تحریم‌های ترامپ علیه ایران برجی است که ممکن است به راحتی فرو بریزد

روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی تحریم‌های ترامپ علیه ایران را به یکی از برج‌های او تشبیه کرد که با وجود ظاهر محکم، ممکن است خیلی راحت فرو بریزد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز روزنامه صهیونیستی هاآرتص در مطلبی به قلم «دیوید روزنبرگ»، تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان را به یکی از برج‌های معروف دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور، تشبیه کرد و نوشت این برج اگرچه ظاهر محکمی دارد اما ممکن است به آسانی فرو بریزد.

در این گزارش آمده است: تحریم‌های ترامپ علیه ایران که فاز آخر آن روز دوشنبه اجرایی شد، مانند یکی از برج‌های معروف او به نظر می‌رسد. این تحریم‌ها از بیرون مانند یک ساختمان محکم به نظر می‌رسند که با وجود عدم حمایت متحدان آمریکا سرِپا ایستاده است و می‌تواند اقتصاد ایران را به زانو درآورد.

اما احتمال زیادی وجود دارد که این برج (تحریم‌های ایران) در نهایت به سرنوشت یکی از قمارخانه معروف او در آتلانتیک دچار شود که برروی کاغذ خیلی خوب به نظر می‌رسید و قماربازها را شیفته خود کرد و حتی خود ترامپ هم از آن به عنوان "هشتمین جاذبه عجیب جهان" (اشاره به عجایب هفتگانه) یاد کرد اما در پایان به ورشکستگی رسید و ترامپ را نیز وادار کرد که این کسب و کار را رها کند.

نویسنده هاآرتص در ادامه از دشوار بودن برقراری موازنه میان عرضه و تقاضا در بازار نفت به عنوان یکی از مشکلات ترامپ پس از تحریم ایران یاد کرده و می‌نویسد: در کوتاه‌مدت و میان‌مدت، افزایش تولید نفت در آمریکا و کشورهای دیگر ممکن است نتواند کمبود نفت ایران در بازار را جبران کند؛ بویژه آنکه تولیدکنندگانی مانند ونزوئلا، لیبی، عراق و نیجریه که به لحاظ سیاسی ثبات لازم را ندارند، ممکن است با کاهش تولید خود بازار نفت را مختل کنند.

از این رو، اگر بهای نفت شروع به بالا رفتن کند، ترامپ در وضعیت ناخوشایندی قرار خواهد گرفت که حتی ممکن است [اقتصاد] آمریکا و جهان را وارد رکود کند. در صورت وقوع این وضعیت، ترامپ مجبور می‌شود تحریم‌ها علیه ایران را ملایم کند.

هاآرتص در پایان از تلاش ترامپ برای استفاده ابزاری از تحریم‌ها برای تغییر حکومت در ایران به عنوان فاکتوری یاد کرده که می‌تواند کل برج او (تحریم‌ها) را فرو بریزد. این روزنامه اسرائیلی در این باره می‌نویسد: ایرانی‌ها وقتی ببینند باعث و بانی مشکلاتشان آمریکاست، بیش از آنکه به فکر براندازی باشند، گرداگرد رهبران خود متحد می‌شوند. بنابراین، اگر ترامپ در راهبرد خود علیه ایران به دنبال تغییر رژیم باشد، کل این سازه تحریمی را به یکباره ویران خواهد کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

کد خبر: 976140

وب گردی

وب گردی