القدس العربی: تحریم، حکومتی را که محبوبیت مردمی دارد، ساقط نمی‌کند

روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی تحریم‌های ضد ایرانی را نشانه شکست سیاسی و دیپلماتیک آمریکا در خاورمیانه توصیف کرد و گفت، تهران تسلیم نمی‌شود و نفوذ منطقه‌ای آن هم کم نمی‌شود.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، روزنامه فرامنطقه ای «القدس العربی» امروز در یادداشتی به قلم «سعید الشهابی»، نویسنده بحرینی با عنوان« تحریم‌های آمریکا علیه ایران پیامی به همه امت است» ، هدف اصلی تحریم‌های آمریکا را حفاظت از رژیم صهیونیستی و مقابله با اسلام سیاسی دانست.

الشهابی مقدمه یادداشت را با چند سوال آغاز کرد و نوشت، آیا تحریم‌ها آن گونه‌ که رئیس جمهور ایران می‌گوید، یک جنگ اقتصادی است، آیا طبق گفته آمریکایی‌ها، اینها، تحریم‌های بزرگ است؟ آیا به باور برخی تحلیلگران این تحریم‌ها، یک شکست سیاسی و دیپلماتیک آمریکا در خاورمیانه است؟ یا آیا تلاش رئیس جمهور آمریکا برای اثبات عمل به وعده های خود، تعهد به حفاظت از اسرائیل و شکستن اراده تغییر نزد فلسطینیان و دیگر ملت‌های منطقه است؟

نویسنده با تاکید بر اینکه دلایل تحریم‌هایی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا یک هفته پیش علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کرده است، همه آنچه که در بالا اشاره شد، می‌تواند باشد، افزود: تحریم‌ها در عین حال می‌توانسته تلاشی برای به پیروزی رساندن جمهوری خواهان در تصاحب کرسی‌های کنگره بوده باشد، چرا که انتخابات میان دوره ای آمریکا یک روز پس از اعلام اجرای تحریم‌ها علیه ایران برگزار شد.

القدس العربی آورده است: مطمئنا تحریم‌ها تهران را تسلیم نکرده و نفوذ منطقه ای آن را هرگز کاهش نخواهد داد؛ با این حال مشخص است که اقتصاد ایران شاهد ضربه شدیدی خواهد شد اما باز، ضربه‌ای، کاری نخواهد بود، جمهوری اسلامی به مدت چهار دهه زیر فشار محاصره آمریکا و کشورهای غربی قرار داشت لیکن این امر منجر به سقوط نظام جمهوری اسلامی یا کاهش اعتماد به رهبران دینی و سیاسی این کشور نشد.

این روزنامه فرامنطقه ای ادامه داد: این چهاردهه شاهد افول قابل توجه فعالیت گروه‌های معارضی در ایران بوده ایم که برای سرنگونی نظام دست به سلاح بردند و با رژیم‌هایی که مخالف آن بودند همکاری می‌کنند؛ هیچ کسی به قدرت نظام جمهوری اسلامی برای بقا، عبور از تحریم‌ها و همزیستی با شرایط ناشی از کاهش ارزش پول ملی و رشد منفی اقتصاد آن شک ندارد.

القدس العربی آورده است: جمهوری اسلامی از زمان پیروزی انقلاب آن درفوریه 1979 یاد گرفته چگونه امور اقتصادی خود را مدیریت کند و ائتلاف‌هایی با کشورهای بزرگ ایجاد کرده است علاوه بر اینکه تحریم‌ها نظامی را که از محبوبیت مردم خود در در داخل برخوردار است، را ساقط نمی‌کند.

نویسنده تصریح کرد: ایران ائتلاف‌های منطقه‌ای خود را نیز گسترش داده و در حال حاضر آسیب پذیری آن از تحریم‌های آمریکا بسیار کم‌تر شده است؛ ایران روابط قوی با همسایگان خود دارد از ترکیه گرفته تا عراق و سه کشور عربی حاشیه خلیج (فارس)، (کویت، قطر وعمان) تا پاکستان و افغانستان و علاوه بر آن، با کشورهای روسیه، چین و هند هم که هیچ گاه روابطش ضعیف نشده است.

الشهابی مخالفت گسترده جامعه بین المللی با سیاست های آمریکا بخصوص از زمان به قدرت رسیدن ترامپ را نیز از جمله عوامل کاهش تاثیر تحریم‌های آمریکا بر ایران دانست که اجرای آن با چهلمین سالگرد اشغال سفارت آمریکا در تهران به دست گروه‌هایی از دانشجویان، همزمان شد.

القدس العربی نوشت، تحلیلگران می‌گویند کشوری نظیر کوبا که بیش از پنجاه سال را زیر فشارتحریم‌های آمریکا بود به اقتصادی قوی و خودکفایی در زمینه های مختلف دست یافت؛ عراق هم بیش از ده سال را زیر فشار تحریم به سر برد، اما نظام سیاسی سابق آن در نتیجه تحریم‌ها سقوط نکرد بلکه با جنگی ظالمانه در سال 2003 سقوط کرد که ائتلاف انگلیسی-آمریکایی بدون کسب مشروعیت بین المللی یا توافق منطقه ای بر سر آن به راه انداختند.

به نوشته این روزنامه، آمریکایی‌ها تحریم ها را این گونه توجیه می‌کنند که تلاشی برای توقف نفوذ ایران در منطقه است، چیزی که از سوی هیچ سیاستمدار معتبری تایید نمی‌شود و کشورهای زیادی تلاش کردند به آمریکا فشار آورند تا آنها را از مجازاتی که ترامپ برای پیروی نکردن از تحریم‌های آمریکا وضع کرده مستثنی کند و این موج نارضایتی ناشی از تصمیم ماه مه گذشته ترامپ در لغو توافق هسته‌ای است که در سال 2015 بین شش قدرت بزرگ با ایران به امضا رسید.

القدس العربی افزود: ترامپ در مبارزه انتخاباتی خود قول داده بود برجام را لغو می‌کند آن هم به دنبال اینکه اسرائیلی‌ها کاخ سفید را که پیش از این هم گرایش صهیونیستی داشت تحت فشار زیادی قرار دادند.

این روزنامه آورده است: مطمئنا تحولات کشورهای متعدد منطقه مطابق میل واشنگتن نیست، موضع عراق که گفته به تحریم‌ها از زاویه منافع عراق می‌نگرد، به مذاق ترامپ خوش نیامده است، سیاست آمریکا در یمن هم به دلیل مقاومت مردم آن در برابر حمله کشورهایی که آن را اشغالگر می‌دانند، شکست خورده است و صدای درخواست‌ها برای عقب نشینی ائتلاف انگلیسی آمریکایی از جنگ یمن روز به روز افزایش می‌یابد، جنگی که نتوانست به اهداف خود برسد و محدودیت توسل به نیروی نظامی را نشان داد از همین رو جنگ یمن به معضلی نه تنها برای یمنی‌ها و سعودی‌ها بلکه برای واشنگتن و لندن مبدل شده که با درخواست‌های مداوم برای خروج از آنجا مواجه شده‌اند.

القدس العربی در ادامه پرسید، آیا آن گونه که برخی تحلیلگران معتقدند تحریم‌های ضد ایرانی نشانه شکست سیاسی و دیپلماتیک آمریکا در خاورمیانه است؟

این روزنامه آورده است: تحریم‌های آمریکایی منعکس کننده چند موضوع است، نخست تاثیر عمیق اسرائیل بر تصمیم سازی آمریکایی‌‌ها، چون سران رژیم اسرائیل حتی یک روز هم درکی از امنیت و مشروعیت نداشتند و ایران را عامل اصلی این اضطراب و تشویش روانی خود می‌دانند.

دوم اینکه آمریکا بی مباهات درصدد به چالش کشیدن همه دنیاست و با لغو یکجانبه توافق هسته ای اعتبار خود را بخصوص نزد متحدان اروپایی اش تضعیف کرد این اقدام به منظور تحقیر اراده کشورهای اروپایی و کوچک شمردن تلاش‌هایی بود که در مدت ده سال برای دستیابی به این اتفاق بکار گرفته شد کما اینکه اوج خصومت آمریکایی‌ها از جریان اسلامی که ایران نماینده آن است نشان می‌دهد و اینکه آمریکا مایل است پدیده اسلام سیاسی را بین ببرد .

به نوشته القدس العربی، ترامپ به دو دلیل اصلی برای ضربه زدن به ایران نقشه می‌کشد: نخست پروژه اسلامی که آن را رقیب پروژه غربی می‌داند و دوم، سیاست‌های ایران در مخالفت با به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی و حمایت از مقاومت علیه این رژیم، اما سخن از حمایت مالی از تروریسم تلاش برای توجیه سیاست‌های آمریکا و جانبداری از دیگران است، ترور جمال خاشقچی خود به تنهایی برای کشاندن سیاست آمریکا در منطقه به سمت آزادی، دموکراسی و اصلاح کافی است، اما ترامپ همواره تلاش کرده تا در ازای میلیاردها دلار سعودی نگاه را از این جنایت منحرف کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 976559

وب گردی

وب گردی