نصیرزاده: ورزش دانشگاهی ما نگاه مدال‌آوری دارد/ فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی هیچ بودجه ای از کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش نمی گیرد

مدیرکل تربیت بدنی دانشگاه پیام نور کشور گفت: فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی علیرغم اینکه عضو مجمع کمیته ملی المپیک است، هیچ بودجه ای از این کمیته و وزارت ورزش نمی گیرد.

دکتر عبدالمهدی نصیرزاده در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره وضعیت ورزش دانشگاهی در ایران اظهار داشت: ورزش دانشگاهی در کشور ما بسیار مظلوم واقع شده است. البته دانشگاه های پیام نور و آزاد اسلامی در لیگ های مختلف حضور پررنگی دارند. ما سال گذشته در لیگ تیم‌داری کردیم. با پتانسیل دانشجویی پیام نور در 9 رشته ورزشی حاضر شدیم و در 4 رشته روی سکو رفتیم. دانشگاه آزاد نیز همین کار را انجام می دهد.

* دانشگاه‌های ما متصل به بخش دولتی هستند

وی با اشاره به عدم وجود لیگ دانشگاهی ایران در ادامه داد: خیلی خوب است که دانشگاه ها با همدیگر رقابت کنند. در کشورهای توسعه یافته ای مثل آمریکا، لیگ های دانشگاهی بسکتبال و کشتی از سطح بسیار بالایی برخودار است. در آلمان هم وزنه برداری و کشتی، لیگ های دانشگاهی قدرتمندی دارد اما از آنجایی که بیشتر دانشگاه های ما متصل به بخش دولتی هستند و دانشگاه های دولتی هم اجازه هزینه‌کرد در ورزش حرفه ای را ندارند، این موضوع امکان پذیر نیست.

این استاد دانشگاه که دارای مدرک دکترای تربیت بدنی و علوم ورزش است، در ادامه تصریح کرد: دانشگاه پیام نور هم زیرمجموعه دولتی است و به همین دلیل ما سال گذشته در لیگ نمی توانستیم با بازیکنان قرارداد ببندیم. وقتی می گوییم ورزش حرفه ای، یعنی فرد در بالاترین شرایط رقابت می کند و بالاترین دستمزد را می گیرد. درست است که ورزشکار، دانشجو است ولی ما نمی توانیم این حق را از او بگیریم و به زور در تیم دانشگاه نگهش داریم. شاید قانون جذب نخبگان، ورزشکار را متعهد به بازی برای ما کند ولی از لحاظ وجدانی و اخلاقی، کار درستی نیست. متأسفانه مشکل این قانون باید رفع شود و دستگاه های دولتی هم اجازه هزینه کرد را در ورزش حرفه ای داشته باشند.

نصیرزاده: چنین موضوعی نه دست دکتر دهخدا (رئیس فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی) و نه دست دکتر زمانی (رئیس دانشگاه پیام نور) است. باید لایحه ای به مجلس شورای اسلامی برود و تبدیل به قانون شود و البته قانون اجرایی شود تا اتفاقات مثبتی رخ دهد.

* خارجی‌ها، ورزش دانش‌آموزی را جدی می‌گیرند

وی در خصوص اینکه روند معکوسی در ایران وجود دارد و ورزشکاران حرفه ای، دانشجو می شوند اما در کشورهای پیشرفته از دل دانشگاه ها، قهرمان درمی آید، تأکید کرد: خارجی ها ورزش دانش آموزری را خیلی جدی می گیرند، یعنی یک پله قبل از دانشگاه را با جدیت دنبال می کنند. افرادی که در مدارس، قهرمان می شوند، بورس تحصیلی می گیرند و امکان ادامه تحصیل به صورت رایگان برای‌شان فراهم می شود و همه نوع حمایتی نیز صورت می گیرد. در واقع فرایند استعدادیابی در کشورهای توسعه یافته به خوبی انجام می شود.

مدیرکل تربیت بدنی دانشگاه پیام نور خاطرنشان کرد: فرایند استعدادیایی شامل سه مرحله است؛ کشف، هدایت و حمایت استعداد. ما در شناسایی استعداد مشکلی نداریم چون استعدادهای زیادی داریم ولی نمی توانیم هدایت و حمایت خوبی داشته باشیم. در کشورهای توسعه یافته مقام‌آوران آموزشگاه ها تحت هدایت و حمایت قرار می گیرند. متأسفانه این روند در کشور ما ناقص است.

* فیزو بعد از IOC، مهم‌ترین رکن ورزشی دنیاست

نصیرزاده تصریح کرد: فدراسیون بین المللی ورزش های دانشگاهی (فیزو) بعد از IOC (کمیته بین المللی المپیک)، یکی از بزرگترین ارکان بین المللی ورزش دنیاست. به همین خاطر یونیورسیا که هر دو سال یک بار برگزار می شود، بعد از بازی های المپیک، باارزش ترین رویداد ورزشی جهان محسوب می شود. ورزش دانشگاهی در ایران از 5 بخش آموزش عالی شامل دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه های وزارت علوم، علمی کاربردی و علوم پزشکی تشکیل شده که هر کدام به صورت مجزا، المپیادهای خود را برگزار می کنند و این موضوع، کار دست ما می دهد. اگر یک المپیاد ملی برگزار می شد، قطعا سطح مسابقات بالاتر می رفت.

* تشکیل لیگ دانشگاهی، الزامی نیست

وی ادامه داد: لازمه تشکیل لیگ ملی دانشگاهی، شکل گیری انجمن های قوی در دانشگاه هاست. از طرفی به نظر من تعدد مسابقات، خوب نیست و لیگ را چندان لازم نمی بینم. فدراسیون های ما در لیگ های حرفه ای خودشان مانده اند و نیازی نیست ما هم بخواهیم لیگی داشته باشیم.

مدیرکل تربیت بدنی دانشگاه پیام نور در خصوص اینکه چه باید کرد تا ورزش دانشگاهی ایران بتواند به ورزش کشور کمک کند، گفت: احساس می کنم ساختار فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی، ساختار غلطی است. ما هیأت های ورزش دانشگاهی فعالی نداریم. شأن رؤسای هیأت ها هم تنها برای زمان انتخابات و رأی گیرهای داخل سازمانی است. اگر می خواهیم فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی، قدرت پیدا کند باید ابتدا بنیان قوی در استان ها داشته باشد که این بنیان، همان هیأت های ورزشی است. اگر دانشجویی می خواهد پیراهن تیم ملی یک رشته ورزشی را بپوشد باید ابتدا هیأت های استانی، مسابقه قهرمانی بگذارند و برگزیدگان به مسابقات کشوری راه پیدا کنند اما سیاست غلطی در حال حاضر پیاده می شود. مثلا می گویند دانشگاه پیام نور 2 سهمیه دارد و دیگر دانشگاه ها هم از تعداد سهمیه های مشخصی برخوردارند. با این شرایط بسیاری از نخبگان به دلیل سطح بالای مسابقات فراموش می شوند و دو نفر از یک دانشگاه دیگر به راحتی سهمیه می گیرند.

* کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش به فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی بودجه نمی‌دهند

نصیرزاده خاطرنشان کرد: هیأت های شهرستانی ورزش دانشگاهی هم باید فعال شوند. اساسنامه هم محدودیت های بسیاری دارد. هیأت های استانی می توانند کمک حال ادارات کل ورزش باشند ولی این تعامل میان آنها برقرار نیست. فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی علیرغم اینکه عضو مجمع کمیته ملی المپیک است، هیچ بودجه ای از این کمیته و وزارت ورزش نمی گیرد. فدراسیون ما فقط اسم فدراسیون ملی را یدک می کشد و در واقع این فدراسیون زیرمجموعه وزارت علوم است چون این وزارتخانه به فدراسیون، بودجه می دهد و فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی هم نمی تواند استقلال لازم را داشته باشد.

وی ادامه داد: اتفاقا جایگاه ورزش دانشگاهی ما در دنیا خیلی خوب است. الان دکتر دهخدا و هیأت رئیسه فدراسیون موفقیت های بی نظیری داشته اند و عملکرد خیلی خوبی ثبت کرده اند. او سیستم خیلی خوبی حاکم کرده و امسال در یونیورسیاد دانشجویان جهان توانستند در میان 200 کشور، رتبه دهم را کسب کنند اما اساسنامه این فدراسیون باید کمی تغییر و با شرایط کشورمان، بومی سازی شود.

* مسابقات جهانی، دانشگاه‌محور شده است

مدیرکل تربیت بدنی دانشگاه پیام نور تصریح کرد: فیزو (فدراسیون بین المللی ورزش های دانشگاهی) در حال رفتن به این سمت و سو است که شرکت کنندگان در مسابقات حتما دانشجو باشند. کار خوبی هم به تازگی صورت گرفته و مسابقات، دانشگاه‌محور شده است. تیم بسکتبال سه نفره ما در حال اعزام به لیگ جهانی دانشجویان است و با دیگر دانشگاه ها رقابت می کند. فیزو تأکید دارد هر تیم حتما از یک دانشگاه باشد و اعلام کرده دیگر تیم ملی حق ندارد به مسابقات بیاید. همچنین سقف سنی شرکت کنندگان از 28 به 25 سال رسیده که نشان می دهد سیاست فیزو بر حضور دانشجویان استوار است.

* ورزش دانشگاهی ما نگاه مدال‌آوری دارد

نصیرزاده در ادامه تصریح کرد: در بیست و نهمین یونیورسیاد جهان که در چین تایپه برگزار شد، ما رتبه دهم دنیا را کسب کردیم. در جلسه هیأت رئیسه فدراسیون دانشجویی بحث بر سر این بود که در سی‌امین دوره در ایتالیا با چه رشته هایی شرکت کنیم. من گفتم: «درست است در دنیا دهم شدیم، اما وقتی کشورهایی مثل آلمان، کانادا و آمریکا در جدول رده بندی، پایین تر از ما قرار گرفتند، یعنی ما در ورزش از آنها پیشروتر هستیم؟» قطعا این طور نیست، نه از لحاظ علمی، نه از نظر زیرساخت ها و نه از حیث امکانات ورزشی با آنها قابل مقایسه نیستیم اما چرا دهم می شویم؟ چون نگاه مدال آوری داریم.

مدیرکل تربیت بدنی دانشگاه پیام نور در پایان گفت: به طور مثال هلند با یک کاروان 350 نفره در مسابقات شرکت کرد و کاروان ما حدود 110 نفر شرکت کننده داشت. هلند رتبه ای بین 50 تا 60 کسب کرد و ما دهم شدیم. شعار «فیزو» این است؛ «ستاره های امروز، رهبران فردا» که مفهوم عمیقی دارد. ما نباید مدال و مقام را مبنای موفقیت در یک فدراسیون قرار بدهیم. فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی باید این نکته را در مسابقات پیش رو مد نظر قرار بدهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 976118

وب گردی

وب گردی