میزان کنترل دیابت و فشار خون در افراد تحصیلکرده بالاتر است/ نظام ثبت دیابت در کشور راه اندازی می شود

رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشکده علوم پزشکی تهران گفت: با توجه به تحقیقات انجام گرفته به این نتیجه رسیده ایم که سواد و تحصیلات اجتماعی رابطه مستقیمی دارد چون افراد تحصیل کرده بهتر توانسته اند بیماری های دیابتی و فشار خون خود را کنترل کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست خبری رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشکده علوم پزشکی تهران به مناسبت روز جهانی دیابت در محل پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه تهران برگزار شد.
در این نشست باقر لاریجانی رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم با اشاره به روز جهانی دیابت اظهار کرد: در سال های اخیر وزارت بهداشت و پژوهشگاه غدد و متابولیسم برنامه های ویژه ای در حوزه بیماری های غیرواگیر داشته اند.
وی ادامه داد: متاسفانه در سال های اخیر میزان مبتلایان به دیابت در کشور ما افزایش یافته و به حدود ۱۱ درصد رسیده است.
همچنین یک چهارم جمعیت کشور ما با بیماری فشار خون مواجه هستند.
لاریجانی افزود: با توجه به تحقیقات انجام گرفته به این نتیجه رسیده ایم که سواد و تحصیلات اجتماعی رابطه مستقیمی دارد چون افراد تحصیل کرده بهتر توانسته اند بیماری های دیابتی و فشار خون خود را کنترل کنند.
وی تصریح کرد: در خصوص بیماری چربی خون، مسئله ای که وجود دارد این است که حدود ۵۰ درصد مبتلایان به این بیماری از مشکل خود اطلاعی ندارند و به همین دلیل اقدام به کنترل بیماری خود نکرده اند.
لاریجانی در ادامه گفت: مهم ترین عواملی که می تواند در این بیماری ها تاثیرگذار باشد، فعالیت های فیزیکی، رژیم و تغذیه سالم و مناسب، مصرف سبزیجات، میوه ها به میزان کافی، کنترل نمک و قند غذاها است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: مصرف الکل هم می تواند زمینه ابتلا به بیماری های دیابت، فشار خون را در افراد ایجاد کند که خوشبختانه کشور ایران، جزء کمترین مصرف کنندگان الکل در دنیا شناخته شده است.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت و پژوهشگاه غدد دانشگاه تهران با بررسی هایی که در میان اقشار مختلف جامعه اعم از فقیر و غنی داشته است به این نتیجه رسیده ایم که اگر با روش های درمانی مناسب نتوانیم بیماری غیرواگیر نظیر دیابت را کنترل کنیم با شیوع مشکلات بسیاری از جمله نارسایی کلیوی، عدم بینایی مواجه خواهیم شد.

لاریجانی افزود: در هر ۶ ثانیه ۴ میلیون نفر در جهان جان خود را در اثر دیابت از دست می دهند و این رقم در کشور ایران نیز به ۳۲ هزار نفر رسیده است.

وی در ادامه گفت: تحقیقات نشان داده است که میزان ابتلا به بیماری های غیرواگیر نظیر دیابت در کشورهای مدیترانه شرقی و آفریقا بیشتر از سایر نقاط جهان است.

رئیس پژوهشگاه غدد افزود: بیماری دیابت در آینده ای نزدیک به حدود ۱۸ درصد خواهد رسید که باید به صورت جدی کنترل شود.

وی بیان کرد: واقعیت این است که هزینه بهداشت و درمان بیمارهای دیابتی دو تا سه برابر یک انسان معمولی است در این راستا وزارت بهداشت یک برنامه عمل ارائه داده است که در چارچوب آن روش های مقابله با دیابت و راهنمایی های لازم در خصوص این بیماری در آن ذکر شده است.

لاریجانی ادامه داد: در این راستا، نظام ثبت دیابت در کشور راه اندازی کرده ایم همچنین یک طرح عظیم تحت عنوان پروژه ایراپن برای شناسایی افراد مبتلا به این بیماری و حمایت از آن ها ایجاد کرده ایم.

وی افزود: در ماه های اخیر، همکاری های خوبی در حوزه بیماری های غیرواگیر و مراکز دیگر صورت گرفته است و بنا داریم این طرح ها و همکاری ها را هم در سطح استانی و هم در سطح ملی توسعه دهیم.

لاریجانی بیان کرد: همچنین کلینیک های جامع و خدمات ویژه ای برای بیماران دیابتی با مشارکت بخش های خصوصی ایجاد کرده ایم. در این راستا برنامه داریم تمام مناطق و استان های مختلف را در این مشارکت سهیم کند تا تسهیلات و خدمات بیشتری به مردم سراسر کشور ارائه شود.

رئیس پژوهشگاه غدد گفت: همچنین در این راستا همکاری و انعقاد قراردهای متعددی با وزارت جهاد کشاورزی و وزارت ورزش داشته ایم و سیاست کل کشور نه تنها وزارت بهداشت بر این موضوع تمرکز دارد که روش ها و خدمات درمانی بیماری غیرواگیر در کشور توسعه دهیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: با طراحی کارگاه های آموزشی مختلف و متد های جدید درمانی که توسط شورای سلامت استان ها برگزار می شود، انگیزه و بستر مناسب برای تضمین سلامت اقشار مختلف جامعه فراهم خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 976609

وب گردی

وب گردی