نگاهی دقیق تر به افسردگی

افرادی که دارای حالت افسردگی هستند، می‌توانند احساس ناراحتی، اضطراب، پوچی و درماندگی داشته باشند. پیشگیری از بروز افسردگی از یک‌سو و مدیریت و درمان مناسب آن از سویی دیگراهمیت زیادی در مسیر دستیابی به شاخص‌های سلامت فرد، خانواده و اجتماع دارد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، افسردگی نوعی واکنش روانی به یک کنش خارجی است که موجب بروز برخی نشانه ها مانند اندوه و انزوا می‌شود.

مهدی گنجی در کتاب آسیب شناسی روانی آورده است: «افرادی که دارای حالت افسردگی هستند،می‌توانند احساس ناراحتی، اضطراب، پوچی و درماندگی داشته باشند، نسبت به غذا بی‌میل شوند، تمرکز خود را از دست بدهند، در به خاطر سپردن جزئیات و تصمیم‌گیری دچار مشکل شوند و حتی در روابط خود به مشکل برخورد کنند.»

افسردگی فقط به یک علت خاص محدود نمی‌شود. گاهی این بیماری در پی ناملایمات زندگی، بیماری‌های جسمی یا سایر عوامل محرک بروز می‌کند و گاهی نیز به طور ناگهانی بدون اینکه با هیچ‌یک از این موارد مرتبط باشد، ظاهر می‌شود. دانشمندان معتقدند عوامل متعددی درابتلا به افسردگی نقش دارند.

پیشگیری از بروز افسردگی از یک‌سو و مدیریت و درمان مناسب آن از سویی دیگر از اهمیت زیادی در مسیر دستیابی به شاخص‌های سلامت فرد، خانواده و اجتماع دارد.

انواع درمان های افسردگی شامل دارو درمانی(داروهای ضدافسردگی، تثبیت‌کننده‌های خُلقی و داروهای آنتی‌سایکوتیک)، روان‌ درمانی، درمان تحریک مغزی، نور درمانی، ورزش و درمان‌های جایگزین مانند طب سوزنی، مراقبه و تغذیه‌درمانی است.

به گفته امیر شعبانی عضو انجمن روانپزشکان ایران؛ در میان روش‌های علمی درمان اختلالات افسردگی که در خط اول درمان موارد متوسط تا شدید قرار گرفته‌اند، کماکان داروها مهم‌ترین هستند.

دکتر لقمان دانشمند در مقاله ای با عنوان «درمان افسردگی» دانشکده پزشکی تهران: اگر امکان داشت درمان را باید با مقدار کم دارو شروع کرد و آن را به تدریج در ظرف دو هفته افزایش داد. چون دادن دارو به مقدار زیاد سبب اثرات جانبی شدید شده و ناراحتی بیمار را افزایش می دهد.

همچنین امیر شعبانی افزود: رواندرمانی به ویژه از انواع شناختی-رفتاری و بین‌فردی دارای شواهد کافی برای به‌کارگیری در موارد افسردگی خفیف تا متوسط است و هنگامی که در کنار درمان دارویی استفاده شود کارایی بیشتری از اثر مستقل هریک از درمان‌های دارویی و روان‌درمانی به‌دست خواهد آمد.

همچنین دانشنمدان از فناوری های مختلف برای درمان این بیماری استفاده می کنند. شرکت برینزوِی (Brainsway) ابزاری شبیه به کلاه طراحی کرده است که نورون ها را در بخش هایی از مغز که از افسردگی تأثیر پذیرفته اند، تحریک می کند. این شرکت توانست سال 92، تأیید اداره فدرال داروها را برای درمان بیمارانی که از افسردگی شدید رنج می برند را دریافت کند.

مدیر فناوری شرکت برینزوِی در مورد نحوه کار این ابزار می گوید: پیچه الکترومغناطیسی در این روش طوری طراحی شده است که بخش های مشخص مغز در ارتباط با بیماری خاصی را تحریک کنند. همچنین در مورد موفقیت آمیز بودن این فناوری می گوید: نتیجه این است که میزان بهبود و پاسخ به درمان از هر نوع درمان دیگری که امروزه در دسترس است، بهتر است. این نتایج برای بیمارانی که سال ها از آثار ویرانگر بیماری های مثل افسردگی بالینی در رنج هستند، امیدوار کننده است و در برخی موارد زندگی جدیدی را نوید می دهد.

اختلال دیگری به نام اختلال دوقطبی دارای علائمی مشابه به علائم افسردگی است و گاهی تشخیص اینکه بیمار به کدام اختلال دچار شده، مشکل است. نزدیک به ۶۰ درصد از بیماران مبتلا به اختلال دو قطبی درابتدا به عنوان افراد مبتلا به افسردگی حاد تشخیص داده می شوند.

ساینس دیلی عنوان کرده است: طی پژوهشی جدید؛ نورون‌هایی که در قسمت عمیق مغز قرار دارند کلید تشخیص دقیق اختلال دو قطبی از افسردگی هستند. یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه سیدنی از سیستم تصویربرداری ام آر آی پیشرفته‌ای استفاده کردند تا چگونگی عکس العمل آمیگدالا (گروهی از نورون‌ها که نقش اساسی در پردازش احساسات ایفا می‌کنند) را هنگامی که فرد در حال پردازش حالت‌هایی مانند خشم، ترس، ناراحتی، تنفر، و شادی است؛ مشاهده کنند .این پژوهش بیان می کند که این ساختار کلیدی در مغز در افراد مبتلا به اختلال دو قطبی یا افسردگی به صورت متفاوتی پاسخ می‌دهد.

امید است در آینده ای نزدیک تشخیص این بیماری ها از سوی روانشناسان و روانپزشکان به صورت دقیق و مشخص تری صورت گیرد تا روند درمان به درستی طی شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 976592

وب گردی

وب گردی