تورانی: مدارس هفته‌ای دوساعت برنامه پخش فیلم بگذارند/نیکخواه‌آزاد: فیلم‌های بلند خارجی برای نخستین بار در جشنواره رشد رقابت می‌کنند

معاون وزیر آموزش و پرورش، گفت: از مدارس خواستیم و از خانواده‌ها هم می‌خواهیم برای رشد فرزندانشان وقت بیشتری روی فیلم و کتاب بگذارند و امیدوارم شرایطی فراهم شود که مدارس هفته‌ای دوساعت برنامه پخش فیلم بگذارند و از همین فیلم‌های جشنواره رشد در این برنامه استفاده کنند.

به گزارش سرویس فرهنگی ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی چهل و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم رشد، نشست خبری این جشنواره صبح امروز با حضور وحید نیکخواه آزاد (دبیر جشنواره)، حیدر تورانی (معاون وزیر آموزش و پرورش و سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش) ومحمد ناصری (رییس جشنواره و مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش) و اصحاب رسانه برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حیدر تورانی معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه جشنواره رشد یکی از قدیمی ترین جشنواره های ایران بوده است که از قبل از انقلاب برگزار می شده و مورد استفاده دانش آموزان قرار می گرفته است؛ گفت: فلسفه وجودی این جشنواره، کمک و تعمیق یادگیری، آموزش رفتار مطلوب در جامعه به عنوان یک شهروند موثر و موفق است.

تورانی با بیان اینکه در بین رسانه های آموزشی تنها کتاب نیست که می تواند موثر باشد و سینما رسانه ای تاثیرگذاری است که هیچ رسانه ای قدرت و قوت آن را ندارد؛ عنوان کرد: در این چند سال وزارت آموزش و پرورش به اهمیت رسانه سینما واقف بوده است و امیدواریم با تلاش هایی که می شود؛ نه فقط در بخش تولید موفق باشیم که بتوانیم در اکران این فیلم ها در بستر مدرسه و در میان دانش آموزان به موفقیت هایی برسیم.

وی با بیان اینکه از فیلم های جشنواره رشد که بعد از جشنواره در شهرهای مختلف به نمایش در می آیند به صورت متفاوتی استقبال می شود؛ گفت: بخشی از عدم استقبال و یا استقبال کم به ضعف ما در معرفی فیلم و اکران آنها مربوط می شود و برخی موارد به بدنه و مصرف کننده می رسد که هنوز به اهمیت این رسانه واقف نشده است.

تورانی با اشاره به این مطلب که امسال فیلم های خوب بسیاری در بخش ملی و بین المللی جشنواره بین المللی رشد حضور دارند؛ گفت: یقین داریم نسبت به سال گذشته قدم های بزرگتری را در جشنواره برداشته ایم و زمینه بهتری برای فرایند تعلیم و تربیت فراهم آورده ایم تا دانش آموزان بتوانند خیلی از مفاهیم و پدیده ها را از دل این فیلم ها بیاموزند.

معاون وزیر و سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با ماموریت محورخواندن جشنواره بین المللی فیلم رشد؛ اظهار داشت: مرز بیان و تفکر باید گسترده شود و در عین حال که همه افراد این فرصت را پیدا می کنند که از دیدگاه خود به بیان اندیشه هایشان بپردازند ما هم به عنوان مسئول بتوانیم از استعدادهای باقوه و بالفعل افراد استفاده کنیم.

وی انتخاب فیلم های این دوره از جشنواره را منوط به فیلم هایی دانست که می توانند با ذایقه همگانی ارتباط برقرار کنند و گفت: برای انتخاب فیلم های بهتر باید با دنیا ارتباط و تعامل بیشتری داشته باشیم و هم تاثیر بگیریم و هم تاثیر بپذیریم.

تورانی با اظهار تاسف از اینکه مدارس درس و کنکور محور شده اند؛ اظهار داشت: متاسفانه دانش آموزان را آنقدر درگیر کنکور کرده ایم که از دنیای هنر و فیلم دور شده اند؛ حتی فرصت کتابخوانی را از آنها گرفته ایم درحالیکه ما در مدارس دو ساعت آموزشی را آزاد کرده ایم و به مدیران و معلمان این امکان را داده ایم تا از فیلم ها استفاده کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه 14 میلیون دانش آموز داریم در حالی که تنها 4 میلیون دانش آموز امکان دیدن فیلم های رشد را پیدا می کنند؛ افزود: باید مدیران آموزش و پرورش را نسبت به رسانه سینما حساس کنیم.

این مقام مسئول با اظهار امیدواری از اینکه دانشگاه فرهنگیان هم در جشنواره رشد ورود کرده است؛ گفت: هنرمندان اگر فیلم نسازند می میرند و باید زمینه فراهم شود تا همه اقشار و تفکرات که دلشان برای تعلیم و تربیت کشور می سوزد فرصت بیان داشته باشند و این مورد یکی از شاخصه های این دوره بود که به آن اهمیت داده شد.

**مخاطب بالقوه جشنواره بین المللی رشد

در ادامه وحید نیکخواه آزاد دبیر چهل و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم رشد با اشاره به پیشینه این جشنواره که در خاورمیانه قدیمی ترین و در آسیا یکی از قدیمی ترین جشنواره ها است؛ عنوان داشت: مخاطب بالقوه جشنواره رشد حدود 15 میلیون نفر است درحالیکه پارسال بیش از 4 میلیون دانش آموز در طی جشنواره فیلم دیدند.

وی طیف مخاطبین جشنواره را بسیارمتنوع خواند و با بیان اینکه جشنواره رشد یک جشنواره موضوعی است و ماموریت آن با وزارتخانه آموزش و پرورش است، گفت: امسال جشنواره نه تنها از نظر کمی بسیار پیشرفت داشته است که از نظر کمی هم بسیار متفاوت از سال های قبل بوده است.

نیکخواه آزاد به تدوین طرح جامعی درارتباط با جشنواره رشد و آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: وزارت آموزش و پرورش به استفاده از فیلم ها در برنامه آموزشی توجه ویژه ای دارد.

دبیر جشنواره رشد با اشاره به گنجاندن درس «ابد و یک روز» در کتاب درسی دوازدهم و بازخورد بسیار خوب آن از طرف بازیگران این فیلم از جمله نوید محمد زاده؛ پریناز ایزدیار و پیمان معادی افزود: آموزش و پرورش به شدت پیگیر این موضوع است که ارتباط جدی بین سینما و مدارس برقرار شود و فیلمسازان مجرب سینمای کودک و غیر کودک بتوانند نقش خود را در این زمینه ایفا کنند.

نیکخواه آزاد از حضور فیلم های مهمی از جمله توران خانم ساخته رخشان بنی اعتماد و مجتبی میرتهماسب برای اولین بار در چهل و هشتمین جشنواره بین المللی رشد خبر داد و افزود: در بخش بین المللی به حدی فیلم به دفتر جشنواره ارسال شد که از بخشی از آنها خواستیم تا فیلم هایشان سال آینده به نمایش در بیایند.

وی همچنین از دوبله فیلم ها برای دانش آموزان دبستانی به سرپرستی ناصر ممدوح خبر داد و گفت: در جشنواره چهل و هشتم ضمن انتخاب فیلم های درجه یک ایرانی، فیلم های مهمی از جمله کودک خاموش که جایزه اسکار 2018 را گرفت هم در لیست نمایش داریم که از طریق قانونی به بخش مسابقه راه پیدا کرده است.

دبیر جشنواره مناسبات خانوادگی را یکی از موضوعات مهم برای انتخاب فیلم ها دانست و گفت: فیلم هایی بودند که موضوعات مرتبط با جشنواره داشتند اما به دلیلی اینکه کیفیت خوبی نداشتند از لیست انتخاب حذف شدند چراکه کیفیت به اندازه موضوع برای ما مهم بود.

نیکخواه آزاد با بیان این مطلب که جشنواره فیلم رشد به دنبال تقویت تولید آثار آموزشی است؛ گفت: عنوان رسمی این رویداد فرهنگی، جشنواره فیلم های «علمی، آموزشی و تربیتی» است با این حال و بر خلاف این عنوان، جشنواره رشد در سالیان اخیر در بخش فیلم‌های داستانی که عمدتاً فیلم های تربیتی به حساب می آیند، غنی‌تر بوده و حضور فیلم‌های علمی و آموزشی باکیفیّت در آن به مرور کم‌رنگ شده است.

وی با بیان اینکه باید موانع ساخت فیلم های علمی و آموزشی شناخته و رفع شود؛ اظهار داشت: ما در این دوره از جشنواره درصدد هستیم فرصت ها و تهدیدهای این امر را بررسی و توجّه مسئولان را به آن جلب کنیم و شخصاً امیدوارم که در سال های آینده با وضعیت بهتری مواجه شویم.

**شعار جشنواره امسال؛ دانش در آیینه تصویر

وحید نیکخواه آزاد؛ شعار جشنواره امسال را «دانش در آینه ی تصویر» اعلام کرد و گفت: این جشنواره هنگامی به چشم انداز آرمانی خود نزدیک می شود که بتواند مجموعه‌ای از فیلم‌ها را در راستای اهداف و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش عرضه کند.

دبیر چهل و هشتیمن جشنواره بین المللی رشد با اشاره به این مطلب که امسال فیلم‌هایی که به سه سرفصل علمی، آموزشی و تربیتی ارتباط مستقیم دارند، در جشنواره حضور پررنگ تری دارند؛ از برگزاری گفتگوها و میزگرد‌هایی در این خصوص خبر داد که در کنار نمایش فیلم ها به طور گسترده به آنها پرداخته می شود.

**740 فیلم ایرانی به دبیرخانه رسید

نیکخواه آزاد تعداد فیلم های ایرانی رسیده به دبیرخانه را ۷۴۰ فیلم اعلام کرد که آثار منتخب در سه بخش فیلم داستانی، پویانمایی و مستند به رقابت خواهند پرداخت.

وی همچنین از حضور ۴۶۶ فیلم از فیلمسازان ایرانی خبر داد که متقاضی شرکت در بخش بین الملل جشنواره هستند و آثار آن ها توسط هیئت انتخاب بررسی شده و در نهایت از این تعداد، ۴۷ فیلم پویانمایی، ۱۸ فیلم مستند و ۳۵فیلم داستانی برای شرکت در بخش مسابقه ی بین الملل این جشنواره انتخاب شده اند.

بنابر گفته های دبیر جشنواره بین المللی فیلم رشد؛ از میان ۷۴۰ فیلم ایرانی متقاضی شرکت در جشنواره، 109 فیلم برای شرکت در بخش مسابقه ی بین المللی برگزیده شده اند که شامل ۸ فیلم بلند داستانی، ۳۸ فیلم کوتاه داستانی، 21فیلم مستند و ۴۲ فیلم پویانمایی هستند. نیکخواه همچنین در بخش بین الملل، فیلم ها از ۲۸ کشور از ۵ قاره حضور خواهند داشت که از میان آنها ایتالیا با ۱۱ فیلم، هند با ۸ فیلم و فرانسه با ۷ فیلم، دارای بیشترین نماینده در این جشنواره هستند.

**رقابت 13 فیلم بلند سینمایی در جشنواره

نیکخواه آزاد همچنین از رقابت 13 فیلم بلند سینمایی در این جشنواره خبر داد و افزود: در بخش داستانی بلند در این دوره از جشنواره 8 فیلم سینمایی ایرانی و 5 فیلم سینمایی خارجی به بخش مسابقه راه یافتند.

وی همچنین از حضور پویانمایی های خارجی چون ابرقهرمانان من، پابرهنه، خانه، گام های قهرمان، ماه نورد، میرکات از کشورهای کلمبیا، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، مالزی، جمهوری چک، دانمارک، اسلواکی در جشنواره خبر داد و اضافه کرد: در این بخش از میان آثار ایرانی رسیده به دبیر خانه ی جشنواره 8 فیلم سینمایی زیر در بخش مسابقه ی بین الملل رقابت خواهند کرد. اتاق تاریک (روح الله حجازی)، بیست و یک روز بعد (محمدرضا خردمندان)، تپلی و من (حسین قناعت)، درساژ (پویا بادکوبه)، زیر سقف دودی( پوران درخشنده)، لکنت(محمدرضا حاجی غلامی)، من و جمعه (حسین عامری)، هندی و هرمز (عباس امینی) از جمله این فیلم ها بودند.

**دانش آموزان فیلمساز باهم رقابت می کنند

دبیر جشنواره بین المللی رشد گفت: از میان ۱۳۸ فیلم ارسالی فرهنگیان به دبیرخانه جشنواره رشد، ۲۰ فیلم زیردر بخش مسابقه حضور خواهند داشت که در حوزه های مستند علمی آموزشی، فیلم داستانی کوتاه و پویانمایی تولید شده اند و به موضوعاتی چون بهداشت و تندرستی، تعلیم و تربیت، مسائل اجتماعی، حفظ ذخایر ملی، آموزه های دینی، کار آفرینی و حرفه آموزی می پردازند.

وی ادامه داد: همچنین از میان ۱۲۷ فیلم رسیده به دبیرخانه، ۱۵ فیلم به بخش فیلمسازان دانش آموز جشنواره راه یافتند که از این تعداد ۱۱ اثر از دانش آموزان دختر و ۴ فیلم از دانش آموزان پسر از استان های فارس، قزوین، زنجان، خوزستان، خراسان رضوی، اصفهان، کرمان و تهران برای کسب تندیس زرین جشنواره با هم رقابت می کنند.

رقابت 89 پویانمایی ایرانی و خارجی در جشواره رشد

بنابرگفته های دبیر جشنواره بین المللی رشد در این دوره از جشنواره ۸۹ پویانمایی ایرانی و خارجی در بخش پویا نمایی به رقابت می پردازند که از این تعداد ۴۲ فیلم پویانمایی ایرانی و ۴۷ انیمیشن خارجی به بخش مسابقه راه یافته اند. این آثار از کشورهای روسیه، مجارستان، مکزیک، آلمان، دانمارک، انگلستان، هند، فرانسه، کانادا، آمریکا، لیتوانی، عراق، مالزی، اسلوونی، استرالیا، مصر، ژاپن، جمهوری چک، ایتالیا، آرژانتین و ایرلند هستند. همچنین در این بخش از میان آثار ایرانی رسیده به دبیر خانه ی جشنواره ۴۲ پویانمایی در بخش مسابقه ی بین الملل رقابت خواهند کرد.  

**رقابت ۶۸ فیلم داستانی کوتاه در بخش بین‌الملل

وحید نیکخواه آزاد همچنین با اعلام این خبر که ۳۸ فیلم ایرانی و ۳۰ فیلم از فیلمسازان خارجی به بخش مسابقه فیلم های داستانی کوتاه راه یافتند؛ گفت: این آثار از کشورهای انگلستان، هند، مصر، ترکیه، اندونزی، یونان، ایتالیا، مالتا، اسپانیا، پرتغال، تونس، برزیل، مکزیک، آلمان، دانمارک، فیلیپین، فنلاند حضور خواهد داشت.

**رقابت 39 فیلم مستند در جشنواره

دبیر جشنواربین المللی فیلم رشد در ادامه از رقابت ۳۹ فیلم مستند در بخش بین‌الملل خبر داد. نیکخواه آزاد گفت: ۲۱ مستند ایرانی و ۱۸ مستند خارجی به بخش مسابقه بین الملل راه یافتند که این آثار از کشورهای مکزیک، سنگاپور، صربستان، هلند، بنگلادش، پاکستان، اندونزی، هند، ایالات متحده آمریکا، مولداوی، بلژیک، اسپانیا و آلمان هستند.

**معرفی داوران ایرانی چهل‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد

دبیر جشنواره بین المللی رشد در ادامه این نشست به معرفی اعضای هیات داوران پرداخت. علیرضا رضاداد، مهوش شیخ الاسلامی و مهدی خرمیان به عنوان اعضای ایرانی هیات داوران این دوره‌ی جشنواره معرفی شدند که به همراه داوران خارجی به ارزیابی آثار می‌پردازند.

وی افزود: اسامی داوران خارجی این دوره از جشنواره استفان مازوویچ از صربستان؛ فلیپ آرالتینکی از لبنان در بخش مستند، گانگ لیان فنگ از چین و الیف ارگزن از ترکیه در بخش داستانی و ماتیا میلیچ از کروواسی و پاندای از هند در بخش پویانمایی هستند

**مرور آثار آموزشی کیارستمی

یکی دیگر از بخش هایی که در این نشست به آن اشاره شد؛ مرور آثار آموزشی کیارستمی بود.

دبیر جشنواره بین المللی رشد درباره این بخش اظهار داشت: ۶ فیلم آموزشی و ۲ فیلم تربیتی از ساخته‌های فیلمساز فقید، عباس کیارستمی که همگی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساخته شده اند، در جشنواره رشد به نمایش گذاشته خواهد شد و پس از نمایش این آثار در ۲ سانس، جلسه گفت وگو با حضور کارشناسان و همکاران قدیمی عباس کیارستمی برگزار می شود.

«زنگ تفریح»، «من هم می‌توانم»، «دو راه حل برای یک مسئله»، «رنگ‌ها»، «دندان‌درد» عنوان فیلم‌های آموزشی زنده یاد کیارستمی هستند که در این جشنواره نمایش داده خواهند شد. همچنین دو فیلم «اوّلی‌ها» و «مشق شب» نیز از جمله آثار تربیتی این فیلمساز است که در جشنواره رشد اکران خواهد شد.

**ثبت نام اعضای کانون فیلم رشد

وحید نیکخواه آزاد با بیان اینکه عضویت در کانون فیلم رشد رایگان است، اظهار داشت: اعضای کانون می‌توانند از تمامی برنامه‌های چهل و هشتمین دوره ی جشنواره فیلم رشد، به صورت رایگان استفاده کنند. همچنین شرکت در جلسات گفتگو با فیلمسازان، کارگاه های آموزشی، دیدار با کارگردان ها، بازیگران و عوامل فیلم های شرکت کننده در جشنواره برای افرادی که عضو کانون شوند، امکان پذیر است.

شرکت در مسابقه ی تصویری نقد فیلم های جشنواره (با صدها جایزه ی ارزنده)، عضویت رایگان در سینماتک فیلم رشد، حضور تعدادی از اعضا در مراسم افتتاحیه و اختتامیه ی جشنواره، از دیگر مزایای عضویت در کانون فیلم رشد اعلام شد.

دبیر جشنواره بین المللی فیلم رشد همچنین با بیان این مطلب که سینماگران، سینمادوستان، دانشجویان، آموزگاران و دانش آموزان می توانند با مراجعه به سایت کانون به نشانیhttp://festival.roshd.ir ثبت نام کنند و به عضویت کانون فیلم رشد درآیند؛ گفت: اعضای کانون فیلم رشد، برای اطلاع از نحوه و زمان تحویل کارت عضویت، اخبار و برنامه های جشنواره و چگونگی شرکت در مسابقه تصویری نقد فیلم های حاضر در چهل و هشتمین جشنواره ی فیلم رشد، در فضای مجازی، به نشانی@roshdfilmfestival در اینستاگرام و دیگر شبکه های اجتماعی مراجعه کنند.

**توافق انجمن سینمای جوانان ایران با جشنواره رشد

نیکخواه آزاد با اعلام این خبر که امتیاز شرکت رایگان در دوره‌های آموزشی انجمن سینمای جوانان ایران به ١۵ فیلمساز دانش‌آموز راه یافته به بخش رقابتی جشنواره‌ رشد اعطا می‌شود؛ عنوان کرد: انجمن سینمای جوانان ایران با اهدای جایزه نقدی به برگزیدگان نهایی این بخش، علاوه بر تقدیر از آنان حمایت می‌کند و مطابق این توافق گزیده‌ای از فیلم‌های سی و پنجمین جشنواره‌ بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در جشنواره رشد به نمایش در خواهد آمد و میزگردی در زمینه فیلمسازی دانش‌آموزی برگزار خواهد شد. همچنین انجمن سینمای جوانان ایران امکان حضور فعّال همکاران جشنواره‌ رشد در زمان برگزاری سی و پنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران را فراهم می‌کند تا اعضای انجمن سینمای جوانان ایران و شرکت‌کنندگان در این جشنواره، با بخش‌ها و برنامه‌ها جشنواره‌ رشد آشنا شوند و به عضویت کانون‌ فیلم رشد درآیند.

دبیر چهل و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم رشد همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر عدم نمایش فیلم «آن سوی ابرها» ساخته مجید مجیدی در جشنواره امسال فیلم رشد گفت: با تمام تلاشی که کردیم نتوانستیم با تهیه کننده این فیلم برای اکران آن در جشنواره به توافق برسیم در حالیکه این همکاری از سوی بسیاری از تهیه کنندگان و کمپانی های دیگر انجام گرفت.

**معرفی جایزه بین المللی مصطفی

وحید نیکخواه آزاد در پایان به جایزه بین المللی مصطفی که نوبل ایرانی است اشاره کرد و گفت: در این دوره از جشنواره این جایزه معرفی و فیلم های علمی منتخب آنها که توسط دانش آموزا ساخته شده است؛ نمایش داده می شود.

**

در ابتدای این نشست با حضور با حضور وحید نیکخواه آزاد (دبیر جشنواره)، حیدر تورانی (معاون وزیر آموزش و پرورش و سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش) ومحمد ناصری (رییس جشنواره و مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش) از پوستر چهل و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم رشد رونمایی شد.

بنا بر این گزارش، بیش از چهار هزار فیلم خارجی متقاضی حضور در بخش رقابتی چهل و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم رشد شدند که در نهایت از این تعداد، 47 فیلم پویانمایی، 18 فیلم مستند و 35فیلم داستانی برای شرکت در بخش مسابقه ی بین الملل این جشنواره انتخاب شده است.

آثار انتخابی در سه بخش فیلم های داستانی، پویانمایی و مستند (شامل مستند علمی ـ آموزشی و مستند به مفهوم عام) به رقابت خواهند پرداخت.

این فیلم ها از 28 کشور از 5 قاره در مسابقه ی بین الملل حضور خواهند داشت که از میان آنها ایتالیا با 11 فیلم، هند با 8 فیلم و فرانسه با 7 فیلم، دارای بیشترین نماینده در این جشنواره هستند.

همچنین از میان 740 فیلم ایرانی متقاضی شرکت در چهل و هشتمین جشنواره ی بین المللی فیلم رشد، 109 فیلم برای شرکت در بخش مسابقه ی بین المللی برگزیده شده اند که شامل 8 فیلم بلند داستانی، 38 فیلم کوتاه داستانی، 21 فیلم مستند و 42 فیلم پویانمایی هستند.

سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش چهل و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی رشد را از 25 آبان تا 2 آذر 97 در سینما فلسطین تهران برگزار خواهد کرد.

کد خبر: 976413

وب گردی

وب گردی