دانشگاه علوم پزشکی تبریز درحوزه بین المللی چه جایگاهی دارد؟

براساس رتبه بندی موضوعی QS، دانشگاه علوم پزشکی تبریز در حوزه دارو توانسته است رتبه 451-500 را کسب کند.

گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اگر روزی از شما بپرسند بهترین دانشگاه جهان کدام است، چه پاسخی می دهید؟ چه معیاری را برای انتخاب بهترین‌ها در نظر می گیرید؟ البته که انتخاب دانشگاه‌های برتر جهان توسط من و شما امکان پذیر نیست و توسط سازمان‌ها و پایگاه‌های مختلف صورت می گیرد. با مطرح کردن این پرسش قصد داشتیم ذهن شما کمی به سمت معیارهای آموزشی دانشگاه‌ها حرکت کند.

احتمالا برخی از شما در پاسخ به سوال معیارهای بهترین دانشگاه جهان بگویید در این زمینه باید بارعلمی دانشگاه‌ها را مورد بررسی قرار داد، برخی هم ممکن است معتقد باشند دانشگاه‌هایی که دارای خروجی پژوهشی هستند،‌ در اولویت قرار دارند. به راستی در انتخاب برترین دانشگاه کدام معیارها را باید مد‌نظر قرار داد؟

برای بررسی دانشگاه‌ها،‌ رتبه بندی جهانی QS در نظر گرفته شده است که در آن بیش از 850 دانشگاه در نتایج این رتبه بندی ارزیابی می شوند. رتبه بندی QS یکی از معتبرترین و مهم ترین نظام های رتبه بندی دانشگاه های دنیا به شمار می‌رود که در آن از 6 شاخص اصلی شامل شهرت دانشگاه (40 درصد)، ارزیابی کارفرمایان (10 درصد)، نسبت عضو هیأت علمی به دانشجو (20 درصد)، استنادها به ازای اعضای هیأت علمی(20 درصد)، دانشجویان بین‌المللی (5 درصد) و هیأت علمی بین‌المللی (5 درصد) سنجیده می شود.

براساس رتبه بندی جهانی QS، دانشگاه علوم پزشکی تبریز در رتبه بندی موضوعی(دارو) توانسته رتبه 451-500 را کسب کند.

همان طور که از نمودار فوق مشخص است علوم پزشکی تبریز در سال 2017 رتبه 401-450 را کسب کرده است اما در سال 2018 رتبه 451-500 را کسب کرده است.

معیارهای رتبه بندی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در حوزه دارو شامل است که در نمودار زیر آمده است:

گفتنیست شاخص اچ ایندکس h-index شاخصی عددی است که بهره‌وری و تأثیرگذاری علمی دانشمندان را به صورت کمی نشان می دهد. این شاخص با در نظر گرفتن تعداد مقالات پر استناد افراد و تعداد دفعات استناد شدن آن مقالات توسط دیگران محاسبه می‌شود. همان طور که از نمودار فوق مشخص است، دانشگاه علوم پزشکی در زمینه ارزیابی کارفرمایان بیش ترین امتیاز را کسب کرده است، پس از آن استناد بر اساس مقاله با امتیاز 63.4 رتبه دوم را کسب کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 976558

وب گردی

وب گردی