ارتباط سیب زمینی با ژن انسان های باستانی

هنگامی که مردم باستانی آندغده های وحشی سیب زمینی را به مزارع خود آورده و اهلی کردند، احتمالا ژنوم های مردمی را که از آن به عنوان اساس رژیم غذایی خود استفاده می کردند، در خود ذخیره کرده و ژنوم های اولیه خود را تغییر داده اند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، بر اساس تحقیقات جدید، سیب زمینی ها که محلی آمریکای جنوبی هستند، صدها سال پیش یکی از محصولات کشاورزی بلندی های آند در پرو شدند.در این تحقیقات، محققان از روش آنالیز دی ان ای استفاده کردند تا نشان دهند که مردم باستانی ساکن در ارتفاعات آند که در پرو زندگی می کنند، ساکنان باستانی این منطقه از جهان، به نوعی از پیشگامان کشاورزی در جهان بوده و همچنین از کسانی هستند که به صورت گسترده در محیط های مرتفع به صورت غریزی به صورت متفاوت و جداگانه ای از سایر مناطق به کشاورزی پرداخته اند.

در این تحقیق، محققان اشکال متفاوتی از ژن های مرتبط با هضم نشاسته را از ژنوم های نمونه برداری شده در روده کوچک اجداد کشاورز آندنشینان پیدا کردند، چیزی که در نمونه های ژنومی مورد آزمایش از کسانی که شکار می کردند یا در ساحل دریا به تهیه غذا برای خود می پرداختند، وجود نداشت. نتایجی که نشان از نوعی هماهنگی تکاملی بین محصولات کشاورزی و نوع بشر دارد.

در مقابل اروپاییانی که شروع به مصرف کردن غلات بیشتری از راه کشاورزی کردند، تفاوت ژنومی بیشتری را از خود نشان دادند. این تحقیق به اثبات رساند که ژن های اروپایی، افزایش قابل توجهی از کپی های ژنی را دارند که آمیلاز را تجزیه می کند.

آمیلاز نوعی آنزیم است که برای حل و شکستن مولوکول های نشاسته به کار می رود. آمیلازها آنزیم‌هایی از گروه گلیکوزید هیدرولاز هستند که باعث تجزیه زنجیره‌های کربوهیدرات ها مانند نشاسته می‌شوند.

در این تحقیق از ژنوم های 7 قومیت باستانی از کناره های دریاچه تیتیکاکا تا ارتفاعات آند در پرو انجام شد، از بین 1800 تا 7000سال پیش انجام شده است.

این محققان همچنین تمامی ژنوم های 64 نژاد مدرن و کنونی را نیز مورد بررسی قرار دادند و ژنوم هایی از جمعیت کنونی ارتفاعات آند تا دامنه نشینان شیلی تا سازگاری را که تا قبل از رسیدن اروپایی ها در سال های 1500 رخ داده را مشخص کنند.

ارتفاعات آند به دلیل شرایط خاص طبیعی و آب و هوایی که دارد، یک لابراتوار بسیار مطلوب برای محققان به شمار می رود.

انتهای پیام/

کد خبر: 976606

وب گردی

وب گردی