رسولی: تولید چراغ روشنایی و تولید ترکیب گیاهان دارویی برای دانشگاه درآمدزا بوده است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل گفت: برای رفع بروکراسی و تمرکز گرایی باید از طریق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اختیارات بیشتری به پارک‌های علم و فناوری استان‌ها داده شود؛ همچنین سازمان مرکزی نیز اختیارات رؤسای واحدها را افزایش دهد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان است که با گستردگی در سراسر کشور عدالت آموزشی را در دورترین نقاط ایران به وجود آورده است. در حال حاضر یکی از مهم‌ترین اهداف دانشگاه آزاد قرار گرفتن در جایگاه نخست انتخاب داوطلبان ورود به دانشگاه تا سال 1404 است.

بر همین مبنا،‌ دانشگاه آزاد اسلامی باید نقاط ضعف خود را برطرف کرده و خواسته‌های رؤسای واحدها و دانشجویان را به خوبی بررسی کند. همچنین راهکارهای صحیح در جهت رفع مشکلات پیش رو تعیین شود. در همین راستا گفت‌‌‌‌و‌گویی با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل انجام دادیم که مشروح گفت‌و‌گو به شرح زیر است:

دکتر اسحاق رسولی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره دستاوردهای دانشگاه آزاد در این استان و مشکلات پیش رو در راه دستیابی به این اهداف گفت: فعالیت شرکت‌‌های دانش بنیان و واحدهای رشد فناور در دانشگاه آزاد استان اردبیل از سال‌ها پیش آغاز شده تا اینکه در یک‌سال گذشته با عبور از مشکلاتی چون بروکراسی اداری، ضمانت‌نامه بانکی در به ثمر رسیدن و تامین بودجه لازم با انعقاد چند قرارداد این محصولات را به تجاری سازی رساندیم.

وی درباره درآمدهای غیر شهریه‌‌ای و چرخیدن چرخ دانشگاه آزاد این استان افزود: در حال حاضر، در بخش درآمدهای غیر شهریه‌‌ای تولید و توزیع ترکیب گیاهان دارویی یکی از محصولات این شرکت‌هاست که به مرحله تجاری سازی رسیده و خط تولید آن در مجتمع سرای نوآوری دانشگاه آزاد راه اندازی شده است؛ همچنین تولید چراغ روشنایی در بزرگراه‌ها از جمله محصولات این شرکت ها است که دانش بنیان بودن آن به تایید معاونت ریاست جمهوری رسیده است، شرکت تولید کننده این محصول در مرحله نهایی دانش بنیان شدن است که با انعقاد قراردادهای مختلف درآمدهای بسیاری برای دانشگاه آزاد استان اردبیل داشته است تا جایی که با انعقاد قرارداد به مبلغ 500 میلیون تومان با ارگان‌‌‌‌های مختلف، درآمدزایی مناسبی برای دانشگاه داشته ایم.

رسولی در ادامه خاطر نشان کرد: در حاضر یک مجموعه ورزشی بزرگ با تجهیزات کامل در واحد اردبیل داریم که با اجاره دادن به ارگان‌های مختلف درآمد زایی خوبی برای ما دارد و با دریافت مجوز از اداره کل تربیت بدنی جوانان یک مدرسه ورزشی هم در این مجموعه راه اندازی کردیم که رشته‌های مختلف ورزشی را در آن آموزش می‌دهند؛ همچنین آموزش‌های کوتاه مدت مثل آموزش تخصصی نظام مهندسی داریم که برای انجام این آموزش‌ها با سازمان نظام مهندسی قرار داد منعقد کردیم.

وی تاکید کرد: اگر دانشگاه آزاد اسلامی بتواند یک مرکز منسجم برای ارائه تجاری سازی محصولات واحدهای مختلف ایجاد کند، دستاوردی بزرگ برای این دانشگاه خواهد بود که ابتدا بدنه خود دانشگاه از طریق تعامل با واحدهای مختلف می‌توانند نیازهای خود را رفع کنند. در همین راستا عرضه چراغ روشنایی بزرگراه‌‌ها با استاندارهای بین المللی که دارد یکی از محصولات مهم دانش بنیان در استان اردبیل است که قابلیت عرضه در این مرکز را خواهد داشت تا به امروز با واحد علوم و تحقیقات رایزنی‌هایی برای ارائه این محصول داشتیم.

رسولی تصریح کرد: برای ایجاد یک شرکت دانش بنیان، ابتدا ایده مطرح شده باید به تایید برسد و در این مرحله دانشگاه تا سقف 30 میلیون تومان از ایده‌های برتر حمایت کرده و استادان متخصص و حتی دفتر کار در اختیار مراکز رشد قرار می‌دهد که بعد از آن به هسته فناور تبدیل شده که در این مرحله می‌تواند تبدیل به شرکت دانش بنیان شده و محصولات خود را به مرحله تجاری سازی برساند. مهم‌ترین مشکل در ارائه محصولات تولید شده واحدهای دانشگاهی، حلقه مفقوده چرخه بازاریابی و صادرات بوده که نیازمند توجه ویژه مسئولان امر است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل یادآور شد: برای ثبت یک شرکت دانش بنیان واحدهای دانشگاه آزاد که مستقر در شهرستان‌ها هستند، بارها باید به تهران مراجعه کنند که اگر این تمرکز گرایی تغییر کند قطعا سرعت انجام کارها بالا می‌رود و در هزینه‌های جانبی صرفه جویی می‌‌شود. بروکراسی و تمرکز گرایی از مشکلات موجود در ثبت و ایجاد یک شرکت دانش بنیان است که برای رفع این مشکلات باید از طریق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اختیارت بیشتری به پارک‌های علم و فناوری که در استان‌ها هستند ارائه شود و سازمان مرکزی هم اختیارات رؤسای واحدها را افزایش دهد.

گفتنی است، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل یکی از قدیمی ترین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی است که با قدمتی بیش از ۲۰ سال و بیش از 18000 دانشجو در مقاطع کاردانی تا دکتری به حیات خود ادامه می‌دهد. قوی‌ترین رشته‌های آن در سطح کشور مهندسی برق قدرت و پزشکی است. در حال حاضر ۴ دانشکده پزشکی، علوم پایه، علوم انسانی و فنی مهندسی دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 976226

وب گردی

وب گردی