تولید مواد اولیه داروهای ضد سرطان در یک شرکت دانش‌بنیان

یکی از شرکت های دانش بنیان داخلی از سال 76 با هدف تولید مواد حد واسط اولیه دارویی و اشکال دارویی تشکیل شده است و در این سال ها داروهای مورد نیاز داخلی در این زمینه را تولید کرده است.

به گزارش گروه علم‌وفناوری ایسکانیوز، این شرکت در سال ۹۳ تولید مواد اولیه دارویی و تولید ژل آلومینیوم هیدروکساید و ژل منیزیم هیدروکساید را به عنوان نخستین محصولات آغاز کرد.
به گفته دانش نامور نامی مدیر عامل شرکت شیمیایی و دارویی باران، طی نیمه دوم سال ۹۰ و سال ۹۱ عملیات بازسازی و نوسازی شرکت انجام شد و خط تولید این شرکت برای تولید مواد اولیه دارویی ضد سرطان از جمله کاپسیتابین در سال ۹۲ مورد بهره برداری قرار گرفت. سایت ایجاد شده از جمله سایتهای منحصربه فرد در منطقه بوده و با بهره برداری از این پروژه ایران از جمله معدود کشورهای دنیا است که در امر تولید مواد اولیه داروهای ضد سرطان فعالیت دارد.
وی در خصوص ماموریت های این شرکت، می گوید: ماموریت اصلی شرکت شیمیایی و دارویی باران، تولید و عرضه داروهایی با کیفیت بالا و اثربخشی مطلوب، با اتکا به نیروی انسانی متخصص و فناوری‌‌های روز دنیا و رعایت دقیق استانداردهای بین المللی برای درمان و ارتقاء سلامت بیماران است. چشم‌انداز ما نیز تبدیل شدن به یکی از شرکت‌های پیشرو در تولید داروهای ضد سرطان و ورود به بازارهای اروپا به پشتوانه نیروهای متخصص و تولیدات باکیفیت، است.
سانیتینیب یکی از محصولات تولیدی این شرکت است این دارو یک مهار کننده تیروزین کیناز گیرنده چند منظوره (RTK) است که توسط FDA برای درمان سرطان سلول های کلیوی (RCC) و تومور استرومائی دستگاه گوارش مقاوم در برابر درمان با ایماتینیب (GIST) تایید شده است.
ایماتینیب داروی تولیدی دیگر این شرکت است که این دارو نیز یک مولکول کوچک مهارکننده‌ی کیناز است که در درمان انواع خاصی از سرطان کاربرد دارد. این دارو در درمان لوسمی میلوئید مزمن، تومورهای دستگاه گوارش و برخی دیگر از بدخیمی‌ها کاربرد دارد.
از دیگر محصولات این شرکت می توان به رگورافنیب اشاره کرد. این دارو یک داروی خوراکی مهارکننده کیناز است. این دارو برای درمان سرطان متاستاتیک کولورکتال و تومورهای پیشرفته گوارشی استروما استفاده می شود. این دارو توسط FDA در سال 2012 تأیید شده است.
کاپسیتابین داروی دیگری است که در این شرکت تولید و عرضه شده است. این دارو یک داروی خوراکی شیمی درمانی است که در درمان سرطان متاستاتیک سینه و کولورکتال استفاده می شود. این دارو یک پیش دارو است که به صورت آنزیمی به فلورواوراسیل (آنتی متابولیت) در تومور تبدیل می‌شود و از رشد و پیشرفت سرطان جلوگیری می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 976383

وب گردی

وب گردی