپیاد" است که طراح آن موسسه فرودنتال هلند است. این مسابقه پروژه محور است و با هدف افزایش قدرت تفکر، یادگیری تکنیک‌های مدل‌سازی ریاضی، کار گروهی، تمرین نوشتن یافته‌های علمی و جمع‌بندی و ارائه مطالب طراحی شده است. مسابقه "الیمپیاد" در حقیقت طرح یک مساله واقعی از زندگی است، البته از این مسابقه استقبال چشم‌گیری نمی‌شود؛ چون نوع سوالات به گونه‌ای نیست که دانش‌آموزان در مدارس تجربه کرده‌اند و به نظر دانش‌آموزان سوالات سنگین هستند. دانش‌آموزان یزدی تاکنون به اردوی هلند راه نیافته‌اند.

احراری با اشاره به این‌که یکی دیگر از برنامه‌های خانه ریاضیات استان یزد برگزاری جلسات مشاوره ریاضی است، افزود: هر ساله دانش‌آموزانی از طریق مدارس یا خانواده‌ها به خانه ریاضیات معرفی می‌شوند که سطح یادگیری ریاضی بالا یا خیلی پایینی دارند. ما در جلسات مشاوره ریاضی با طرح سوالات گوناگون کاربردی از بطن زندگی روزمره آن‌ها، پی می‌بریم که سطح توانایی آن‌ها در چه درجه‌ای از یادگیری ریاضی است و به دانش‌آموزان کمک می‌کنیم تا در مسیر درستی قرار گیرند تا بتوانند از استعداد و توانایی خود به نحو مطلوب بهره ببرند. ‌همچنین در این جلسات توصیه‌هایی در مورد آموزش ریاضی به والدین دانش‌آموزان می‌کنیم. همچنین دانش‌آموزانی را که در سطح بالایی از توانایی‌های ریاضی باشند و علاقه‌مند به فعالیت بیش‌تر هستند، تشویق می‌کنیم که به حل سوالات هوشی بپردازد.

مدیر خانه ریاضیات یزد درباره کارگاه‌هایی که در این مرکز علمی‌ - آموزشی برگزار می‌شود، گفت: هر سالی که کتاب‌های درسی تغییر کنند، در خانه ریاضیات کارگاه‌های آموزشی رایگان برای معلمان برگزار می‌کنیم، داوطلبان در این جلسات حضور پیدا می‌کنند و درباره کتاب‌های تازه تالیف شده بحث می‌کنند؛ ‌هم‌چنین معلمان در این جلسات می‌توانند طرح‌های نوآورانه خود را ارائه دهند، البته متاسفانه به دلیل این‌که امروزه رسانه‌های اجتماعی در دسترس همه قرار دارد، برنامه‌های حضوری دچار اختلال شده و افراد سوالات و اشکالات خود را در پیام‌رسان‌ها مطرح می‌کنند و پاسخ‌های متنوعی در شبکه‌های اجتماعی دریافت می‌کنند.

وی در پایان با بیان اینکه اعضای خانه ریاضیات یزد در حد توان و امکانات خود و با نهایت تلاش توانسته‌اند کارهای بسیار مثبتی انجام دهند، افزود: بدیهی است که شأن مردم استان یزد خیلی بیشتر از اینهاست، چنانچه بودجه و امکانات لازم در اختیار خانه ریاضیات یزد قرار گیرد، از نظر طرح و برنامه و توانمندی‌­های اجرایی آمادگی کامل وجود دارد تا بتوانیم کارهای خوبی در شأن مردم قهرمان‌پرور استان یزد انجام دهیم.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 976105

وب گردی

وب گردی