نگاهی به روزنامه‌های دانشجویی دنیا

روزنامه های منتشر شده در دانشگاه های جهان به بررسی مسائل متنوعی از جامعه دانشگاهی و محیط زیستی پرداخته اند که در ادامه به بیان مختصری از آن ها می پردازیم.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، روزنامه « The Varsity» دومین روزنامه قدیمی دانشگاهی کانادا وابسته به دانشگاه «تورنتو» در مطلبی با عنوان « مورد سوال قرار گرفتن مدیر انجمن دانشجویی مسلمانان» به قلم « Josie Kao» به رفت و آمد سه ساله نیروهای امنیتی و دولتی به انجمن دانشجویان مسلمان این دانشگاه می پردازد. نویسنده در این زمینه مطرح می کند:« انجمن دانشجویان مسلمان (MSA) در دانشگاه تورنتو بارها مورد بازدید های ناگهانی از سوی مقامات پلیس و سرویس اطلاعاتی کانادا قرار گرفته است. برخی از این افسران در موارد خاص به طور ناگهانی در منازل مدیران انجمن حضور پیدا کرده اند.

یکی از مدیران انجمن اعلام کرد که افسران از وی در مورد این انجمن و آنچه که انجام می دهد سوالاتی پرسیدند اما معلوم شد که این افراد به دنبال اطلاعاتی در مورد اعضای کنونی و قبلی این انجمن بخصوص افرادی که از خاورمیانه در این دانشگاه حضور داشته اند هستند.

مدیر انجمن اسلامی این بازدید ها را شوک آور توصیف و اعلام کرد که در دانشگاه تورنتو از رفاه و امنیت صحبت می شود و نباید ایمان دانشجویان را نشانه گرفت. وی ادامه داد با وجود چنین اتفاقی بسیاری از دانشجویان از این انجمن فاصله خواهند گرفت. جاسمین زین، استاد جامعه شناسی و مطالعات مسلمان در دانشگاه ویلفرید لوریه اعلام کرد که این گونه اعمال باعث اسلام هراسی می گردد و این گونه بازدیدها در بسیاری از دانشگاه های کشور رخ داده است.»

روزنامه « Glasgow University Guardian» وابسته به دانشگاه « گلاسکو» طی مطلبی با عنوان« گردشگری تاریک: تعقیب وحشتناک» به قلم« Max Kelly» به معرفی واژه گردشگری تاریک می پردازد. نگارنده در این زمینه می نویسد:« گردشگری تاریک یا گردشگری سیاه، پدیده ای در حال رشد است که در آن گردشگران به دنبال مقصد های غریب و مخرب هستند. اغلب این مکان ها با رنج و فاجعه مرتبطند. مکان هایی که دارای مشکلات اقتصادی و درگیر بلایای طبیعی هستند نیز از جمله مقصد های این گردشگران به حساب می آیند. شهر «لانوریا» شیلی یکی از شناخته شده ترین اماکن توریستی است که شاید یکی از جذاب ترین آن ها باشد. این روستا در کویر آتاکاما قرار دارد. ساکنان این مکان در سال 1826 به استخراج نمک دست زدند که بسیار هم موفق بود با این حال، اثرات افسردگی بزرگ، این شهر ارزشمند را نابود کرد و در نهایت متروکه رها شد. در این شهر، گورهایی سرباز پر از استخوان ساکنان قدیمی آن وجود دارد افرادی که به عنوان گردشگر به این شهر مراجعه می کنند از شنیدن صداهای وحشتناک در این منطقه خبر داده اند. از دیگر نقاط این گونه گردشگری می توان به مناطق مرتبط با حوادث هسته ای مانند چرنوبیل و فوکوشیمای ژاپن نام برد. گردشگری سیاه بارها و بارها توسط نشریات متعدد به عنوان عملی موهن مورد انتقاد قرار گرفته است با این حال تمرکز برخی آژانس های گردشگری بر این گونه سفرها رو به رشد است.»

روزنامه «دیلی ایلینوی» وابسته به دانشگاه «ایلینوی» طی مطلبی با عنوان«از بین بردن حق شهروندی افراد متولد شده در آمریکا تاریخ را از بین خواهد برد» به قلم «KYRA SADOVI» به بررسی تصمیمات مهاجرتی ترامپ و تاثیر آن در جامعه آمریکا می پردازد. نگارنده در این زمینه می نویسد:« دونالد ترامپ در دو سال ریاست جمهوری خود، بسیاری از هنجارها و سیاست ها را از بین برده است. آخرین حمله وی به حقوق افرادی است که در آمریکا متولد می شوند. چیزی که قبلا به عنوان سنگ بنای حیاتی ارزش‌های آمریکایی ما شناخته شده است و حتی دیوان عالی بیش از یک قرن است که آن را مورد سوال قرار نداده است. ترامپ اعلام کرد که شهروندی مردم متولد شده در خاک ایالات متحده و به طور خاص دریمرها را پایان می دهد. این تغییرات سیاست های مهاجرتی ایالات متحده را از بین خواهد برد و حق رأی را به اواخر دهه 1800 بازخواهد گرداند. بدیهی است که این پیشنهاد سیاستی در دادگاه ها بررسی خواهد شد، اما در مراحل اولیه به نظر می رسد که این قانون مهاجرت آمریکا را به قرن نوزدهم خواهد کشاند.»

روزنامه«Arizona Daily Wildcat» وابسته به دانشگاه آریزونای آمریکا طی مطلبی با عنوان « تلاش محققان برای بهبود بیماری پارکینسون » به قلم «Marissa Heffernan» از سرمایه گذاری این دانشگاه برای تحقیقات در مورد بیماری پارکینسون خبر می دهد. نگارنده در این زمینه می نویسد:«دو محقق دانشکده پزشکی دانشگاه آریزونا به تازگی کمک هزینه سه ساله 750 هزار دلاری را از کمیته تحقیقاتی پزشکی آریزونا دریافت کرده اند تا بررسی کنند چگونه کتامین می تواند برای بهبود زندگی بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون استفاده شود. دکتر اسکات شرمن، متخصص مغز و اعصاب کالج پزشکی و تورستن فارک، دانشمند عصب شناسی در بخش مغز و اعصاب این دانشگاه، در سال آینده بعد از انجام تجارب آزمایشگاهی تحقیقات خود را با آزمایشات بالینی ادامه خواهند داد. بیماری پارکینسون یک اختلال نوروژنیک است و با یک مجموعه خاص از سلولهای مغز که باعث ایجاد دوپامین( یک ماده شیمیایی در مغز برای انجام اعمال مختلف مانند انجام حرکات) می شود در ارتباط است. به همین علت، شایع ترین نشانه هایی که مردم با بیماری پارکینسون می بینند، کمبود حرکت، لرزش، سفتی و مشکلات تعادلی است. دانشمندان اعلام کردند با توجه به اینکه این بیماری در سن بالا نمود پیدا می کند و جمعیت جوانی از دانشجو در دانشگاه آریزونا وجود دارد امیدوارند تا با یافته های جدید جلوی گسترش این بیماری را بگیرد.»

انتهای پیام/

کد خبر: 976473

وب گردی

وب گردی