5 دانشگاه پزشکی ایران در جمع بهترین های 2019

بر طبق رتبه بندی سال 2019 تایم 5 دانشگاه ایران در جمع دانشگاه های برتر پزشکی قرار گرفتند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، طبق رتبه بندی سال 2019 تایم، 5 دانشگاه ایران در جمع دانشگاه های برتر پزشکی قرار گرفتند.

تحصیل در زمینه پزشکی در سراسر جهان بسیار متفاوت است. برای مثال در ایالات متحده، دانشجو بعد از فارغ التحصیلی از مدرسه و مطالعه رشته ای دلخواه ( نه لزوما مرتبط با پزشکی) می تواند وارد دوره پزشکی شود.

در کشورهای دیگر مانند انگلستان دانشجوها می توانند برای دوره های بالینی ثبت نام کنند. در دوره های بالینی زمان بیشتری برای فارغ التحصیلی نیاز است و افراد در این دوره ها باید فعالیت های تجربی خود را نیز افزایش دهند.

تفاوت دوره های بالینی و غیر بالینی به کار در یک کلینیک باز نمی گردد بلکه به گذراندن دوره هایی تجربی برای درمان بیماران مربوط می شود. در واقع دوره های غیربالینی ممکن است مراقبت از بیمار را پشتیبانی کند؛ اما کار تشخیص مستقیم و درمان را فراهم نمی کند.

به همین دلیل دانشجو باید برای انتخاب محل تحصیل طولانی مدت با دقت و عاقلانه تصمیم بگیرد تا دوره تحصیلی طولانی با تجارب مفیدی را پشت سر بگذارد.

در همین راستا تایم رتبه بندی 721 دانشگاه و کالج برتر در زمینه مطالعات بالینی، قبل از بالینی و بهداشتی در بیش از 50 کشور جهان را منتشر کرده است.

رتبه بندی انجام شده توسط تایم طبق همان رتبه بندی های دانشگاهی انجام شد با این تفاوت که استناد (مرجع قرار گرفتن) دانشگاه نسبت به تحقیق و آموزش از اهمیت بیشتری برخوردار است.

طبق رتبه بندی اعلام شده برای سال 2019 توسط تایم، پنج دانشگاه ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی ایران، تبریز و علوم پزشکی شهید بهشتی توانسته اند در جمع دانشگاه های برتر جهان قرار گیرند.

در ادامه به معرفی نقاط قوت رشته های پزشکی در این دانشگاه ها می پردازیم.

دانشگاه علوم پزشکی تهران

رتبه این دانشگاه در دامنه 401 تا 500 تایم قرار گرفته است و با قدمتی بیش از 160 سال، قدیمی ترین مرکز پزشکی در ایران است که یکی از معتبرترین دانشگاه های علوم پزشکی در منطقه نیز به حساب می آید. دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارکنان این دانشگاه به ارائه تحقیق، آموزش و خدمات عمومی در ایران می پردازند.

تمرکز این دانشگاه بر ایجاد روش های درمانی جدید در مجموعه ای گسترده از مسائل پزشکی مربوط به سلامت جامعه و رفاه است.

دانشجویان این دانشگاه به تحقیقات در زمینه استانداردهای دقیق و کاربرد نوآورانه دانش می پردازند.

دانشگاه علوم پزشکی تهران توسط سرویس اعتباربخشی به کالج های بین المللی (ASIC) به عنوان دانشگاه برتر تأیید شده است.

دانشگاه علوم پزشکی تهران با 12 دانشکده، بیش از 80 مرکز تحقیقاتی، 9 مرکز تحقیقاتی آموزشی و بهداشتی در 9 استان، پنج مرکز رشد فناوری، 16 بیمارستان با 7000 تخت فعال و 44 کتابخانه دوره های تخصصی و فوق لیسانس را نیز ارائه می دهد.

دانشگاه علوم پزشکی ایران

دانشگاه علوم پزشکی ایران در دامنه رتبه 501 تا 600 تایم قرار گرفت. این دانشگاه در سال 1974 تاسیس شد و در فاصله 435 متری برج میلاد تهران واقع شده است.

این دانشگاه اکنون با نهادهای پزشکی تهران که مسئولیت مراقبت از حدود 4 میلیون نفر را بر عهده دارند، همکاری می کند که شامل 17 بیمارستان آموزشی و 15 بیمارستان غیر آموزشی است.

این دانشگاه در سال 89-88 با دانشگاه علوم پزشکی تهران ادغام شد و سه سال بعد دوباره استقلال خود را به دست آورد و همچنان یکی از معتبرترین مراکز آموزشی و تحقیقات پزشکی در ایران محسوب می شود.

این مرکز از سال 1994 مجله پزشکی خود را به زبان فارسی منتشر کرده است و از سال 2004 هر 4 سال یکبار نیز به زبان انگلسی منتشر می شود.

این دانشگاه به عنوان یک مرکز پزشکی قابل استناد در ایران شناخته شده و یکی از مراکز پیشگام پرستاری و مامایی در ایران بوده و اولین مرکز تحقیقات پرستاری را در کشور تاسیس کرده است.

دانشگاه علوم پزشکی ایران از سال 2014 در زمینه تحقیقات پرستاری و مامایی با سازمان بهداشت جهانی همکاری می کند.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد

دانشگاه علوم پزشکی مشهد توانست رتبه ای در دامنه 501 تا 600 تایم را اخذ کند. این دانشگاه در سال 1949 برای پوشش تقاضاهای دانشجویان پزشکی در شمال شرق ایران افتتاح شد و در سال 1994، دانشکده های پزشکی از بقیه بخش ها جدا شده و به دانشگاه علوم پزشکی مشهد (MUMS) پیوستند.

حوزه های تدریس شده در این دانشگاه: پزشکی، دندانپزشکی، داروخانه، پرستاری و مامایی، بهداشت، علوم انسانی، و طب ایرانی سنتی هستند.

در مجموع، 8500 دانشجو در این دانشگاه ثبت نام می کنند که کمتر از 300 نفر آن ها از خارج ایران هستند.

در حال حاضر بیش از 30 بیمارستان و 20 شبکه بهداشت و درمان در منطقه خراسان فعالیت می کنند.

این دانشگاه دارای 51 مرکز تحقیقاتی، دو مرکز رشد و دو مرکز تحقیقاتی مرکزی است.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان بخشی از نیروی کار بهداشتی با سازمان بهداشت جهانی (WHO) همکاری می کند.

این دانشگاه در سپتامبر 2017، میزبان کنگره بین المللی تغذیه بود که با همکاری سازمان بهداشت جهانی و سازمان علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) برگزار شد.

دانشگاه تبریز

دانشگاه تبریز واقع در آذربایجان شرقی در رتبه 501 تا 600 رتبه بندی تایم قرار گرفته که در سال 1947 به عنوان دومین دانشگاه ایران پس از دانشگاه تهران، تاسیس شد. این دانشگاه امروزه یکی از معتبر ترین دانشگاه های کشور است.

قبل از انقلاب اسلامی ایران، این دانشگاه با نام آذربایجان شناخته می شد و دارای سه دانشکده: پزشکی، کشاورزی و تعلیم و تربیت بود.

پردیس اصلی این دانشگاه در تبریز قرار دارد و سه پردیس دیگر، پردیس بین المللی آراس، کالج فنی میانه و کالج فنی مارند است که در کل دومین دانشکده بزرگ ایران را تشکیل می دهد.

این دانشگاه به دلیل فعالیت های تحقیقاتی به عنوان مرکز عالی در شش زمینه شناخته شده است: مطالعات جغرافیایی شمال غربی ایران، زیست شناسی، مکاترونیک، اصلاح نژاد مولکولی، مواد جدید و شیمی پاک و فوتونیک و پلاسما.

چندین مرکز تحقیقاتی از جمله مرکز عالی در سیستم مکاترونیک، مرکز فیزیک کاربردی و تحقیقات نجومی و مرکز بیوتکنولوژی گیاهان دارویی در این دانشگاه فعالیت دارند.

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (SBUMS) در سال 1961 با تاسیس دانشکده های پزشکی و دندانپزشکی آغاز به کار کرد.

این دانشگاه به عنوان دومین دانشگاه بزرگ ایران شناخته شده است. تعداد 12500 دانشجو مشغول به تحصیل در رشته پزشکی و علوم وابسته به آن، هستند.

شهید بهشتی دارای پنج نهاد پژوهشی و 76 مرکز تحقیقاتی است که هفت عدد از آن ها مشغول به فعالیت با سازمان بهداشت جهانی (WHO) هستند. این مراکز شامل: کنترل بیماری های غدد درون ریز و متابولیسم، آموزش سل، بهداشت عمومی دندانپزشکی، سلامت چشم و پیشگیری از نابینایی، کنترل تنباکو، تغذیه و توسعه آموزشی هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 976348

وب گردی

وب گردی