خام فروشی گیاهان دارویی بلای جان سرمایه‌های کشور/ تبدیل دستاوردهای فناورانه پژوهشگران به ثروت

با توجه به بازار بیش از 100میلیارد دلاری فرآورده های گیاهی در جهان، متاسفانه ایران کمترین سهم را به خود اختصاص داده است. این امر می‌طلبد که مسئولان با ارائه برنامه‌های اصولی زمینه را برای رونق این بخش فراهم کنند.

به گزارش خبرنگار گروه علم‌وفناوری ایسکانیوز، امروزه با وجود کثرت داروهای شیمیایی، استفاده از گیاهان دارویی روند روبه افزایشی به خود گرفته است و تولید و تجارت این گیاهان رقم قابل ملاحظه ای را در اقتصاد کشور به خود اختصاص داده است.

کشور ایران یکی از بکرترین و مستعدترین مناطق برای پرورش و تولید انواع گیاهان دارویی است. در گذشته ظرفیت کارکردی بهداشتی – درمانی داشته و در این خصوص بهره برداری چندانی نداشته است؛ اما طی سال‌های اخیر کشت، پرورش و تولید اقلام دارویی، بهداشتی و آرایشی، مکمل های دارویی و خوراکی رشد چشم گیری داشته و شرکت های داروسازی به این سمت گرایش پیدا کرده اند.

با توجه به بازار بیش از 100میلیارد دلاری فرآورده های گیاهی در جهان، متاسفانه ایران کمترین سهم را به خود اختصاص داده است و این امر می‌طلبد که مسئولان با ارائه برنامه‌های اصولی زمینه را برای رونق این بخش فراهم سازند.

همچنین ایران به رغم داشتن شرایط اقلیمی و تنوع گیاهی به مراتب بهتر از اروپا بوده؛ اما در حال حاضر رقم ناچیزی از تجارت جهانی گیاهان دارویی را به خود اختصاص داده است.

در همین راستا محمدحسن عصاره دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم‌وفناوری ایسکانیوز، اظهار کرد: شرکت‌های دانش بنیان و خلاق حتما باید یک محصول فناورانه داشته باشند که مورد تایید صلاحیت قرار گیرند. چرا که مسیر دانش بنیان شدن نیاز به تولید محصول دارد تا وارد بازار شوند.

وی تصریح کرد: مجموع شرکت های خلاق و دانش بنیان در چهارمین جشنواره حدود 170 شرکت است و کل محصولاتی که در جشنواره ارائه خواهند کرد 5هزار و 50 محصول است.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری، در خصوص فن بازار گفت: رویداد فن بازار به عنوان نقطه امید ما و معاونت علمی در جریان سازی تجاری سازی فناوری محسوب می‌شود. انتظار می‌رود فناوری‌هایی که توسط فرهیختگان، پژوهشگران، محققین و غیره به دست می‌آید به ثروت تبدیل شود و در اقتصاد نقش آفرینی کند. این اتفاق در فن بازار رخ می‌دهد.

عصاره فن بازار را محلی برای معاملات تجاری از جنس فناوری دانست و افزود: این بخش از بخش‌های مهم جشنواره محسوب می‌شود که در دو سال گذشته تلاش شده تا دانش فنی را شناسایی و طبقه‌بندی کند. از طرفی سرمایه‌گذاران و کارگزاران حقوقی، افرادی که صاحب ایده و فناوری هستند را به سرمایه‌گذاران وصل می‌کند.

وی ادامه داد: امیدواریم در بخش فن بازار مانند دوره گذشته شاهد انعقاد تفاهم نامه ها و قراردادهای متعدد و متنوعی باشیم. پیش‌بینی می‌شود این فرآیندها به خوبی دنبال شوند. ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی نیز این روند را پس از جشنواره همچنان دنبال می‌کند تا به نقطه‌ای اثرگذار و جریان ساز دست پیدا کنیم.

عصاره خاطرنشان کرد: هم‌اکنون حدود 4درصد از فرآورده های دارویی، آرایشی و بهداشتی از سبد کالای مردم با بیس گیاهی است که در فن بازار ارائه می‌شود.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری، جایگاه ایران از نظر تولید گیاهان دارویی گفت: باید از منظرهای مختلف به این مقوله پرداخته شود چرا که از نظر تولید محصولات گیاهی باید محصولات را تفکیک کرد. مثلا 92 درصد در تولید زعفران، 71 درصدگل محمدی، 80 درصدگشنیز، 75 درصد زیره سیاه جهان در ایران تولید می‌شود.

وی افزود: از نظر کشت محصولات دارویی ایران جایگاه مناسبی در بین کشورهای منطقه دارد و از نظر مکتب طب ایرانی منحصربفرد هستیم. مکاتب مختلف پزشکی در دنیا تعریف شده مثل طب چینی، آیورودا در هندوستان، مکتب ایرانی هم مکتب خاص با متد خاص پزشکی و نظام سلامت است؛ بنابراین ما جایگاه ویژه و انحصاری داریم. همچنین از نظر تعداد داروهای گیاهی تولیدات ما فعلا محدود بوده است چرا که کشورهای قدرتمندی هستند که از نظر تعداد داروهای گیاهی با بیس گیاهی از ما جلوتر هستند. از نظر مقالات علمی در حوزه صنعت گیاهان دارویی در رتبه یازدهم در دنیا را داریم.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی با اشاره به اینکه طب سنتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است،گفت: از آنجایی که طب نوین و داروها عوارض جانبی برای بشر به همراه داشته است طب سنتی ایران می تواند در این مسیر نقش مهمی ایفا کنند.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می شود برخی گیاهان دارویی خاص از سوی دولت آمریکا تحریم شده است، گفت: اینکه گیاه خاص با پایه دارویی جزو تحریم‌ها قرار گرفته باشد اطلاعی ندارم، اما تاکنون گیاهی با پایه دارویی تاکنون از آمریکا وارد نشده است.

می توان گفت؛ یکی از موارد چالش برانگیز در این حوزه خام فروشی است که آن را باید بلای جان سرمایه های کشور دانست چون این رویکرد محدود به بازار نفت و معدن نشده و صنعت گیاهان دارویی را نیز دستخوش آسیب کرده است.

همچنین نبود استفاده از تکنولوژی روز و تجهیزات مناسب برای این کار از جمله ضعف های این بازار است. مورد دیگر نبود فرهنگ استفاده از این اقلام برای درمان و حتی جایگزینی برای مکمل های خوراکی شیمیایی است که خیلی از سوی پزشکان و مصرف کنندگان مورد توجه قرار نگرفته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 976360

وب گردی

وب گردی