ساخت شیرهای الکتروهیدرولیک خودکنترلی«EHSV» برای اولین بار در ایران

دانش طراحی و ساخت شیرهای الکتروهیدرولیک خودکنترلی (EHSV) در اختیار نخبگان ایرانی درآمد در حالی که در زمره محصولات تحریمی‌بوده و جوانان این مرز و بوم کاری کردند که سلاح تحریم‌های علمی هم علیه جمهوری اسلامی ناکارآمد شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، ۱۴ آبان ماه سال جاری در حالی منصور غلامی وزیر علوم از دانش طراحی و ساخت شیرهای الکتروهیدرولیک خودکنترلی (EHSV) رونمایی کرد که این تکنولوژی برای اولین بار در اختیار نخبگان جوان ایرانی قرار گرفته است.

این فناوری طی فرآیندی 11 ساله در شرکت سرو هیدرولیک پویا حاصل و مرحله مطالعات ساخت در سال ۱۳۸۶ آغاز شده است، در سال ۱۳۹۲ دستیابی به دانش ساخت حاصل شده و سپس ساخت یک نوع شیر برای صنایع نورد فولاد صورت گرفته که هم اکنون نمونه‌سازی یک محصول در کلاس هوایی در حال انجام است.

در طی این فرآیند دانشی (سیستمی) در طراحی و ساخت و دانش تعمیرات بسیاری از مجموعه‌های صنایع پیشرفته داخلی مورد استفاده و بهره‌برداری قرار گرفته است که در نهایت دسترسی به دانش فنی چنین محصول استراتژیکی میسر شده است.

دستیابی به دانش فنی شیرهای الکتروهیدرولیک خود کنترلی (EHSV) همواره یکی از نیازهای ضروری کشور بوده و تاکنون سابقه تولید داخلی ندارد و هیچ مجموعه‌ای در ایران به دانش ساخت و تولید این مجموعه دست پیدا نکرده است.

سطح فناوری این محصول بسیار پیچیده بوده و نیازمند تجربیات اجرایی در این حوزه است. این محصول جزو نیازهای فناورانه کشور توسط ستادهای توسعه فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری طبقه‌بندی شده است.

دستیابی به دانش فنی طراحی و ساخت این شیرها از گلوگاه‌های فناوری کشور در صنایع پیشرفته بوده و تولید داخلی این محصول با توجه به پیچیدگی‌های فوق‌العاده زیاد فنی، باعث خروج از تحریم ناشی از انحصار این موضوع توسط کشورهای سازنده آن خواهد بود.

تخمین ارزش دلاری دستیابی به این فناوری قریب به ۱۰ میلیون دلار است و صرفه اقتصادی حداقل ۱۰ برابری در برخواهد داشت.

در حقیقت بازار این فناوری مشتمل بر تمام سیستم‌های کنترل هیدرولیکی هوایی، نفت و گاز، صنایع سنگین و صنعتی است و تجاری‌سازی آن منجر به‌کارگزاری طیف وسیعی از متخصصان و نیروی کار در این حوزه خواهد شد. زمان ساخت و تأمین قطعات این محصول با سرعتی بالا در شرکت قابل انجام خواهد بود.

تمامی مراحل کلیدی طراحی و ساخت این محصول توسط متخصصان شرکت به دقت مستندسازی شده که مشتمل بر ۲۱ جلد و بالغ بر ۴۵۰۰ صفحه شامل موضوعات مختلفی همچون طراحی، تحلیل، ساخت، تست و مونتاژ، بهره‌برداری، ایمنی، نظارت و تضمین کیفیت می‌شود.

دستیابی به این دانش فنی نیازمند استفاده از مدیریت دانش پیشرفته، ارتقا و حفظ تفکر سیستمی، به کارگیری کارکنان متخصص، به روز و متعهد، ارتقای اعتماد به نفس در سرمایه‌های انسانی شرکت، توجه به منعطف نگاه داشتن ساختار سازمانی شرکت، ایجاد و ارتقای توانمندی در تهیه و تدوین مدارک و مستندات طراحی و تولید (نقشه‌ها، ...) تأمین دسترسی به تجهیزات فنی خاص، ارتقای توان فنی و قدرت ایجاد راهکار جدید در مواجهه با مسائل فنی پیچیده، سرعت بالا در حل مسائل پیچیده و در نهایت در نظر داشتن استاندارد و کیفیت محصولات بوده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 976125

وب گردی

وب گردی