براتی: تعیین سرنوشت و آینده کاری داوطلب در یک بازه ۴ ساعته عادلانه نیست

رتبه یک کنکور تجربی سال 97 گفت: چندان معقول نیست ادامه راه یک فرد را با آزمونی 4 ساعته مشخص کنیم و یک میلیون داوطلب را به این نحو از همدیگر تفکیک کنیم.

امیر رضا براتی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره این که فضای دانشگاه بعد از گذشت دو ماه از سال تحصیلی، چقدر با تصوراتش در روزهای پیش از کنکور تفاوت دارد، اظهار داشت: فضای دانشگاه تا حدودی با انتظاراتم همخوانی و تشابه داشته است. استادان ما دروس رشته پزشکی را ارائه می دهند و ما هم یاد می گیریم. البته فضای دانشگاه با دبیرستان تفاوت های زیادی دارد.

وی با اشاره به تلاش های سختش در روزهای قبل از کنکور گفت: از نظر فضای کلاس ها و استادان، دانشگاه تا حدود زیادی همان چیزی است که از قبل فکرش را می کردم ولی باز هم شرایطش با محل آموزشی مثل دبیرستان فرق می کند.

رتبه یک کنکور تجربی سال 97 در پاسخ به این سؤال که در فصل های پاییز و زمستان که به "دوران دلسردی" میان کنکوری ها مشهور است، چه توصیه ای برای داوطبان دارد، تصریح کرد: در این دو فصل بسیاری از کنکوری ها، آن روحیه ای که باید برای ادامه راه داشته باشند را ندارند. پیشنهاد من این است که بچه ها سعی کنند به هر نحوی شده خیلی خوب و منسجم در این ایام، درس بخوانند چون قطعا باعث می شود در ماه های پایانی منتهی به کنکور، فشار درس ها از روی دوش‌شان برداشته شود. اگر در حالت عادی قصوری انجام دهند، اذیت خواهند شد و با این روش دیگر اذیت نمی شوند.

براتی در واکنش به این سؤال که چگونه توانست بر استرسش غلبه کند، خاطرنشان کرد: می دانستم که استرس ممکن است باعث شود عملکردم به گونه ای که می خواهم نباشد و نتایجم را مختل و خراب کند، به همین خاطر سعی کردم با شبیه‌سازی شرایط آزمون ها و انجام کارهای لازم، استرسم را کاهش دهم تا جلسه کنکور برایم مثل یک جلسه عادی شود. به همین دلیل سرِ جلسه کنکور استرسی نداشتم چون بارها فضا را شبیه سازی کردم و این موضوع سبب شد استرسم کمتر شود.

وی درباره اینکه برخی معتقدند مؤسسات کمک‌آموزشی صرفا جنبه تبلیغاتی و درآمدزایی دارند، گفت: مؤسسات کمک آموزشی، ابعاد و انواع گوناگونی دارند. به نظر من شرکت در آزمون های آزمایشی می تواند کمک زیادی به داوطلب کند. همچنین برخی کتاب های کمک آموزشی واقعا برای تسلط و تفهیم کتاب درسی بسیار مفید هستند ولی باید تأکید کنم شرایط دانش آموزان با همدیگر متفاوت است. ممکن است یک دانش آموز به کلاس خصوصی یا سی‌دی‌های کمک آموزشی معتقد باشد و نتیجه هم بگیرد ولی امکان دارد دانش آموزی بدون استفاده از آنها موفق شود. این موضوع بسیار شخصی است و در افراد مختلف، فرق می کند ولی به نظر من می تواند کمک‌کننده باشد.

رتبه یک کنکور تجربی سال 97 در خصوص اینکه شیوه فعلی برگزاری کنکور را تا چه حد عادلانه و صحیح می داند، گفت: یکی از ایراداتی که به نحوه برگزاری کنکور با روش فعلی دارم، این است که ادامه راه یک دانش آموز با 4 ساعت مشخص می شود و به نظرم درست نیست چون هر اتفاق پیش بینی نشده ای ممکن است در این زمان رخ دهد. به همین دلیل چندان معقول نیست ادامه راه یک فرد را با آزمونی 4 ساعته مشخص کنیم و یک میلیون داوطلب را با این نحو از همدیگر تفکیک کنیم.

براتی درباره اینکه بسیاری از رتبه های برتر کنکور بعد از ورود به دانشگاه دچار افت شدید تحصیلی می شوند، تأکید کرد: دلیلش ممکن این باشد که آنها کنکور را انتهای راه خود می بینند و به همین خاطر بعد از اتمام کنکور، شدت درس خواندن کمتر می شود، در حالی که نباید اینطور باشد. قطعا ایام کنکور، دوران سخت تری است ولی در دوران دانشگاه هم باید درس خواندن را به صورت منسجم و دقیق ادامه داد.

وی در پایان درباره خروج بسیاری از نخبگان و مهاجرت شان به خارج از کشور در جست و جوی آینده ای بهتر گفت: شاید دلیل این اتفاق، شرایط کشور باشد. شاید انتظاراتی که دارند آن طور که باید و شاید برآورده نمی شود، به همین خاطر مجبور می شوند از ایران مهاجرت کنند.

گفتنی است امیررضا براتی در کنکور سراسری سال 1397، رتبه یک رشته تجربی را کسب کرد. او در حال حاضر در رشته پزشکی در دانشگاه تهران تحصیل می کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 976202

وب گردی

وب گردی