آیا فناوری در حال مهندسی دوباره بشر است؟

کتاب « Re-Engineering Humanity» با عنوان فارسی مهندسی دوباره بشر به قلم Evan Selinger و Brett Frischmann به بررسی نقش فناوری در مهندسی دوباره بشر می پردازد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، برخی از تغییرات حاصل از پیشرفت تکنولوژی در کتاب « Re-Engineering Humanity» نوشته دو متفکر تکنولوژی با پیشینه علمی متفاوت Brett Frischmann، استاد حقوق در دانشگاه Villanova در پنسیلوانیا و Evan Selinger استاد فلسفه دانشگاه Rochester Institute of Technology در نیویورک، جمع آوری شده است.

نویسندگان این کتاب به دنبال این موضوع هستند که چطور فعالیت های معمولی از جمله کلیک کردن بر گزینه ها در هنگام نصب یک نرم افزار (که بسیار ساده طراحی شده است) ما را از خواندن محتوا باز می دارد. نویسندگان با گذشت زمان نگرانند که بشر قدرت قضاوت، تمییز دادن و خودکفایی خود را در آینده از دست دهد. همان طور که Douglas Rushkoff، نویسنده موضوعات فناوری می گوید: «ما باید از ربات ها کمتر از رباتی شدن (رفتار) خودمان بترسیم.»

این کتاب در مورد تکنولوژی «مهندسی دوباره بشر» این گونه توضیح می دهد که تمدن های بشری، انسان را پس از گذشت هزاران سال مهندسی مجدد کرده اند. «بشر» ما هستیم که قادریم در دنیایی که ساخته ایم زندگی کنیم. این انعکاس جهانی است که برای خود، فرزندانمان و نسل های آینده ساخته ایم. با تاثیر بر قابلیت های بشر و با شکل دادن به ارزش ها، باور ها و تعهداتمان، تکنولوژی بشر را دوباره مهندسی می کند. درست مانند داستان قورباغه و آب جوش که حکایت از این دارد اگر قورباغه ‌ای را در ظرفی بیندازیم و آن ظرف را با آب محیط زندگی ‌اش پر کنیم و بعد آب را آرام آرام گرم کنیم، قورباغه سرجایش می‌ماند و هیچ واکنشی نسبت به افزایش تدریجی حرارت (تغییر محیط) نشان نمی‌دهد تا این که آب به جوش می‌آید و قورباغه می‌میرد، (شاد و پخته می‌میرد!)، ما نیز به تدریج تحت کنترل جهانی در خواهیم آمد که در آن فناوری ها بسیار هوشمند عمل می کنند.

در این کتاب همچنین مبحث زندگی بدون تکنولوژی نیز مورد بحث قرار گرفته است. نویسنده کتاب معتقد است امکان آزادانه و متنوع زندگی کردن برای همه وجود دارد، با این وجود، به سختی می توان تکنولوژی دیجیتالی را برای بخش های قابل توجهی از زندگی کنار گذاشت، که این امرنیاز به از خود گذشتگی دارد در حالی که در بسیاری غیر قابل تحمل است. سیستم اجتماعی، اقتصادی، آموزشی، سیاسی و فرهنگی که بسیاری از مردم به آن متکی هستند به شدت به تکنولوژی های دیجیتال وابسته اند پس برای آزادانه زندگی کردن، زندگی بدون وابستگی به فناوری، به تغییرات بنیادی نیاز است.

متن برگرفته شده از “Re-Engineering Humanity” و توسط دانشگاه کمبریج منتشر شده است.

منبع: The Economist

انتهای پیام/

کد خبر: 976542

وب گردی

وب گردی