گاز، پارس جنوبی و پتاسیل‌های جهانی

بازار انرژی در این ایام تشنه گاز و محصولات آن بوده و فرصت‌های مناسبی برای حضور در این بازار وجود دارد. در واقع موضوع مهم در حال حاضر تلاش برای رسیدن به سهم ایران در بازار جهانی گاز است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، گاز سوختی پاک است که در کاهش فقر، کاهش آلودگی هوا، حفظ محیط زیست و حفظ سلامتی بسیار مؤثر است و به مسائل اصلی توسعه پایدار نیز پاسخ می‌دهد. گاز طبیعی نقش مهمی در آینده دنیا ایفا خواهد کرد و پیش بینی می‌شود در سال ۲۰۲۴ میلادی، ۶۰ درصد از سبد انرژی جهان را به خود اختصاص دهد. بدون شک گاز همین امروز نیز به بازیگر بزرگ دنیای انرژی بدل‌ شده و می‌تواند زمینه قدرت‌ را برای ایران فراهم کند.

گاز طبیعی با توجه به ویژگی ذاتی و فرآورده‌های مناسب در آینده و با یک برنامه‌ریزی مناسب می‌تواند به اندازه نفت و شاید بیشتر از آن زمینه قدرت‌های راهبردی را برای کشور فراهم‌ کند. ایران می‌تواند با توجه به ذخایر و تولید گاز در پارس جنوبی، به تأمین‌کننده بزرگ گاز طبیعی در دنیا تبدیل شود و در واقع باید در بخش گاز از این پس و با توجه به توسعه گازرسانی در کشور به موزات به موضوع صادرات جدی‌تر پرداخته شود. و برای حضور در بازار جهانی گاز برنامه‌های موجود اجرایی و اقدامات مؤثری صورت گیرد.

امروز گاز بهترین گزینه برای مردم است، زیرا گاز افزون بر پاک بودن، مقرون به صرفه و در دسترس است. همچنین گاز می‌تواند امنیت انرژی را تضمین کند.

مقدار مصرف گاز طبیعی در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال پیش از آن افزایش زیادی داشته است و این روند در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ نیز تداوم می‌یابد. در حال حاضر مصرف گاز طبیعی به‌دلیل شرایط اقتصادی، قیمت‌های رقابتی و عرضه بیشتر انرژی به بازار افزایش داشته است. که این عوامل نشان می‌دهد کشورهای مختلف دنیا به دنبال استفاده از این سوخت پاک هستند و ایران نیز به‌عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گاز می‌تواند نقش مهمی در آینده این بازار داشته باشد.

ایران با توجه به حجم ذخایر گاز در پارس جنوبی و شرایط مناسب تولید در مجتمع گاز پارس جنوبی می‌تواند به‌زودی پاسخگوی نیاز بازار بین‌المللی و ایجاد ارزش افزوده بیشتر باشد.

در حال حاضر برنامه کشور به پشتوانه تولیدات پارس جنوبی عرضه یک میلیارد مترمکعبی گاز در افق ۱۴۰۰ است. به گفته مدیران صنعت گاز کشور میزان تولید گاز غنی در ایران ۲۵۰ میلیارد مترمکعب در سال است که این رقم باید تا سال ۱۴۰۰ به ۳۶۳ میلیارد مترمکعب افزایش یابد.

با توجه به افزایش مصارف داخلی در حوزه‌های مختلف از جمله تزریق گاز به مخازن نفتی، صادرات، مصرف صنایع عمده، مصرف نیروگاهی، مصرف بخش‌های خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده و مصرف گاز در واحدهای عملیاتی تا سال ۱۴۰۰ و از سوی دیگر تقاضای کشورهای مختلف برای خرید گاز ایران باید برنامه‌ریزی مناسب برای بالانس مصرف گاز در داخل و صادرات صورت گیرد.

بازارانرژی در این ایام تشنه گاز و محصولات آن بوده و فرصت‌های مناسبی برای حضور در این بازار وجود دارد. در واقع موضوع مهم در حال حاضر تلاش برای رسیدن به سهم ایران در بازار جهانی گاز است. بدون شک با توجه به شرایط مناسب در پارس جنوبی پتانسیل لازم وجود دارد و آنچه مهم است بالفعل کردن این پتانسیل در بازارهای جهانی است.

نویسنده: سعید قامتی، کارشناس ارشد انرژی

انتهای پیام/

کد خبر: 976406

وب گردی

وب گردی