باتری هایی با قدرت ذخیره سازی 10 ساله نیروی خورشید

دانشمندان سوئدی توانستند به فناوری تولید باتری های خورشیدی دست یابند که قادر است نیروی خورشید را برای 10 سال و یا حتی بیشتر ذخیره نموده و مجدداً آن را به نیروی گرمایشی تبدیل کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، دانشمندان سوئدی توانستند مایعی با نام «سوخت انرژی خورشیدی» تهیه کنند که می تواند نیروی خورشید را برای بیش از یک دهه ذخیره نماید.

دانشمندان دانشگاه فناوری چالمرز سوئد توانستند ظرف مدت یکسال به این کشف دست یابند که مولکول های مایع متشکل از کربن، هیدروژن و نیتروژن است.

هنگامی که این مولکول ها در معرض نور خورشید قرار می گیرند باعث واکنشی جدید شده و ارتباط میان اتم ها بار دیگر تنظیم می شود و به نسخه جدید فعالی به نام «ایزومر» یا «همپار» تبدیل می گردد که این ترکیب جدید دارای مولکول هایی با همان فرمول شیمیایی است و معمولاً رابطه و پیوند میان اتم های آن نیز به همان صورت قبل باقی می ماند اما در ترتیب «گروه های عاملی» مختلف که این ترکیبات را تشکیل می دهد تفاوت هایی وجود دارد.

در این هنگام نیروی خورشید میان پیوندهای شیمیایی قوی ایجاد شده برای ایزومر حبس می شود و در همان مکان باقی می ماند و این انرژی حتی در زمانی که درجه حرارت مولکول برای همسانی با درجه حرارت محل خود کاهش می یابد همچنان باقی می ماند.

هنگامی که به این انرژی نیاز پیدا شود به سادگی از این مایع به وسیله یک کاتالیز آزاد می شود و بار دیگر این مولکول را به حالت اصلی خود باز می گرداند و باعث آزاد شدن این انرژی به شکل حرارتی تا حدود 63 درجه سانتیگراد خواهد شد.

هر کیلوگرم از این مایع می تواند 250 وات ساعت انرژی ذخیره نماید و این دو برابر نیروی برقی است که باتری های اتومبیل «تسلا پاور وال» در خود ذخیره می کند.

می توان از این حرارت در سامانه های گرمایش خانگی و گرم نمودن آب و خشک کردن لباس و دیگر موارد استفاده کرد.

کاسپر ماث پولسن دانشمند نانومواد و یکی از اعضای تیم کاشف این مایع معتقد است می توان انرژی را در مولکول های ایزومر برای 18 سال ذخیره کرد و در صورتی که اوضاع به خوبی پیش رود این فناوری تا 10 سال آینده آماده بهره برداری خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 976148

وب گردی

وب گردی