کریمیان: انگلیسی، بدترین و ناقص‌ترین زبان دنیاست!/ دانشجوها باید زبانِ متناسب با رشته خود را فرا بگیرند

دکترای تاریخ علم، زبان و ادبیات فارسی و ادیان و عرفان تطبیقی گفت: پیشنهاد من این است دانشجوی رشته ادیان اگر در حوزه متون اسلامی کار می کند، زبان عربی از او مطالبه شود و اگر نیاز به زبان عبری دارد، این زبان را فرا بگیرد.

دکتر نادر کریمیان در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره تجمع تعدادی از دانشجویان مقطع دکتری غیر پزشکی مقابل مجلس شورای اسلامی در اعتراض به معضل اشتغال، اظهار داشت: اشتغال بیشتر جنبه اجتماعی دارد تا جنبه علمی محض. این بحث بسیار جدی است. کسانی که سیاستگذاری فرهنگی را انجام می دهند و از طریق دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، فوق لیسانس و دکتر، تولید می کنند باید برنامه ریزی اشتغال‌زایی هم داشته باشند، در غیر اینصورت تعارض، تناقض و بحران اجتماعی و سیاسی پدید می آید. در ایران وقتی دانشگاه آزاد اسلامی ساخته شد، طبیعتا عده زیادی در این دانشگاه مشغول شدند. بنا بر آمارها نزدیک به 30 میلیون نفر به صورت مستقیم یا غیر مستقیم درگیر دانشگاه آزاد هستند.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد از نظر کمی به جایی رسیده که مثل کشور بزرگی مثل چین در هر نقطه، واحد دانشگاهی تأسیس کرده است اما نکته مهمی که وجود دارد، این است که فارغ التحصیلان می خواهند پشت میز بنشینند چون مدرک دارند. زمانی لیسانس، معنی داشت اما حالا هنگام جست و جوی کار در حد سیکل است، فوق لیسانس در اندازه دیپلم و دکتری در حد فوق دیپلم است! دولت این موضوع را رها کرده و روز به روز وضعیت نظام آموزشی از نظر کیفی بدتر شده است. می بینیم پایان نامه و مدرک می فروشند و وضعیت بسیار وخیم است.

* فقط 30 هزار پزشک بیکار در تهران داریم

این نخبه علمی که دارای سه مدرک دکتری است، تصریح کرد: از سوی دیگر فارغ التحصیلان برای تحصیل، هزینه زیادی صرف کرده اند و انتظار دارند بازخوردش را در جامعه ببینند؛ بازخوردش برنامه ریزی و جذب شخص فارغ التحصیل در جامعه بر اساس تخصصی است که دریافت کرده. وقتی بازخورد ندارد، فارغ التحصیل به بیراهه می رود و هر جایی که کار و درآمدی باشد، جذب می شود. بخشی هم چه با عنوان «فرار مغزها» و چه به دنبال کار از ایران می روند چون متأسفانه جایی در کشور بزرگی مثل ایران با 80 میلیون نفر جمعیت ندارند.

کریمیان خاطرنشان کرد: ما 30 هزار پزشکِ بیکار فقط در شهر تهران داریم. این پزشکان جز برای گذرندان «طرح» به استانی مانند سیستان و بلوچستان نمی روند و می خواهند نزدیک به پایتخت باشند. سیستم مرکزگرایی در کشورهای جهان سوم بزرگترین صدمه را به اشتغال می زند. در کشورهایی مثل کانادا و فرانسه، دورترین روستاها هم امکاناتی مشابه پایتخت دارند چون امکانات و ظرفیت ها به صورت مساوی تقسیم و برای اشتغال، برنامه ریزی شده است. بخش عمده ای از بودجه مملکت ما هم به هدر می رود و سرمایه گذاری و حمایت از تولید و فارغ التحصیلان داخلی صورت نمی گیرد. دولت هم وضعیت را رها کرده و تصور می کند اگر فردی فارغ التحصیل شد، خودش باید به دنبال کار برود، در حالی که دانشجویی در مقطع فوق لیسانس دانشگاه «استنفورد» آمریکا تحصیل کرد اما وقتی بعد از سه یا چهار ماه، کار پیدا نکرد، شکایت کرد و گفت: «دانشگاه، مدرکی به من داده که نمی توانم در این جامعه، کار پیدا کنم». شکایت کرد و خسارت دوران تحصیلی خود را گرفت. فکر می کنید چند نفر در ایران باید از دانشگاه ها شکایت کنند؟! در ادامه به جز اشتغال، بحث مسکن و ازدواج هم به وجود می آید که نشان می دهد سه بحران اساسی، ایران را فرا گرفته است. صدور مدرک نه هنر و نه نشانه پیشرفت است، مثل مقالات ISI که آمارهای بالایی در موردش می دهیم ولی هیچ مشکلی از کشور ما حل نمی کند.

وی درباره اعتراض دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی به لزوم ارائه مدرک قبولی در آزمون EPT برای دریافت مدرک آزمون جامع گفت: در این خصوص ابتدا باید به زبان انگلیسی برگردیم؛ این زبان بدترین، ابترترین و ناقص ترین است و اصلا زبان نیست! انگلیسی یک زبان سرقتی، استعماری و تحمیلی است، نظام و قانون ندارد و یک زبان حفظی است. من کتابی سیصد صفحه ای در رد و نقد زبان انگلیسی نوشته ام که به زودی چاپ می شود. 73 درصد واژگانش هم سرقتی است. در هیچ کجای دنیا، انگلیسی را فرا نمی گیرند. دو فرد را از هر کجای جهان انتخاب کنید و به یکی، فارسی و به دیگری انگلیسی آموزش دهید؛ اولی ظرف دو ماه، گلستان سعدی می خواند اما دیگری حتی اگر 20 سال انگلیسی بخواند، آن را فرا نمی گیرد و نمی تواند کتب قدیمی این زبان را بفهمد.

این نخبه علمی که در سه رشته تاریخ علم، زبان و ادبیات فارسی و ادیان و عرفان تطبیقی مدرک دکتری دارد، در ادامه تأکید کرد: انگلیسی به زور سیاست و اقتصاد، زبان بین المللی شده است. چطور یک چینی می تواند با آموزش چند ماهه در مؤسسه «دهخدا» فارسی را فرا بگیرد؟ آمریکایی ها با آزمون هایی مثل «تافل» و «آیلتس» و «تولیمو» میلیاردها دلار پول از جیب ملت ها خارج می کنند تا انگلیسی یاد بگیرید که یاد نمی گیرید! من میهمانی از کشور کُره داشتم که ظرف 20 روز زبان کُردی یاد گرفت. یک بچه 10 ساله ایرانی می تواند شعر رودکی را بعد از هزار و 150 سال بخواند و بفهمد «بوی جوی مولیان آید همی» یعنی چه اما یک استاد زبان انگلیسی نمی تواند متن مربوط به 120 سال پیش را بخواند. انگلیسی اصلا واژگان مادری ندارد، در حالی که قبایل آفریقایی برای مادر، پدر، غذا، درخت، آسمان و زمین، واژگان مادری دارند اما انگلیسی «father» و «mother» به معنای پدر و مادر را از فارسی دزدیده است.

* زبان آزمون EPT را متناسب با رشته در نظر بگیرند

کریمیان تصریح کرد: پیشنهاد من این است دانشجوی رشته ادیان اگر در حوزه متون اسلامی کار می کند، زبان عربی از او مطالبه شود و اگر نیاز به زبان عبری دارد، این زبان را فرا بگیرد. این نقصی است که به سیستم آموزشی وارد می کنم. انگلیسی ها و آمریکایی ها دست به دست هم دادند و زبان «اسپرانتو» را نابود کردند و دانشمندانش را کُشتند چون زبان تفهیم و تفاهم بود و در عرض یک ماه قابل آموزش بود.

وی در پایان گفت: دانشجویی که از دیار ترک، بلوچ، کُرد و ترکمن آمده، حق دارد هیچ گاه زبان انگلیسی یاد نگیرد. یکی از دوستان من که استاد دانشگاه است، می گوید: «20 سال است در حال تدریس هستم اما هنوز نمی توانم به زبان انگلیسی، سخنرانی کنم» وقتی پدیده ای وارداتی را به جامعه تزریق می کنیم، چنین اتفاقاتی هم رخ می دهد. برخی کشورها امتحان زبان متفاوتی برای خود درست کرده اند تا از انگلیسی بی نیاز شوند. فرانسوی ها اصلا انگلیسی را به رسمیت نمی شناسند. به اعتقاد من، امتحان جامع نمی تواند ملاک ارزیابی دانشجو باشد. باید دانشجو را هدایت کرد تا منجر به تولید علم و ساز و کاری در آموزش عالی پیش بینی کرد که منتج به نتیجه شود. در دانشگاه های ایران می بینیم متون بودایی را به زبان انگلیسی آموزش می دهند اما استاد، زبان «پالی»، زبان مقدس بوداییان و زبان اصلی متون را نمی داند. زبان انگلیسی تا سی، چهل سال دیگر قطعا شکست می خورد! چون دنیا متوجه شده انگلیسی، زبان آموزش نیست.

انتهای پیام/

کد خبر: 976389

وب گردی

وب گردی