از اختراعات پژوهشگرانِ داخلی حمایت نمی شود/تکنولوژی بومی به کمک صنعتِ چسب می آید

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا گفت: چسب میکروسکوپی تولید داخل، با نمونه های خارجی خود از لحاظ کیفیتی هیچ تفاوتی ندارد اما از لحاظ قیمتی حدود یک پنجم قیمت نمونه خارجی آن بوده است ، همچنین این فرآورده وابستگی چندانی به مواد خارجی ندارد و بخش اعظم و هزینه های اصلی آن از داخل کشور تامین می شود.

دکتر مهرداد کریمی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد شیراز در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اظهار کرد: این چسب میکروسکپی، فناوری جدید صنعتی است که کاربرد خاصی در زمینه تحقیقات آزمایشگاهی به ویژه شرکت نفت و همچنین نمونه های مطالعاتی که در حوزه چاه های حفاری و آزمایشگاه های پژوهشی در حوزه کشاورزی استفاده می شود.

وی ادامه داد: بنده ازحدود 15 سال پیش، مراحل مقدماتی و تحقیقاتی تولید این محصول را آغاز کردم و با جدیت روی این موضوع تمرکز کردم تا در نهایت موفق شدم معایب و ایرادات آن را به تدریج برطرف کنم. همچنین قریب به 7 تا 8 سال طول کشید تا توانستم مراحل کار را به شرایط مورد نظر و دلخواه برسانیم چون این نوع چسب بایستی از لحاظ فیزیکی و شیمیایی ویژگی های خاصی داشته باشد.

کریمی افزود: با تلاش های فراوان و در سال 86 توانستیم این محصول را در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت های صنعتی به ثبت برسانیم و پس از آن درمراکز مختلفی مورد استفاده قرار دهیم و پس از اقدام برای تاییدیه سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران که با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی انجام شد، این موضوع مورد بررسی و اعتبارسنجی قرار گرفت و در نهایت به تایید رسید.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد شیرازدر ادامه گفت: این نوع چسب، از نظر کیفیتی نیز به تایید نهایی دانشگاه آزاد شیراز، سازمان زمین شناسی کشور، شرکت ملی حفاری، شرکت نفت و شرکت های صنعتی متعددی که در این زمینه ها فعالیت می کنند، رسید و دراین راستا به این نتیجه دست یافتیم که کیفیت این محصول داخلی در حد شرکت آلمانی مشابه آن است، اما نکته مهمی که وجود دارد این است تمام تجهیزات و اکثر مواد اولیه آن با بهره گیری از تکنولوژی بومی تولید شده است.

وی تصریح کرد: افتخار تولید این نوع چسب فقط درانحصار چند کشورصنعتی دنیا ازجمله: کانادا، آمریکا، انگلستان است. در حال حاضر در کشور ما نیزاین محصول به مقدار قابل توجهی مورد استفاده قرار می گیرد و بیشترین مصرف کنندگان آن هم شرکت های وابسته به شرکت نفت به خصوص بخش حفاری است.

رئیس دانشگاه آزاد فسا افزود: این محصول با نمونه های خارجی خود از لحاظ کیفیتی هیچ تفاوتی ندارد اما از لحاظ قیمتی حدود یک پنجم قیمت نمونه خارجی آن بوده است که در حال حاضر با توجه به افزایش قیمت دلار قطعا بیشتر هم شده است. نکته مهم این محصول این است که این فرآورده وابستگی چندانی به مواد خارجی ندارد و بخش اعظم و هزینه های اصلی آن از داخل کشور تامین می شود و آن مقدار مواد جانبی کمی که برای تولید این چسب استفاده می شود تاثیر چندانی در قیمت آن ندارد.

وی ادامه داد: بنابراین این محصول می تواند هم از نظر کیفی هم از نظر قیمتی رقابت خوبی در سطح کشور و حتی بین المللی داشته باشد و درعین حال جوابگوی تمام نیازهای داخلی کشور خودمان نیز باشد.

کریمی بیان کرد: مشکل اساسی که وجود دارد این است که این محصول هنوز در کل ایران به خوبی شناخته نشده است و همچنین مشکلی که اکثر اختراعات در کشور ما دارند این است حمایت های داخلی در حد مطلوب نبوده است و مسلما حتی در حالتی که کیفیت هم مرغوب باشد به دلیل تبلیغات موثر محصولات خارجی شرکت های داخلی هنوز از نمونه های غیربومی استفاده می کنند و تنها دلیل آن هم این است که اسم و برند معتبر خارجی را به یدک می کشند.

این استاد زمین شناسی افزود: در شروع کار، حمایت های معنوی و مالی کافی از سمت دانشگاه آزاد اسلامی انجام نشد و تفکر حمایتی خوبی که در حال حاضر از جانب مسئولان دانشگاه صورت می گیرد در گذشته وجود نداشت، اما خوشبختانه در سال های اخیر با بخش نامه هایی که صادر شد جنبه های های حمایتی این سازمان بسیار بهتر و بیشتر ازگذشته تقویت شده است، به گونه ای که توانسته پشتیبان و محرک خوبی برای مخترعین و پژوهشگران رشته های مختلفی که در ابتدا یا اواسط کار تحقیقاتی خویش قرار دارند، باشد و شرایط مناسبی برای ادامه تحقیقات و آزمایش های خود در داخل کشور خویش ایجاد شده است.

وی در پایان تاکید کرد: مسئولین دانشگاه آزاد اسلامی باید بتوانند همراهی و حمایت های خود را در زمینه ارائه خدمات و امکانات آموزشی و پژوهشی افزایش دهند. همچنین باید مشارکت سرمایه گذاران و مراکزی که ازایده های خلاقانه و محصولات اختراع شده حمایت های مالی می کنند را در این موضوع وارد کنند و در راستای ایجاد شرایط مطلوب برای محققان، نخبگان و مخترعین کشور گام بردارند تا این عزیزان بتوانند درسرزمین مادری خویش به تحصیل و پژوهش خود ادامه دهند و به دلیل عدم حمایت های مالی ومعنوی مجبور به مهاجرت به کشورهای خارجی یا فروش امتیاز اختراع خود نشوند که با یاری خداوند و همکاری مسئولین مربوطه قطعا این هدف بزرگ محقق خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 976396

وب گردی

وب گردی