واکنش  مسجدجامعی  به نگاه بساز بفروشی  تهران یکی از گزینه های شهرداری

یک عضو شورای شهر تهران، از نگاه بساز بفروشی یکی از گزینه های تصدی شهرداری تهران انتقاد کرد.

به گزارش ایسکانیوز، احمد مسجدجامعی در جریان بررسی برنامه‌ سید کامل تقوی‌نژاد، گزینه تصدی شهرداری تهران، با تشکر از او به دلیل آنکه همه تجربیات خود را در اختیار مدیریت شهری قرار داد، گفت: در دفعات قبل و هنگام انتخاب از بین کاندیداهای مورد نظر، هر یک از این عزیزان برنامه‌ای می‌دادند که فرصت آشنا شدن با آنها را از طریق این برنامه‌ها و در کمیسیون‌ها فراهم می‌کرد، که این بار این فرصت فراهم نشد و آن قدر امور شتابزده بود که همه چیز همین امروز در صحن ارائه شد، در حالی که برای انتخاب شهردار در دوره های پیش هر یک از نامزدها هم گزارش ها و هم ضمائم بالادستی را ارائه کردند.

وی در نقد برنامه‌های تقوی‌نژاد ادامه داد: باید مشخص شود اینکه می‌گویید «ساخت و ساز کلید رونق در زمان تحریم است» چگونه ممکن است؟ این همه واحدهای خالی در تهران وجود دارد و من سئوالم این است که با این شرایط مگر می‌شود در تهران ساخت و ساز مبنای رونق اقتصادی باشد. مگر پیش از این ساخت و ساز در تهران منجر به رونق شد؟

مسجدجامعی افزود: در برابر ساخت و ساز این پرسش وجود دارد که اگر در شرایط فعلی بخواهیم ساخت و ساز را تشویق کنیم و این را به عنوان کلید حل مشکلات بدانیم آیا امکانش از لحاظ اجرایی، زمانی و ساختاری فراهم است؟

وی در ادامه دیدگاه‌های خود تصریح کرد: دوم اینکه بعضی از این راهکارها که ارائه شد نیاز به قواعد و قوانینی دارد؛ مثلا صندوقی که می‌خواهید ایجاد کنید نیاز به قانون دارد. قانونی که تصویب و طی شدن مراحل آن نیازمند نظر مجلس و دولت است؛ سوال این است که این‌ها کی قرار است جواب بدهد؟ اگر قرار است برنامه‌ای برای شهرداری بنویسیم، این موضوعات را به عنوان یک وظیفه برای شهرداری‌ها می توان در نظر گرفت.

عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: سوم اینکه شورای شهر مصوباتی دارد که قابل استفاده برای برنامه‌ها و می‌تواند راهگشا باشد. و در این برنامه من چیزی درباره این مصوبات نشنیدم. می دانید که لایحه پیشنهادی مالیات بر ارزش افزوده در دولت هست که حتما شما به عنوان رییس سازمان امور مالیاتی در نوشتن آن نقش اساسی داشتید. شما از یک طرف درآمدهای پایدار را مطرح می‌کنید اما از طرفی در همین لایحه ریشه درآمدهای پایدار شهرداری ها شده به شدت متزلزل شده است. و عوارض تبدیل به مالیات شده.

وی افزود: گاهی حرف‌هایی مطرح می‌شود اما به دلیل موانع نهادی، ساختاری، قانونی، اصلا با تعاریف شهرداری متناسب نیست و از سهم شهرداری ها به سهم دولت رفته است. مواردی چون عوارض ۵ درصدی حمل‌ونقل برون شهری، عوارض ۱۲ در هزار گمرکی، عوارض سوخت، عوارض خودرو و عوارض آلودگی و نظایر اینها اگر حذف شود با کاهش جدی درآمدهای شهرداری مواجه می‌شویم و متاسفانه این پیشنهاد از بابت سازمان هایی داده شده است.

مسجدجامعی با بیان اینکه رویکرد و تجربه تقوی‌نژاد بسیار به کار شهر می‌آید، گفت: این موضوع را از این نظر می‌گویم که یکی از مسائل اساسی شهر اقتصاد شهر است اما جنس و ذات شهرداری شکل دیگری از مناسبات اقتصادی را می‌طلبد که ضرورت دارد مبتنی بر مشارکت‌های اجتماعی باشد. یعنی از شکل نهادی وابسته به تشکیلات دولت خارج شود و اختیار شهرداری را به دست دولت نسپریم.

وی افزود: اینکه دولت در موضوع همکاری‌ها می‌گوید گروهی از وظایف را باید به شهرداری‌ها سپرد، در واقع علتش این است که از نظر آنها امکان اداره شهرها به اعتبارات دولتی وجود ندارد و به این ترتیب بار شهرداری مدام زیادتر می‌شود از آن سو هم عوارض را تبدیل به مالیات می کنند.

مسجدجامعی در پایان گفت: درآمدهای شهری از سبد عوارض به سبد مالیات وارد می‌شود و مداوم دست شهرداری‌ها در این موارد تنگ‌تر می‌شود؛ درحالی که شهرداری اصلا یک بنگاه اقتصادی و امثال آن نیست.

مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 976439

وب گردی

وب گردی