جزوه محور بودن اساتید دانشگاه، علت اصلی کاهش مطالعه در کشور است

کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: در سال های اخیر، در بسیاری از دانشگاه ها، اساتید بر جزوه دادن به دانشجویان متمرکز شده اند که موجب شده دانشجویان با همان جزوه محدود و میزان مطالعه اندک دروس خود را بگذرانند.

علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: در خصوص میزان مطالعه کتاب توسط افراد و اقشار مختلف کشور، به تازگی آمار و اطلاعات دقیقی منتشر نشده است و در نهایت نمی شود ارزیابی دقیقی در خصوص میزان کتابخوانی افراد و افزایش یا کاهش آن بیان کرد اما از طریق شواهد بیرونی و همچنین به عقیده بسیاری از اساتید دانشگاه ها و صاحب نظران مسائل فرهنگ، مراجعه به کتاب در دانشگاه ها کاهش یافته است که این موضوع ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد.
وی ادامه داد: اواین علتی که می توان در این خصوص بیان کرد این است که برخی از کتاب های مرجع به ویژه در حوزه های علوم انسانی دانشگاهی با شمارگان کمتر از ۵۰۰ نسخه به چاپ می رسند شاهد خوبی برای تایید این موضوع است که این کتاب ها توسط دانشجویان مطالعه نمی گردد.
مختار پور افزود: با توجه به تعداد زیاد دانشجویان کشور به خصوص در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری که به مطالعه منابع بیشتر و متنوع تری نیازمند هستند، شمارگان چاپ این کتاب ها باید حدود ۱۰ هزار نسخه می رسید که متاسفانه این عددی بسیار دور از رقم واقعی کنونی است.
وی تصریح کرد: از طرفی دیگر، در سال های اخیر، در بسیاری از دانشگاه ها، اساتید بر موضوع جزوه دادن به دانشجویان متمرکز شده اند، که تمایل به این موضوع موجب شده تا دانشجویان با همان جزوه محدود و میزان مطالعه اندک، دروس خود را بگذرانند.
مختار پور در ادامه گفت: هر چند اخیرا قیمت کاغذ و کتاب نیز افزایش یافته است و بسیاری از اساتید معتقدند به دلیل هزینه های بالای تحصیل و آموزش نمی توانند خرید کتاب را هم به دانشجویان تحمیل کنند.
وی خاطر نشان کرد: کاهش سرانه مطالعه دانش آموزان در آموزش و پرورش هم به یک چالش مهم تبدیل شده است که اولین دلیل آن می تواند این باشد که سمت کتابدار از پست های سازمانی مدارس حذف شده است و کتابخانه ها متصدی و مسئول مخصوصی ندارند که بخش کتابخوانی مدارس را مدیریت کند. اگرچه در این شرایط می توانند از دانش آموزان داوطلب در انجام امور کتابخانه بهره گیرند و این کار را به آن ها محول کنند.
مختار پور بیان کرد: این کار هم میتواند برای خود دانش آموز بسیار مفید باشد و هم به مسئولین مدارس و بخش کتابخانه های ما کمک بزرگی می شود.
وی در ادامه گفت: علت دیگر آن می تواند حذف شدن زنگ مطالعه از برنامه هفتگی مدارس و تبدیل آن به ساعت مطالعه باشد که عملا تاثیر بسیاری در این موضوع داشته است.
مختارپور در پایان تاکید کرد: علاوه بر مسئولین مدارس و دانشگاه ها، خانواده ها و به ویژه پدر و مادر دانشجویان و دانش آموزان، می توانند زمینه مناسبی را برای تشویق فرزندان خود به مطالعه و کتابخوانی فراهم آورند، همچنین سازمان های مربوطه با حمایت، تشویق و ایجاد انگیزه در افرادی که در مسابقات کتابخوانی مقام کسب کرده اند می تواند نقش موثری در تحقق هدف افزایش سرانه مطالعه در کشور داشته باشد.
انتهای پیام/
کد خبر: 976584

وب گردی

وب گردی