می‌توانیم بر شرایط تحمیلی علیه کشور غلبه کنیم

عبدالرضا رحمانی فضلی گفت: ما حتما می‌توانیم براین شرایط تحمیلی غلبه کنیمُ چراکه در طول ۴۰ سال گذشته با شرایطی سخت‌تر از این مواجه بوده ایم.

به گزارش ایسکانیوز، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در همایش استانداران سراسر کشور که روز شنبه با حضور وزرای صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد، ضمن تشکر از زحمات استانداران به ویژه در ماه های محرم و صفر، گفت: در این مدت مجموعه مسائل استان ها از جمله در عرصه های امنیتی و انتظامی و احیاناً موارد خاصی که در برخی از استانها داشتیم، به لطف خدا و تلاش‌های استانداران به خوبی مدیریت شد. همچنین برنامه راهپیمائی با شکوه اربعین نیز با مدیریت خوب ستاد مرکزی اربعین و مدیریت میدانی دستگاه های مسؤول و استانداران، در مجموع به صورت مطلوب و بهتر از سال های قبل به فرجام رسید.

وزیر کشور افزود: در حوزه سیاسی در کشور فضایی آرام و در عین حال فعال و پویا داریم. احزاب، رسانه ها و مطبوعات فعالیت خود را ادامه می دهند و وزارت کشور نیز جلسات متعددی در این زمینه داشته است. همچنین برخی از استان‌ها در زمینه منشور گفت‌وگوهای سیاسی بسیار فعال بودند و به خوبی پای کار آمدند.

وی ادامه داد: در حوزه سیاسی، در همان حال که احزاب و گروه‌های سیاسی فعال هستند، درعین حال کمترین هزینه را داده‌ایم. شاهد مثال اینکه در تجربه های جهانی، در شرایط خاص امنیتی و سیاسی همواره گروه‌های سیاسی به دنبال کسب منافع خود هستند و مستعد انحراف از منافع ملی هستند؛ اما در کشور ما در جریان تحولات ماه‌های اخیر، گروه‌ها و احزاب با پختگی، درایت، شعور و فهم بالا عمل کردند و نگرانی و مشکلی در این زمینه نداشته و نداریم. البته ما هم باید همچنان و مستمرا مدیریت و تعامل معقول، منطقی و قانونی را در ارتباط با فضای سیاسی کشور دنبال کنیم.

وزیر کشور درخصوص حوزه اجتماعی تصریح کرد: در جلسات شورای اجتماعی کشور اولویت های اعلام شده از سوی مقام معظم رهبری را پیگیری می کنیم و به صورت ایجابی شرایط اجتماعی را در جامعه دنبال می کنیم. با این وجود بایستی در حوزه اجتماعی جدی تر از گذشته عمل کنیم. در مجموع، بهبود فضای اجتماعی بسیار مهم است و در این زمینه باید اقدامات مؤثرتر و وسیع تری انجام شود.

رحمانی فضلی در بخش دیگری از سخنان خود به عرصه اقتصادی پرداخت و افزود: در حوزه اقتصادی با شرایط خاصی مواجه هستیم. در ماه های اخیر با نوساناتی در بازار روبرو شدیم که بر قیمت‌ها و فضای عمومی بازار تاثیر گذاشت که با برنامه ریزی‌های انجام شده و اقداماتی که صورت پذیرفت، هم اکنون با شرایط نسبتا آرامی مواجه هستیم اما بایستی مستمرا در جهت حفظ این ثبات نسبی و بلکه اصلاح آن به نفع مردم حرکت کنیم.

وی افزود: شرایط خاصی است، اما در توفیق ملت تردیدی وجود ندارد و ما حتما می‌توانیم براین شرایط تحمیلی غلبه کنیم. در طول ۴۰ سال گذشته با شرایطی سخت‌تر از این مواجه بوده‌ایم. کشور ما از تحریم هایی که از پشتوانه شورای امنیت سازمان ملل متحد و حمایت کشورهای هم پیمان آمریکا برخوردار بود؛ با پیروزی و سربلندی عبور کرد. اما خوشبختانه پشتوانه تحریم ها و حمایت‌ها از آن با روی کار آمدن رئیس جمهور روحانی و دولت تدبیر و امید، رفع شد. درنتیجه وضعیت کنونی با شرایط آن زمان بسیار متفاوت است؛ اکنون موضوع اجماع جهانی علیه ایران را نداریم و این مزیت بسیار مهمی است. بعلاوه؛ در داخل آمریکا هم فضای حمایت از رئیس جمهور آن کشور پیش نمی‌رود و بروز اختلاف و تفاوت رای و نظر در حاکمیت آنها بسیار جدی است.

وزیر کشور گفت: نگاه دولت، نگاه واگذاری مسئولیت‌ها از مرکز کشور به استان هاست. مقام معظم رهبری هم از ابتدا بر این موضوع تاکید داشتند و اخیراً موارد روشن، امید بخش و دقیقی در این عرصه و مشخصاً تقویت استان‌ها ابلاغ کرده اند که باید بر اجرای آن نظارت داشته باشیم.

وی با بیان اینکه اکنون زمان انجام اقدامات بزرگ است، عنوان کرد: وزارت کشور و استانداری‌ها باید برای حل مشکلات بر زمین مانده اعلام آمادگی کنند، تمام این مشکلات را باید از سر راه برداریم.

رحمانی فضلی همچنین با اشاره به محول شدن وظیفه ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور به وزارت کشور، اظهار داشت: تاثیر این ستاد را در یک ماه اخیر در جامعه می بینید. ستاد تلاش می کند، مانع از این باشد که فضای تبلیغاتی و رسانه‌ای دشمنان و رسانه‌های معاند، شرایط جامعه را تحت الشعاع قرار دهد و آثار روانی و تبلیغاتی تحریم‌ها را بیش از خود موضوع القاء کند.

وزیر کشوربا تاکید بر اینکه با نگاه‌های بخشی و بدون هماهنگی با مجموعه دستگاه‌ها و نهادهای مسئول نمی‌توان مسائل را پیش برد، گفت: همچنین بخل و تنگ نظری، پرداختن به مسائل سطحی و حاشیه‌ای و مسائل حزبی و جناحی را نباید در هیچ یک از سطوح وزارت کشور و همچنین سایر دستگاه‌ها و بخش‌ها از مرکز تا عمق استان‌ها دخالت داد، بلکه؛ فقط منافع ملی و حمایت از مردم باید مدنظر باشد.

وی ادامه داد: مردم با عزت و هوشیار ایران اسلامی، اثبات کردند که همواره، پشتیبان کشور هستند و در شرایط حساس، بموقع و بلکه جلوتر از نظام حرکت می کنند و سیزده آبان امسال هم ثابت کردند که هماهنگی و حمایت ویژه ای از مواضع نظام و دولت دارند. این مردم اربعین را به عنوان پدیده بسیار بزرگ دینی و مذهبی به جهان معرفی می کنند و سیزده آبان را به حادثه مهم ایرانی و ضد استکباری تبدیل می کنند. این مردم به وظیفه خود عمل می کنند پس ما با پشتیبانی این ملت غیور، نباید نگرانی داشته باشیم و با تلاش و کوشش پیوسته، باید کاستی ها و کمبود ها را جبران کنیم. البته من به استانداران ایمان و اعتقاد دارم و می دانم که می توانند کارها را انجام دهند.

رحمانی فضلی با بیان اینکه مردم و رضایتمندی مردم برای ما بسیار مهم است و برخورد مسؤولانه مدیران با مردم نیز همواره مورد تأکید است، تصریح کرد: هرگز در مقابل مردم تکبر نکنید و در انجام وظایف کم نگذارید. به مردم خدمت کنید و مسیر کار قانونی مردم را هموار کنید. تکریم ارباب رجوع یک اصل مهم برای وزارت کشور است. مردم شرایط کشور را به خاطر اسلام و ایران، انقلاب اسلامی، شهدا، امام راحل و رهبری معظم، تحمل می کنند و این امر تکلیف همه ما را در زمینه خدمت رسانی بیش از پیش، افزون تر می نماید.

وزیر کشور با تاکید بر حفظ وحدت و انسجام در کشور خطاب به استانداران گفت: باید تلاش کنید میان مسئولان و بخش‌های مختلف استان‌ها هماهنگی و تعامل خوب برقرار کنید. تعصب‌های نابجا را کنار بگذارید اما از اصول و قوانین عدول نکنید. منافع مردم را به مصالح فرد و جناح خاص ترجیح دهید. از حواشی پرهیز کنید و محور همه کارها، خدمت به مردم باشد.

وی ادامه داد: آمار و ارقام را درست، صحیح و شفاف اعلام کنید چراکه آمار غلط موجب تصمیم گیری غلط در سطح کلان می شود. آمارها را به روز کنید. ما زمانی می توانیم به خوبی عمل کنیم که استانها به روز و دقیق عمل کنند.

وزیر کشور در پایان سخنان خود در جمع استانداران با اشاره به ابلاغ و لازم الاجراء بودن قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان و اتمام دوران مسئولیت برخی استانداران گفت: استانداران همکاری خوبی داشتند و روزهای سخت را به خوبی پشت سر گذاشتیم. از روند، فرآیند و جمع بندی کار رضایت دارم و برای همه شما آرزوی عاقبت بخیری و توفیق دارم.

کد خبر: 976380

وب گردی

وب گردی