وعده‌هایی که هیچ‌وقت سرانجامی نداشت/ حمایت از ایده تا تولید محصول در کشور معنا ندارد

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان با تاکید بر مشکلات پیش‌روی پژوهشگران و مخترعان گفت: متاسفانه تمام وعده و وعیدها بیشتر در حد حرف است تا عمل؛ این در حالی‌است که اکثر کشورها از پژوهشگران حمایت‌های لازم را به عمل می‌آورند.

محمد کیانی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم‌وفناوری ایسکانیوز، با اشاره به همکاری دانشگاه‌ آزاد اسلامی با پژوهشگران و مخترعین اظهار کرد: ما چندین پروژه تحقیقاتی و دانشگاهی در بخش‌های مختلف انجام دادیم اما متاسفانه با وجود انعقاد قرارداد همکاری، هیچ‌گونه حمایتی از سوی آنها اعمال نشده است در نهایت وقتی زمان اجرای قرارداد می‎‌رسید هیچ اتفاقی رخ نمی‌داد دریغ از یک کمک مالی و ارائه تسهیلات.

کیانی تاکید کرد: طی سال‌های گذشته پروژه‌های زیادی را به دانشگاه آزاد اسلامی ارائه دادیم، ولی بعد از چند سال نتیجه ای برای ما حاصل نشد و دلیل همکاری نکردن دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل منابع مالی بوده است.

مدیرعامل مبتکران صنعت تجارت هیربد تصریح کرد: متاسفانه تمام وعده وعیدها بیشتر در حد حرف است تا عمل؛ هم اکنون در کره جنوبی شرکت‌هایی متقاضی همکاری با ما هستند اما به دلیل مسایل سیاسی و تحریم‌ها که در دنیا شکل گرفته این امکان وجود ندارد که بتوانیم از گرنت بین المللی استفاده کنیم و کارهای صنعتی سازی طرح‌ها را انجام دهیم.

یک فعال در باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی، افزود: تنها مشکل در کشور نبود حمایت‌های اساسی از پژوهشگران و شرکت‌های دانش بنیان است تا به امروز چندین طرح را معاونت علم وفناوری معرفی کردیم اما متاسفانه به دلیل شرایط سخت بروکراسی اداری طرح‌های ما به ثبت نرسیده است. دلیل اصلی این موضوع این است که معاونت علمی و فناوری محصول آماده شده را حمایت می کند این در حالی است که هر طرح یا پروژه‌ای با اول با ارائه ایده آغاز می‌شود. در ایران هیچگونه حمایتی از ایده تا تولید محصول انجام نمی شود. همچنین سرمایه ریسک پذیر در ایران معنا ندارد.

کیانی با اشاره به شرایط به برخورداری تسهیلات از صندوق و نوآوری و شکوفایی معاونت ریاست جمهوری گفت: صندوق زمانی از طرح و پروژه حمایت می‌کند که در مرحله اول محصول تولید شود بعد مراحل ثبت را طی کند این در حالی‌است که در کشورهای خارجی چنین نیست. یعنی ریسک سرمایه گذاری برای تولید محصول از یک ایده خام به یک محصول صنعتی را نمی پذیرند. زمانی که پله اول را همکاری نمی کنند، اختراعات ما در سطح اختراع ثابت باقی می ماند و رشد نمی کند، مگر اینکه شخص خودش سرمایه داشته باشد که در این زمینه هزینه کند.

مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان افزود: در حال حاضر مشکل اصلی کشور ما در حوزه محیط زیست و آب است چرا که در دنیا هم به این مقوله پرداخته می شود در کشور ما حمایت لازم برای تجاری سازی محصول وجود ندارد اگر باشد در حد هزینه یک کرایه ماشین است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات موجود این است که ما الگوی اجرایی حمایتی از ایده تا به یک محصول رسیدن را برای ساختار علمی و پژوهشی تعریف نشده است. یکی از دلایل رد شدن طرحهایی که صندوق ارائه می کند نبود منابع مالی کافی است. همچنین باید ارائه کننده طرح حتما معرف خاص داشته باشد که طرح او مورد پذیرش قرار گیرد در غیراینصورت هیچ‌گونه حمایتی به عمل نمی‌آید.

انتهای پیام/

کد خبر: 976475

وب گردی

وب گردی