سمینار آشنایی با دانش و فناوری خلأ در واحد علوم وتحقیقات برگزار شد

سمینار انجمن خلأ ایران با همکاری مرکز تحقیقات فیزیک واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با هدف ترویج دانش و فناوری خلأ با حضور جمعی از استادان و دانشجویان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، فرهاد معصومیان رئیس انجمن خلأ ایران در این سمینار گفت: انجمن خلأ از سال ۱۳۸۳ با مجوز وزات علوم و فن‌آوری فعالیت خود را آغاز کرده است. فعالیت این انجمن با توجه به اهمیت دانش و فناوری خلأ در زندگی روزمره انسان قابل توجه است.

وی ادامه داد: انجمن خلأ ایران به منظور ترویج و توسعه فناوری خلأ، اقدام به برگزاری سمینارهای " آشنایی با دانش و فناوری خلأ، معرفی موقعیت های شغلی و کاربردهای آن در کشور" در دانشگاه های چند رشته‌ای سراسر کشور نموده است. از این رو این سمینار در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی که دارای رشته‌های بین رشته ای متنوعی است، برگزار شد.

معصومیان خاطرنشان کرد: وظیفه اصلی این انجمن در کشور، اطلاع‌رسانی در خصوص این رشته علمی و معرفی کاربردها و ظرفیت‌های بالقوه آن در کشور است. دانش خلأ یکی از پرکاربردترین دانشها در دنیاست ولی متاسفانه تا امروز ضرورت توجه به آن در کشور درک نشده است.

رئیس انجمن خلأ ایران افزود: فشار وقتی کمتر از فشار اتمسفری شود، خلأ به وجود می‌آید. یکی از کاربردهای خلأ، ویژگی‌های فیزیکی مرتبط مانند جاروبرقی است که با حالت مکش، زباله و گرد و غبار را می‌مکد. همچنین جابجایی اجسام سبک و سنگین، مکنده بزاق دهان که در دندانپزشکی کاربرد دارد، لوله‌های خون‌گیری و لامپ‌های رشته‌ای از جمله موارد بهره‌گیری از دانش خلأ است.

وی با بیان اینکه این سمینارها با زبان ساده برای آشنایی بیشتر با دانش خلأ در دانشگاه‌های کشور برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: دانش خلأ در حقیقت تکنولوژی زیربنایی است و بیشتر در رشته‌های فیزیک، مکانیک، مهندسی شیمی، هوافضا، مهندسی برق، مواد و متالورژی، مهندسی پزشکی، صنایع دارویی و غذایی و دانش‌هایی چون نانو، لیزر و دانش هسته‌ای کاربرد دارد.

سمینار انجمن خلأ ایران با محورهای آشنایی با دانش و فناوری خلأ، ویژگی‌های فیزیکی مرتبط با دانش خلأ، معرفی کاربردهای متنوع و گوناگون آن، توصیف اهمیت بین رشته‌ای فناوری خلأ و معرفی پتانسیل‌های موجود در کشور، فرصت‌های شغلی و آینده آن در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد.

کد خبر: 976470

وب گردی

وب گردی