سیری در روزنامه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در شماره های منتشر شده خود به تحلیل و بررسی مطالب مهمی پرداخته بودند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز،«روزنامه الحیات» عربستان در یادداشتی با عنوان «تحریم های آمریکا علیه نفت ایران» و به قلم «ولید خدوری» به تحریم های جدید آمریکا اشاره داشته و به این نکته می پردازد که اولا وعده های ترامپ برای اعمال تحریم های سخت علیه ایران به جهت استثنائاتی که قائل است تحقق پیدا نکرده و ثانیا علت اصلی عقب نشینی وی، به افزایش قیمت نفت در صورت تحریم کامل نفتی ایران بر می گردد.نگارنده در همین زمینه می نویسد: «هفته گذشته تحریم های نفتی ایران از سوی آمریکا شروع شد و این تحریم ها شامل همه کشورها یی می شود که با شرکت ملی نفت ایران و یا شرکت های مرتبط با نفت این کشورهمکاری نمایند.علاوه بر این ،تحریم های آمریکا ممانعت ایران از دست یابی به نظام «سوییفت» برای انجام معاملات مالی بین المللی رانیز شامل می شود. در همین زمینه ،ترامپ اعلام کرده بود که این تحریم ها نسبت به تحریم های گذشته شدیدتر وسخت ترخواهد بود؛ اما بعد از اعمال تحریم مشخص گردید که آمریکا هشت کشور را ازجمله چین،هند،ژاپن وکره جنوبی که از ایران نفت واردمی کردند به مدت 180روز از این تحریم ها معاف کرده است. ترامپ این استثنائات را از این جهت قایل شد که می ترسید قیمت نفت در سطح جهانی افزایش پیدا نماید.»

«عبد الحمید صیام » در روزنامه «القدس العربی» در مطلبی با عنوان «انتخابات میان دوره ای آمریکا :ناخن کشی اقلیت ها و زنان به صورت ترامپ» به برگزاری انتخابات اخیر آمریکا و شکست ترامپ و ناراحتی وی از نتیجه آن پرداخته است. این نویسنده اعتقاد داردکه این انتخابات در واقع ناخن کشی و پنجه افکندن اقلیت ها وزنان و مخصوصا حامیان مهاجران به صورت ترامپ بوده است. وی می نویسد: «کسانی که یک روزبعد از برگزاری انتخابات میان دوره ای در آمریکا کنفرانس مطبوعاتی ترامپ و بحث داغ» جیم آکوستا «خبرنگار سی ان ان» را مشاهده کرده اند تاکید می کنند که ترامپ بعد از این انتخابات چقدر از نتیجه آن ناراحت و شکست خورده به نظر می رسید.برخی از تحلیل گران و افکار عمومی اعتقاد دارند که این نتیجه در واقع یک نوع شکست فردی برای وی و سیاست های تبعیض نژادی اش و مخصوصا درباره مهاجرت می باشد. این انتخابات در واقع یک نوع نظر سنجی از افکار عمومی آمریکا در خصوص عملکرد دوساله اول رئیس جمهور این کشور در دوره اول ریاست جمهوری اش می باشد. در همین زمینه قابل ذکر است که بعد از ظهر برگزاری انتخابات در ایالت نیوجرسی ،حاضران که اکثرشان نیز از زنان مسلمان مهاجر مقیم این کشور بودند درخصوص سیاست‌های تبعیض نژادی ترامپ علیه مسلمانان و عرب ها و دیگر مهاجران با یکدیگر گفت و گو می کردند».

«روزنامه عمان» در مطلبی با عنوان «نمایشگاه پیام صلح و دوستی» به نقش عمان در شکل گیری صلح و دوستی میان کشورها و احترام مردم و پادشاه این کشور در نزد جهانیان پرداخته است. این روزنامه اشاره دارد: «تصادفی نیست که عمان و پادشاه این کشور و مسوولان آن مقصد بسیاری از سیاستمداران جهان برای گفت و گو و حل و فصل برخی ازمشکلات میان کشورها و تبادل ایده می باشند. شکل گیری این چهره برای عمان به تلاش های این کشور در طی چهل و هشت سال گذشته برای ایجاد صلح، امنیت و ثبات در منطقه و گسترش تفاهم میان کشورها بر می گردد.یکی از بارزترین و مهم‌ترین نتایجی که این نقش عمان برای شهروندانش داشته است است این بود که مورد احترام کشورها و مردم در جهان می باشند. نمونه های زیادی از اقدامات صلح دوستانه عمان وجود دارد و یکی از این نمونه ها ، برگزاری نمایشگاه پیام صلح و دوستی عمان می باشد که توسط وزارت اوقاف و با همکاری وزارت امورخارجه این کشور در سال 2010 برگزار شد و 118شهر از 36 کشور جهان در آن مشارکت داشتند. قابل ذکر است که بعد از برگزاری این نمایشگاه، نمایشگاه‌های دیگری در شهرهای دیگر جهان برگزار شد که یکی از آنها هم اکنون در«پراگ» پایتخت چک‌اسلواکی تا پایان نوامبر در جریان است».

«روزنامه الاهرام » مصر در یادداشتی با عنوان«نافرمانی نظامی اروپا ازآمریکا» و به قلم «مصطفی السعید» به فکر خروج نظامی اتحادیه اروپا از همراهی با آمریکا و تشکیل ارتش جدید اروپایی پرداخته است. نویسنده اشاره دارد: «دو درخواست همزمان برای تشکیل ارتش اروپایی مستقل از آمریکا که یکی سه شنبه هفته گذشته از زبان ماکرون رییس جمهور فرانسه بیان گردید و دیگری، از زبان «جان کلود یونکر» سخنگوی اتحادیه اروپا در همان روز ذکر شد و قبل از آن هم «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان به عنوان یکی از خوش بین ترین فرد برای تشکیل ارتش واحد اروپایی آن را طرح کرده بود بیانگر جدی بودن نافرمانی نظامی اتحادیه اروپا از آمریکاست؛ اما سوال این است که چه عاملی سبب شد تا این فکر از سوی کشورهای اروپایی طرح گردد. به نظر می رسد که چند عامل موثر بوده است یکی خروج ترامپ از تفاهم نامه سلاح هسته ای با روسیه که اروپا معتقد است که آمریکا تعهدش را نسبت به اروپا نقض کرده و دیگری، خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و سوم، ناراحتی اروپا از هیمن است و تسلط آمریکا برتصمیم هایش».

کد خبر: 976469

وب گردی

وب گردی