حبیبی: گسترش تبادلات بین المللی مهم ترین مأموریت دانشگاه خوارزمی است

رئیس دانشگاه خوارزمی گفت: با توجه به پتانسیل موجود در دانشگاه خوارزمی، برای توسعه روند بین المللی شدن در راستای تبادل استاد و دانشجو و ایجاد فرصت‌های مطالعاتی توافقاتی با کشورهای مختلف داشتیم.  

دکتر عزیز الله حبیبی رئیس دانشگاه خوارزمی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره دستاوردهای این دانشگاه در صدمین سال تاسیس گفت: خدمات دانشگاه خوارزمی را به 2 بخش می‌توان تقسیم کرد، تا دهه 70 در قالب دانشگاه تربیت معلم فعالیت داشتیم و خدمات ارزشمندی را برای تربیت معلمان در کل کشور ارائه کرده ایم. در این چهارچوب حتی دانشگاه‌های تحت پوشش خود را در شهرستان‌‌ها تشکیل داده ایم، از دهه 70 به بعد ماموریت تربیت معلم از دانشگاه برداشته شده و دانشگاه خوارزمی وارد قالب جدیدی از خدمات علمی و پژوهشی شد. این دانشگاه در قالب یک دانشگاه جامع تعریف شد، در این مدت تا به امروز حدود 15 دانشکده تاسیس و بیش از 200 رشته گرایش ارشد و دکتری در این دانشگاه عرضه شده است که در دو مجتمع شهر تهران و کرج مستقر است.

وی افزود: در دانشگاه خوارزمی استادان و دانشجویان نمونه کشوری و چهره‌های ماندگاری داریم که پژوهشگران نمونه کشوری هستند و تمامی این دستاوردها نشان دهنده موفقیت این دانشگاه در ارائه خدمات به نظام آموزش عالی کشور است.

رئیس دانشگاه خوارزمی در ادامه درباره بین‌‌المللی شدن دانشگاه خوارزمی خاطر نشان کرد: در حال حاضر، گسترش تبادلات بین المللی مهم ترین ماموریت دانشگاه خوارزمی است. با تعاملاتی که داشته ایم تعداد دانشجویان خارجی را افزایش پیدا کرده است، علاوه بر کشورهای همسایه از کشورهای ایتالیا و فرانسه و برخی کشورهای آفریقایی جذب دانشجو داشتیم و با توجه به پتانسیل موجود در دانشگاه برای توسعه روند بین المللی شدن در راستای تبادل استاد و دانشجو و ایجاد فرصت‌های مطالعاتی توافقاتی با کشورهای مختلف داشتیم.

حبیبی یاد آورشد: از دهه 30 طرح توسعه دانشگاه خوارزمی در کرج طراحی شد، افتتاح فاز اول آن با پیروزی انقلاب همراه بود و در دهه 60 بخشی از فاز اول آن به بهره برداری رسید که در طول این سال‌ها خدمات خود را در قالب رشته‌ها و گرایش‌های مختلف در تهران و کرج ارائه کرده است، یکسری پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های موجود در کرج و قسمتی که مربوط به مقاطع ارشد و دکتری است در تهران ارائه می‌شود. مأموریت آموزشی و پژوهشی در دانشگاه خوارزمی به طور کامل انجام می‌شود؛ اما یکی از اشکالات این شرایط حضور استادان در دو مرکز آموزشی تهران و کرج است که باید ساماندهی شود.

گفتنی است، دانشگاه خوارزمی یکی از دانشگاه‌های دولتی و وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران است که به‌ نام محمد بن موسی خوارزمی دانشمند بزرگ ایرانی نامگذاری شده‌است. سابقهٔ تأسیس این دانشگاه به‌سال ۱۲۹۷ خورشیدی بازمی‌گردد و قدیمی‌ترین دانشگاه ایران محسوب می‌شود. این دانشگاه چند بار تغییر نام داده و پردیسی در کرج به آن افزوده شده‌ است. در حال حاضر دانشگاه خوارزمی در رشته‌های مختلف علوم پایه، انسانی، تربیتی و مهندسی در مقاطع مختلف از کارشناسی تا دکتری دانشجو می‌پذیرد.

نام این دانشگاه در سال ۱۳۱۲ از دارالمعلمین عالی به دانشسرای عالی و در سال ۱۳۵۳ به دانشگاه تربیت معلم تغییر کرد. تغییر نام این دانشگاه به دانشگاه خوارزمی در سال ۸۱ و ۸۲ در شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم به‌ تصویب رسید و از بهمن ۱۳۹۰ دانشگاه رسماً به دانشگاه خوارزمی تغییر نام یافت.

انتهای پیام/

کد خبر: 976541

وب گردی

وب گردی