اتحاد رژیم سعودی با آمریکا و رژیم صهیونیستی در جنگ یمن

اعزام نظامیان عربستان سعودی به بحرین، اعزام تروریست های تکفیری‌ به سوریه و سرانجام راه اندازی جنگی تمام عیار ضد یمن، مصادیق بارز پیروی عربستان سعودی از سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه است.

به گزارش سرویس بین الملل ایسکانیوز به نقل از معاونت برون مرزی صداوسیما ،یکی از علل مخالفت رژیم سعودی با شکل گیری حکومت مردم سالار دینی در یمن، اجرای سیاست های آمریکا و انگلیس و رژیم صهیونیستی در منطقه است. در واقع، آل سعود از زمان تاسیس سلطنت سعودی در سال 1932میلادی، ابزار اجرای سیاست های انگلیس در منطقه بوده و "منبع نفت" برای جهان غرب محسوب می شود. پس از تاسیس پادشاهی سعودی، نخستین امتیاز اکتشاف نفت عربستان سعودی در سال ۱۹۳۳ میلادی به شرکت « استاندارد اویل» کالیفرنیا واگذار شد و در سال ۱۹۴۸ میلادی نیز شرکت نفتی «آرامکو» سعودی متشکل از شرکت‌ های تگزاکو(texaco)، استاندارد اویل نیو جرسی و موبیل تشکیل شد. در سال ۱۹۷۵میلادی نفت عربستان سعودی در ظاهر ملی شد ولی شرکت «آرامکو» همچنان یک قدرت مسلط در عربستان باقی ماند.

حضور جراد کوشنر داماد یهودی ترامپ در دیدار محمد بن سلمان با رئیس جمهور امریکاکوشنر از واسطه های مناسبات رژیم سعودی با رژیم صهیونیستی می باشد .

تهاجم ائتلاف تحت سرکردگی عربستان سعودی به کشورهمسایه اش یمن، در راستای منافع مشترک آل سعود با آمریکا و رژیم صهیونیستی صورت گرفت. محوریت این منافع مشترک، حفظ امنیت مناطق نفت­ خیز عربستان سعودی و جلوگیری از تسلط مخالفان عربستان سعودی و آمریکا بر تنگه باب المندب بود. چرا که جنبش مردمی انصارالله یمن مخالف سلطه و غارتگری آمریکا در منطقه است و از نیروهای ضد صهیونیستی محسوب می شود. حتی نماد جنبش انصارالله یمن که با شعارهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل همراه است، نشانگر سیاست ضد آمریکایی و ضد صهیونیستی این جنبش است. مواضع مشابه آمریکا و عربستان سعودی در خصوص مسائل لبنان و فلسطین به واسطه روندهای منطقه­ ای در سال ­های اخیر تقویت شده است. به طوریکه عربستان سعودی طراح به اصطلاح صلح عربی، به نمایندگی از آمریکا و انگلیس بوده است. طرحی که با هدف فیصله مساله فلسطین و با محوریت حفظ منافع نامشروع صهیونیسم طراحی شده است.

طبیعی است که آمریکا خواهان عادی کردن مناسبات جهان عرب با رژیم صهیونیستی و تقویت آن است و در این زمینه، از عربستان سعودی به عنوان ابزار استفاده می کند. این در حالی است که تفکرات و شعارهای جنبش مردمی انصارالله در مورد رژیم صهیونیستی همسو با خواست مردم یمن است. از این جهت رژیم صهیونیستی، جنبش مردمی انصارالله را به عنوان یکی از دشمنان خود در منطقه تلقی می کند. عربستان سعودی با حمایت آمریکا و رژیم صهیونیستی برای نابود کردن جنبش مردمی انصارالله یمن تلاش می کند و در همین راستا از سه سال پیش تجاوز نظامی وحشیانه ای علیه یمن آغاز کرده است . نزدیک شدن عربستان سعودی به رژیم صهیونیستی همچنین یکی از راهبردهای آل سعود و آمریکا برای ایجاد موازنه بر ضد جمهوری اسلامی ایران می باشد .

آل سعود در دهه های گذشته تلاش می کرد راهبرد اتحاد با رژیم صهیونیستی ضد ایران را مخفی نگه دارد. اما، به ویژه از زمان قدرت گرفتن شاهزاده محمد بن سلمان و انتصاب او به مقام ولیعهدی پادشاهی عربستان سعودی، راهبرد نزدیکی ریاض به تل آویو، آشکارا از زبان محمد بن سلمان و دست اندرکاران "دیپلماسی خط دو" سعودی بیان می شود. دیپلماسی خط دو، به گفتگوهای سیاسی گفته می شود که بین مقامات سابق، دانشگاهیان و کارشناسان اتاق های فکر دو کشور فاقد رابطه رسمی، با یکدیگر صورت می گیرد و نتیجه آن در دیپلماسی رسمی منعکس می شود. به دلیل حساسیتی که جهان اسلام و مردم عربستان سعودی به رژیم نامشروع و اشغالگر صهیونیستی دارند، رژیم صهیونیستی نمی ­تواند به عنوان متحد رسمی برای عربستان سعودی مطرح باشد. اما آل سعود و صهیونیست ها در چارچوب دیپلماسی خط دو، سیاست های خود را هماهنگ می کنند، بطوریکه در جنگ یمن، ابعاد بیشتری از همکاریهای ریاض وتل آویو بویژه در ابعاد نظامی و امنیتی آشکارتر شده است.

در زمینه بهره گیری ریاض و تل آویو از دیپلماسی خط دو، بلومبرگ در گزارشی از برگزاری پنج جلسه محرمانه مقاماتی از عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی در دوره پیش از امضای برجام یا توافق هسته ای ایران با کشورهای پنج به علاوه یک خبر داد . هدف آل سعود و رژیم صهیونیستی از این دیدارهای محرمانه، جلوگیری از دستیابی ایران و گروه 1+5 به توافق هسته­ ای بود. همچنین بررسی سایر رفتارهای عربستان سعودی در منطقه نشان می دهد که سیاست و اهداف آل سعود کاملا با رفتارها و اقدامات رژیم صهیونیستی در منطقه همسو است و از ائتلافی اعلام نشده میان دو طرف حکایت می کند. جنایات ارتکابی عربستان سعودی در یمن و بحرین شبیه جنایاتی است که رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان مرتکب شده است .

اعزام نظامیان عربستان سعودی به بحرین، اعزام تروریست های تکفیری‌ به سوریه و سرانجام راه اندازی جنگی تمام عیار ضد یمن، مصادیق بارز پیروی عربستان سعودی از سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه است. ارتش صهیونیستی در جنگ­ های خود علیه فلسطینیان (در سالهای 2008 و 2009 و 2014 میلادی) درهماهنگی کامل با ایالات متحده آمریکا بوده و عربستان سعودی نیز در جنگ ضد یمن با آمریکا هماهنگ است. در این تجاوزگری ها، رژیم صهیونیستی و آل سعود با اتکاء به حمایت های آمریکا، بدون اعتناء به قوانین بین­ المللی و منشور سازمان ملل و بدون ترس از محاکمه و تعقیب قضایی به کشتار سازمان یافته مردم اقدام کرده اند. هم عربستان سعودی و هم رژیم صهیونیستی مانع از رساندن کمک‌ های انسان دوستانه به مردم جنگ زده یمن و غزه شده اند. احداث دیوار هوشمند در مرزهای یمن‌ و عربستان سعودی توسط‌ ریاض، نمونه نسخه­ برداری شده احداث دیوار بتنی به دور نوار غزه توسط رژیم اسرائیل است. خصیصه اشغالگری از دیگر شباهت‌ های رفتاری رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی است. رژیم نامشروع صهیونیستی سرزمین فلسطین را تحت اشغال دارد و عربستان سعودی نیز بخشی از یمن را به اشغال خود درآورده است.

ادامه دارد ...

کد خبر: 976594

وب گردی

وب گردی