ضرغام: سالانه 16هزار اختراع در کشور به ثبت می‌رسد

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران با بیان اینکه در ایران سالانه 15تا16 هزار اختراع در سازمان ثبت به ثبت می‌رسد؛ در حالیکه ظرفیت کشور بالقوه و خیلی بیشتر از اینها است، گفت: ما باید فرهنگ سازی و اطلاع رسانی کنیم که چقدر اختراع می‌تواند در رشد تولید ناخالص ملی کشور، اشتغال‌زایی و تولید اثرگذار باشد.

نصرت‌الله ضرغام در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار گروه‌ علم‌وفناوری ایسکانیوز، در خصوص فعالیت‌های صندوق پژوهشگران و فناوران، با بیان اینکه صندوق پژوهشگران وفناوران از اختراعات دانشگاهی وغیردانشگاهی حمایت‌های لازم را به عمل می‌آورد، گفت: ما اختراعات آنها در خارج از کشور وجایی که امکان فروش وجود داشته باشد؛ حمایت می کنیم یعنی تمام هزینه ثبت را ما پرداخت می کنیم. تا به امروز 193 اختراع ثبت شده در امریکا داریم که سالانه 951 میلیون اختراع ثبت می شود. تنها 45 درصد توسط مخترعین آمریکایی است و بعد کشورهای ژاپن،کشورهای اتحادیه اروپا وایران در رده‌های بعدی قرار دارند.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران همچنین به حمایت این صندوق از ثبت پتنت اشاره کرد و گفت: تاکنون 193 اختراع در اداره ثبت اختراعات آمریکا (US) به ثبت رسیده‌اند که ۱۲ اختراع از این تعداد مربوط به سال جاری است.

سالانه 16هزار اختراع در کشور به ثبت می‌رسد

به گفته وی، ۲۵ درصد طرح‌ها به ثبت رسیده و تجاری‌سازی شده‌اند. در ایران سالانه 15تا16 هزار اختراع در سازمان ثبت به ثبت می‌رسد؛ در حالیکه ظرفیت کشور بالقوه و خیلی بیشتر از اینها است. ما باید فرهنگ سازی و اطلاع رسانی کنیم که چقدر اختراع می‌تواند در رشد تولید ناخالص ملی کشور، اشتغال‌زایی و تولید اثرگذار باشد.

ضرغام اضافه کرد: علاوه بر آن ۲۶7 "فایل" نیز در این اداره داریم. به این معنی که این تعداد طرح‌ها مورد تایید قرار گرفته و در مرحله قبل از ثبت قرار دارند.

وی در عین حال یادآور شد: علاوه بر محققانی که به صندوق برای ثبت اختراع مراجعه کرده‌اند، به سراغ پژوهشگرانی رفته‌ایم تا در صورتی که دارای طرح‌های تحقیقاتی هستند، از آنها برای ثبت داخلی و خارجی حمایت کنیم.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران ادامه داد: کف حمایتی این صندوق برای ثبت پتنت ۶ هزار و ۵۰۰ دلار و سقف آن ۱۰ هزار دلار در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه حمایت این صندوق از ثبت پتنت از ۵۰ درصد شروع شده و در حال حاضر به صورت ۱۰۰ درصد از ثبت اختراعات حمایت می‌شود، خاطرنشان کرد: در برنامه‌ریزی‌های جدید اعلام شده است که تا سقف ۹۰ درصد از ثبت اختراع حمایت می‌شود و ۱۰ درصد باقی‌مانده حمایت‌ها به شرط تجاری‌سازی اعطا خواهد شد.

به گفته رییس بنیاد علم ایران، این طرح در راستای ایجاد انگیزه‌های تجاری‌سازی اجرایی می‌شود.

تراز مالی نوآوری در جهان 21 هزار میلیارد دلار است

ضرغام در ادامه به موضوع نوآوری در علم اشاره کرد و افزود: تراز مالی نوآوری در جهان حدود 21 هزار میلیارد دلار است. ما البته از همایش‌های علمی، کارگاه‌های آموزشی، سخنرانی‌های علمی و مجلات ونشریات علمی که در راستای نیازها وضروریا ت کشور باشد؛ حمایت لازم را انجام می‌دهیم. ما هم‌اکنون رشد خوبی در نوآوری داریم به طوری که رتبه ما از 113 امسال به 65 رسیده است و این امر مهم بیانگر رشد خوب ایران در بحث نوآوری است.

وی اضافه کرد: محورسوم تحقیقات تحول آفرین است که می تواند پاردایم‌های علمی را تغییر داده و سرنوشت و آینده علم را رقم بزند. تولیدات علمی وتحقیقات پایه با تحقیقات کاربردی تفاوتش در این است که تحقیقات پایه سریع تجاری سازی می‌شود ولی تحقیقات علمی اثراتش بر اقتصاد وجامعه و سایر بخش ها به سرعت در میان مدت وکوتاه مدت نشان داده می شود. ولی تحقیقات پایه در بلند مدت در بخش اقتصاد و جامعه و علم اثرگذار خواهد بود. به هرحال همه تحقیقات در بخش‌های مختلف زندگی ما حال و آینده نقش آفرین است به همین جهت است که دنیا تلاش می کند که بیشترین سرمایه گذاری را در تحقیقات داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 976267

وب گردی

وب گردی