استفاده شخصیت‌ها از تولیدات ایران ساخت در الگوپذیری مردم بسیار اثرگذار است

متخصص علم رفتارشناسی در ایران، رفتار مسئولین و شخصیت های تاثیرگذار کشور به خصوص در حوزه هنر، ورزش و سیاسی را در سوق دادن جامعه به استفاده از کالاهای ایران ساخت و الگوپذیری مردم بسیار تاثیرگذار دانست.

به گزارش علم‌وفناوری ایسکانیوز، حسین باهر جامعه شناس و متخصص علم رفتارشناسی حمایت از تولیدات داخلی را نیازمند توجه همگان دانست و اظهار کرد:حمایت از تولید و کالاهای ایرانی در شرایط فعلی اقتصاد کشور که تحت تحریم های برخی کشورهای سلطه جو قرار دارد، به طورحتم می توان از جمله وظایف ملی و خطیری برشمرد که باید از سوی تمامی اقشار جامعه مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی ادامه داد: البته موضوع استفاده و حمایت از تولیدات داخلی به منظور ترویج و تقویت فرهنگ کار، کارآفرینی و اشتغال در کشور از جمله مباحثی است که به خصوص در سالیان اخیر به عنوان یک راهبرد مدیریتی از سوی رهبر معظم انقلاب اعلام و در بسیاری از دیدارها و سخنرانی های ایشان با گروه های مختلف مردم و مسئولان مورد تاکید قرار گرفته است.

ترغیب مردم به خریداری کالاهای تولید داخلی
این جامعه شناس با اشاره به جشنواره ملی فرهنگ هنری اریان ساخت همچنین بیان کرد: اما به طور حتم یکی از موضوعات مهم و تاثیرگذار در بحث حمایت از تولیدات داخلی، ترغیب مردم به خریداری کالاهای تولید داخلی است و این مهم هنگامی نتیجه بخش است که با بهره گیری از نظام آموزشی و تبلیغاتی در فرایند انتخاب الگوی رفتاری مردم در این خصوص تاثیرگذار باشیم.

به گفته وی، به عقیده بسیاری از جامعه‌شناسان الگوپذیری به معنای فرآیند پیروی از یک مدل عینی و راهنمای عمل در رفتار و کردار انسان است که در سه دوره زندگی شامل کودکی، نوجوانی و جوانی از شدت بیشتری برخوردار است.

باهر معتقد است که بسیاری از شخصیت ها در بخش های مختلف جامعه از جمله ورزشی و هنری می توانند ضمن استفاده صادقانه از کالاها و محصولات مختلف ساخت داخل، الگوی رفتاری مناسبی برای سوق دادن مردم به خصوص جوانان و نوجوانان در سمت استفاده از کالاهای ساخت داخل باشند.

کاهش بزه کاری با حمایت از تولید داخل
بنیانگذاز علم رفتارشناسی در ایران در خصوص اینکه چرا باید کالای ایرانی خریداری کنیم، گفت: مواردی همچون ایجاد اشتغال جوانان کشور، جلوگیری از خروج ارز، افزایش درآمد ملی و تقویت بنیه اقتصادی و از همه مهمتر کاهش بزه کاری و ایجاد امنیت اجتماعی در کشور از مهمترین نتایج خرید کالاهای ساخت داخل است.
باهر با تاکید بر اینکه، غرب زدگی یکی از مشکلات فعلی جامعه ایرانی است و البته این معضل در طول چندین دهه گذشته شکل گرفته است، گفت: بارها از بنده که استاد دانشگاه، فوق دکترا رفتارشناسی و دارای بالاترین درجه علمی بین المللی در این زمینه هستم به هنگام ارائه تجربیات و دانسته های علمی، سند و مرجع خارجی مطالبه می کنند که این نهایت خودباختگی است.

وی با بیان اینکه ما باید ارزش ها را در کنار پوشش به رفتار و بینش مان نیز منتقل کنیم، به تعصبات مردم هند در حمایت از تولیدات داخلی و حفظ هویت خود اشاره و خاطرنشان کرد: هنگامی که در برهه ای هند و انگلیس به مشکل برخوردند، گاندی رهبر فقید این کشور از مردم خود خواست دیگر لباس انگلیسی خرید نکنند و از لباس های هندی استفاده کنند.
فوق دکتری فلسفه مدیریت منابع از کشور کانادا بیان کرد:: پس از چندین سال هنوز هم بسیاری از اساتید هندی مقیم کشور کانادا برای کمک به اقتصاد کشور خود از لباس های هندی استفاده می کنند.

لزوم توجه رسانه ها به تبلیغات استاندارد
باهر ادامه داد: این درحالی است که با وجود اینکه، فرهنگ ایران زمین در نقاط مختلف دارای آداب و رسوم و خرده فرهنگ های جذاب و زیبایی به خصوص در بخش لباس و پوشش است، هنوز هم بسیاری از افراد در جامعه تصور می کنند که با خرید و استفاده از انواع و اقسام پوشاک از جمله کت و شلوار و لباس های مارک دار گرانقیمت خارجی به مقامات و کرامات آنها اضافه می شود.
این جامعه شناس با تاکید بر اینکه، تبلیغات کالاهای بی کیفیت ساخت داخل و اغراق در ویژگی محصول مردم را دلزده خواهد کرد، عملکرد صدا و سیما در این حوزه را نیازمند اصلاح دانست و گفت: تبلیغات در دنیای امروز از استانداردهایی برخوردار است که رسانه ها باید به آن توجه کنند.
به گفته وی، ما نباید در تبلیغات کالاها و خدمات ارائه شده به مردم تنها سود و درآمد خود را درنظرداشته باشیم؛ اما مشاهده می کنیم که در برخی رسانه ها از جمله روزنامه ها به راحتی القاب دکتر، مهندس و کارشناس به افراد می دهند که این در واقع فریب مردم است.
دبیرکل آکادمی مدیریت ایران با بیان اینکه، فروش کالاهای ایرانی در بازار داخلی نیازمند افزایش استانداردهای کیفی و همچنین استفاده از هنر تبلیغات رسانه ای سالم از جمله تبلیغات تلویزیونی است، نقش بانوان به عنوان یکی از طیف های گسترده خرید در جامعه را در حمایت از کالاهای ساخت داخل بسیار تاثیرگذار دانست.

وی به هیجان خرید به عنوان یکی از مباحث رفتارشناسی اشاره کرد و گفت: معمولا این هیجان در برخی مواقع سال همچون عید نوروز در بین افراد بیشتر می شود؛ در این میان بانوان علاقه بیشتری به خرید دارند و حتی از مشاهده خرید دیگران و نگاه به فروشگاه لذت می برند.

لزوم ترویج فرهنگ استفاده از کالاهای ساخت وطنی برای دانش آموزان
باهر همچنین ترویج و گسترش فرهنگ استفاده از کالاها و لوازم ساخت وطنی برای دانش آموزان و دانشجویان در مدارس و دانشگاه ها از سوی معلمان و اساتید دانشگاهی را بسیار مهم و برجسته خواند.
این جامعه شناس با تاکید بر نقش اساتید و معلمان دارای معرفت و معلومات بیشتر در این حوزه، برای الگوسازی رفتاری گفت: باید سعی کنیم ارزش ها و کمیت های ظاهری به خصوصیات کیفیت باطنی منتقل شود.
وی به نقش اساتید و معلمان برای نهادینه سازی استفاده از کالاهای ساخت داخلی اشاره کرد و گفت: هنگام تحصیل سعی ما همواره الگوپذیری از معلمان ساده پوش و دارای معلومات و معرفت بود به طوری که بنده در طول گذشت سال ها تنها یک بار آن هم به اجبار در خارج از کشور از کراوات استفاده کردم.
بنیانگذار علم رفتارشناسی در ایران در عین حال یکی از وظایف دولت و دستگاه های مرتبط با نهادینه سازی فرهنگ استفاده از محصولات ساخت داخل را پرداخت یارانه به تولیدکنندگان داخلی و همچنین مبارزه با کالاهای قاچاق خارجی از جمله چینی ذکر کرد و برای تشویق هرچه بیشتر تولیدکنندگان زحمت کش داخل کشور، خواستار توجه بیشتر دولت در اهدای جوایز به محصولات کیفی داخلی شد.

دومین جشنواره ملی فرهنگی، هنری «ایران ساخت» با اهداف «جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان»، «حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی»، در بخش ادبیات، هنرهای تجسمی، رسانه های دیداری و شنیداری، رسانه‌های دیجیتال و ایده بازار و بخش دانش آموزی به همت ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و به دبیر کلی پرویز کرمی و با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» در دی‌ماه سال جاری برپا می‌شود. مهلت ارسال آثار به جشنواره تا پایان آبان ماه سال جاری است.

انتهای پیام/

کد خبر: 976619

وب گردی

وب گردی